Δύο ήταν έως σήμερα τα ανδρικά... απόρθητα κάστρα της διεθνούς ναυτικής κοινότητος -και, βεβαίως, του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού-, π...
Δύο ήταν έως σήμερα τα ανδρικά... απόρθητα κάστρα της διεθνούς ναυτικής κοινότητος -και, βεβαίως, του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού-, που αποτελούσαν «άβατο» για τα γυναικεία στελέχη αυτών. Τα υποβρύχια και οι Ειδικές Δυνάμεις, που στο Π.Ν. είναι οι «Υποβρυχιάδες» της ιστορικής Διοικήσεως Υποβρυχίων και οι πασίγνωστοι ΟΥΚάδες της Διοικήσεως Υποβρυχίων Καταστροφών του Αρχηγείου Στόλου.
Εδώ και λίγους μήνες, συγκεκριμένα από τον περασμένο Σεπτέμβριο, από τα δύο αυτά «κάστρα» το ένα, τα υποβρύχια, έπεσε. Ήδη εκεί υπηρετεί το πρώτο γυναικείο στέλεχος του Π.Ν., η νεαρή Σημαιοφόρος Αθηνά Νιτσιοπούλου, η οποία βρίσκεται -τι σύμπτωση και αυτή;- στο μοναδικό πλέον σκάφος του στόλου που φέρει γυναικείο όνομα, μετά την «αποστρατεία» της φρεγάτας «Μπουμπουλίνα», το «Αμφιτρίτη».
Επισκεφτήκαμε πρόσφατα το υποβρύχιο «Αμφιτρίτη» στον προβλήτα του Ναυστάθμου Σαλαμίνος, όπου μιλήσαμε με τον κυβερνήτη του σκάφους, τον Πειραιώτη πλωτάρχη Δημήτριο Μωραΐτη ΠΝ, και γνωρίσαμε από κοντά τη νεαρή Σημαιοφόρο, την πρώτη γυναίκα μέλος πληρώματος υποβρυχίου στην ιστορία του Όπλου στη χώρα μας, που ξεκινά με το υποβρύχιο «Δελφίν», πριν από 106 χρόνια, το 1910.
Η Αθηνά Νιτσιοπούλου κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη και εισήχθη στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων του Πειραιώς το 2009. Αποφοίτησε με την τάξη της ΣΝΔ του 2013.
«Με την Τάξη της ΣΝΔ του 2013 αποφοιτήσαμε και πέντε γυναίκες Σημαιοφόροι, από τις οποίες οι δύο είμαστε Μάχιμοι και οι άλλες τρεις Μηχανικοί», μας λέει η Αθηνά στο μικροσκοπικό «καρέ» των αξιωματικών του υποβρυχίου και συνεχίζει: «Με την αποφοίτησή μας όλη η τάξη μας περάσαμε το προβλεπόμενο σχολείο και μετά τοποθετηθήκαμε στις Μονάδες Επιφανείας του Στόλου μας. Εγώ τοποθετήθηκα σε φρεγάτα». Όμως, τι ήταν αυτό που την ώθησε να ενταχθεί στη μεγάλη, αλλά και πολύ κλειστή οικογένεια των «Υποβρυχιάδων»;
«Ο λόγος ήταν απλός και, φυσικά, δεν είχε να κάνει με κάποιον συγγενή υποβρυχιά στην οικογένεια ή με κάποια άλλη ενδόμυχη επιθυμία μου. Μια μέρα, ενώ ήμουν στη φρεγάτα, είδα να έχει φτάσει ένα έγγραφο της Διοικήσεως Υποβρυχίων του Αρχηγείου Στόλου με το οποίο καλούνταν οι ενδιαφερόμενοι να ενταχθούν στη Δ.Υ. όπως υποβάλουν σχετική αίτηση. Αυτό και έκανα. Από πλευράς Διοικήσεως και, κατ’ επέκταση, Αρχηγείου Στόλου δεν υπήρξε το παραμικρό πρόβλημα ή ένσταση και ειδοποιήθηκα διά της υπηρεσιακής οδού, όπως και οι άλλοι ενδιαφερόμενοι συνάδελφοι και συμμαθητές μου, να παρουσιαστώ στη Διοίκηση».
Η ΑΠΟΦΑΣΗ. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί, για λόγους ιστορικούς, αλλά και ουσιαστικούς, ότι η απόφαση ένταξης σε ακόμα ένα θεωρούμενο ως «ανδρικό άβατο» ανήκει στην τότε φυσική ηγεσία του Π.Ν., τον αρχηγό ΓΕΝ και τον αρχηγό Στόλου, οι οποίοι ήταν οι τότε αντιναύαρχοι Ευάγγελος Αποστολάκης ΠΝ, νυν ναύαρχος και αρχηγός ΓΕΕΘΑ, και Γεώργιος Γιακουμάκης ΠΝ, νυν αρχηγός ΓΕΝ, αντίστοιχα. Και η συνέχεια για τη νεαρή Σημαιοφόρο, το νέο αυτό στέλεχος του Πολεμικού Ναυτικού μας, ήταν η ίδια ακριβώς όπως και για τους άλλους συναδέλφους της και συμμαθητές της. Αφού ολοκλήρωσε με επιτυχία το Αρχικό Σχολείο Υποβρυχίων και έλαβε το πτυχίο της, στις 17 Αυγούστου 2015, έλαβε και την πρώτη της επιχειρησιακή μετάθεση σε υποβρύχια, στο «Αμφιτρίτη».
Πόσο εύκολα προσαρμόστηκε στη νέα και πρωτόγνωρη τόσο για εκείνη όσο και για το Πολεμικό Ναυτικό κατάσταση;
«Ειλικρινώς δεν είχα κανένα απολύτως πρόβλημα προσαρμογής. Την ημέρα που ήλθα στο υποβρύχιο όλοι οι υπόλοιποι συνάδελφοι, μέλη του πληρώματος με έβλεπαν με... περιέργεια. Αυτό είναι αλήθεια. Όμως, ήμουν πολύ τυχερή, γιατί ύστερα από μόλις δύο ημέρες από την άφιξή μου το πλοίο έφυγε για πολυήμερη άσκηση, διάρκειας περίπου 20 ημερών, και εκεί γνωριστήκαμε αναγκαστικώς πολύ καλά ο ένας με τον άλλο. Έτσι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα “δέσαμε” και δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα. Είμαι μέλος του πληρώματος του υποβρυχίου "Αμφιτρίτη” και είμαι πολύ υπερήφανη γι’ αυτό».
Στο σημείο αυτό μπήκε στο «καρέ» των αξιωματικών που συζητούσαμε με τη νεαρή Σημαιοφόρο ο κυβερνήτης του σκάφους, πλωτάρχης Μωραΐτης, ο οποίος ακούγοντας τα τελευταία λόγια πρόσθεσε τα εξής άκρως ενδεικτικά και ενδιαφέροντα: «Η κυρία Νιτσιοπούλου από την ημέρα που ήλθε στο σκάφος εκτελεί καθήκοντα Γ/Κ και Α/Υ. Είναι δηλαδή υπεύθυνη τόσο για το Γραφείο Κυβερνήτου (Γ/Κ) όσο και αξιωματικός Ανθυποβρυχιακού Πολέμου (Α/Υ), θέσεις εξαιρετικά σημαντικές και υπεύθυνες για τον βαθμό της. Και επειδή ο χώρος σε ένα υποβρύχιο είναι πολύ περιορισμένος, η Σημαιοφόρος έχει μία κουκέτα στον χώρο των αξιωματικών, όπως οι άλλοι συνάδελφοί της, και αυτό είναι όλο. Για μένα, για εμάς, είναι ένα από τα μέλη του πληρώματος του “Αμφιτρίτη”. Δεν είναι γυναίκα, αλλά αξιωματικός. Σημαιοφόρος, με ανάλογα σοβαρά καθήκοντα και υποχρεώσεις που πρέπει να εκτελέσει. Αυτό είναι όλο».
Ένα σκάφος με βαρύ όνομα
Το «Αμφιτρίτη» είναι το όγδοο πλοίο στην ιστορία του Π.Ν. με αυτό το όνομα και, ταυτόχρονα, το τρίτο στην κατηγορία των υποβρυχίων. «Πρόγονοί» του υπήρξαν τα Υποβρύχια Υ-11 και Υ-17. Το Υ/Β «Αμφιτρίτη» (S-117) είναι το δεύτερο της κλάσεως Type-209/1200, τύπου «Ποσειδών», του ΠΝ. Κατασκευάσθηκε στα Ναυπηγεία της HDW στο Κίελο της Γερμανίας. Καθελκύσθηκε τη 14η Ιουνίου 1978 και εντάχθηκε επισήμως στο ΠΝ στις 3 Ιουλίου 1979, με πρώτο κυβερνήτη τον τότε πλωτάρχη Π. Κουτσούγερα ΠΝ. Στις 6 Σεπτεμβρίου 1979 κατέπλευσε στον Ναύσταθμο Σαλαμίνος και εντάχθηκε στη δύναμη της ΔΥ. Αποτελεί μία από τις πιο σύγχρονες μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού, με πολλές δυνατότητες στον πόλεμο κατά πλοίων επιφανείας και υποβρυχίων.
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2016)
Εδώ και λίγους μήνες, συγκεκριμένα από τον περασμένο Σεπτέμβριο, από τα δύο αυτά «κάστρα» το ένα, τα υποβρύχια, έπεσε. Ήδη εκεί υπηρετεί το πρώτο γυναικείο στέλεχος του Π.Ν., η νεαρή Σημαιοφόρος Αθηνά Νιτσιοπούλου, η οποία βρίσκεται -τι σύμπτωση και αυτή;- στο μοναδικό πλέον σκάφος του στόλου που φέρει γυναικείο όνομα, μετά την «αποστρατεία» της φρεγάτας «Μπουμπουλίνα», το «Αμφιτρίτη».
Επισκεφτήκαμε πρόσφατα το υποβρύχιο «Αμφιτρίτη» στον προβλήτα του Ναυστάθμου Σαλαμίνος, όπου μιλήσαμε με τον κυβερνήτη του σκάφους, τον Πειραιώτη πλωτάρχη Δημήτριο Μωραΐτη ΠΝ, και γνωρίσαμε από κοντά τη νεαρή Σημαιοφόρο, την πρώτη γυναίκα μέλος πληρώματος υποβρυχίου στην ιστορία του Όπλου στη χώρα μας, που ξεκινά με το υποβρύχιο «Δελφίν», πριν από 106 χρόνια, το 1910.
Η Αθηνά Νιτσιοπούλου κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη και εισήχθη στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων του Πειραιώς το 2009. Αποφοίτησε με την τάξη της ΣΝΔ του 2013.
«Με την Τάξη της ΣΝΔ του 2013 αποφοιτήσαμε και πέντε γυναίκες Σημαιοφόροι, από τις οποίες οι δύο είμαστε Μάχιμοι και οι άλλες τρεις Μηχανικοί», μας λέει η Αθηνά στο μικροσκοπικό «καρέ» των αξιωματικών του υποβρυχίου και συνεχίζει: «Με την αποφοίτησή μας όλη η τάξη μας περάσαμε το προβλεπόμενο σχολείο και μετά τοποθετηθήκαμε στις Μονάδες Επιφανείας του Στόλου μας. Εγώ τοποθετήθηκα σε φρεγάτα». Όμως, τι ήταν αυτό που την ώθησε να ενταχθεί στη μεγάλη, αλλά και πολύ κλειστή οικογένεια των «Υποβρυχιάδων»;
«Ο λόγος ήταν απλός και, φυσικά, δεν είχε να κάνει με κάποιον συγγενή υποβρυχιά στην οικογένεια ή με κάποια άλλη ενδόμυχη επιθυμία μου. Μια μέρα, ενώ ήμουν στη φρεγάτα, είδα να έχει φτάσει ένα έγγραφο της Διοικήσεως Υποβρυχίων του Αρχηγείου Στόλου με το οποίο καλούνταν οι ενδιαφερόμενοι να ενταχθούν στη Δ.Υ. όπως υποβάλουν σχετική αίτηση. Αυτό και έκανα. Από πλευράς Διοικήσεως και, κατ’ επέκταση, Αρχηγείου Στόλου δεν υπήρξε το παραμικρό πρόβλημα ή ένσταση και ειδοποιήθηκα διά της υπηρεσιακής οδού, όπως και οι άλλοι ενδιαφερόμενοι συνάδελφοι και συμμαθητές μου, να παρουσιαστώ στη Διοίκηση».
Η ΑΠΟΦΑΣΗ. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί, για λόγους ιστορικούς, αλλά και ουσιαστικούς, ότι η απόφαση ένταξης σε ακόμα ένα θεωρούμενο ως «ανδρικό άβατο» ανήκει στην τότε φυσική ηγεσία του Π.Ν., τον αρχηγό ΓΕΝ και τον αρχηγό Στόλου, οι οποίοι ήταν οι τότε αντιναύαρχοι Ευάγγελος Αποστολάκης ΠΝ, νυν ναύαρχος και αρχηγός ΓΕΕΘΑ, και Γεώργιος Γιακουμάκης ΠΝ, νυν αρχηγός ΓΕΝ, αντίστοιχα. Και η συνέχεια για τη νεαρή Σημαιοφόρο, το νέο αυτό στέλεχος του Πολεμικού Ναυτικού μας, ήταν η ίδια ακριβώς όπως και για τους άλλους συναδέλφους της και συμμαθητές της. Αφού ολοκλήρωσε με επιτυχία το Αρχικό Σχολείο Υποβρυχίων και έλαβε το πτυχίο της, στις 17 Αυγούστου 2015, έλαβε και την πρώτη της επιχειρησιακή μετάθεση σε υποβρύχια, στο «Αμφιτρίτη».
Πόσο εύκολα προσαρμόστηκε στη νέα και πρωτόγνωρη τόσο για εκείνη όσο και για το Πολεμικό Ναυτικό κατάσταση;
«Ειλικρινώς δεν είχα κανένα απολύτως πρόβλημα προσαρμογής. Την ημέρα που ήλθα στο υποβρύχιο όλοι οι υπόλοιποι συνάδελφοι, μέλη του πληρώματος με έβλεπαν με... περιέργεια. Αυτό είναι αλήθεια. Όμως, ήμουν πολύ τυχερή, γιατί ύστερα από μόλις δύο ημέρες από την άφιξή μου το πλοίο έφυγε για πολυήμερη άσκηση, διάρκειας περίπου 20 ημερών, και εκεί γνωριστήκαμε αναγκαστικώς πολύ καλά ο ένας με τον άλλο. Έτσι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα “δέσαμε” και δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα. Είμαι μέλος του πληρώματος του υποβρυχίου "Αμφιτρίτη” και είμαι πολύ υπερήφανη γι’ αυτό».
Στο σημείο αυτό μπήκε στο «καρέ» των αξιωματικών που συζητούσαμε με τη νεαρή Σημαιοφόρο ο κυβερνήτης του σκάφους, πλωτάρχης Μωραΐτης, ο οποίος ακούγοντας τα τελευταία λόγια πρόσθεσε τα εξής άκρως ενδεικτικά και ενδιαφέροντα: «Η κυρία Νιτσιοπούλου από την ημέρα που ήλθε στο σκάφος εκτελεί καθήκοντα Γ/Κ και Α/Υ. Είναι δηλαδή υπεύθυνη τόσο για το Γραφείο Κυβερνήτου (Γ/Κ) όσο και αξιωματικός Ανθυποβρυχιακού Πολέμου (Α/Υ), θέσεις εξαιρετικά σημαντικές και υπεύθυνες για τον βαθμό της. Και επειδή ο χώρος σε ένα υποβρύχιο είναι πολύ περιορισμένος, η Σημαιοφόρος έχει μία κουκέτα στον χώρο των αξιωματικών, όπως οι άλλοι συνάδελφοί της, και αυτό είναι όλο. Για μένα, για εμάς, είναι ένα από τα μέλη του πληρώματος του “Αμφιτρίτη”. Δεν είναι γυναίκα, αλλά αξιωματικός. Σημαιοφόρος, με ανάλογα σοβαρά καθήκοντα και υποχρεώσεις που πρέπει να εκτελέσει. Αυτό είναι όλο».
Ένα σκάφος με βαρύ όνομα
Το «Αμφιτρίτη» είναι το όγδοο πλοίο στην ιστορία του Π.Ν. με αυτό το όνομα και, ταυτόχρονα, το τρίτο στην κατηγορία των υποβρυχίων. «Πρόγονοί» του υπήρξαν τα Υποβρύχια Υ-11 και Υ-17. Το Υ/Β «Αμφιτρίτη» (S-117) είναι το δεύτερο της κλάσεως Type-209/1200, τύπου «Ποσειδών», του ΠΝ. Κατασκευάσθηκε στα Ναυπηγεία της HDW στο Κίελο της Γερμανίας. Καθελκύσθηκε τη 14η Ιουνίου 1978 και εντάχθηκε επισήμως στο ΠΝ στις 3 Ιουλίου 1979, με πρώτο κυβερνήτη τον τότε πλωτάρχη Π. Κουτσούγερα ΠΝ. Στις 6 Σεπτεμβρίου 1979 κατέπλευσε στον Ναύσταθμο Σαλαμίνος και εντάχθηκε στη δύναμη της ΔΥ. Αποτελεί μία από τις πιο σύγχρονες μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού, με πολλές δυνατότητες στον πόλεμο κατά πλοίων επιφανείας και υποβρυχίων.
(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2016)
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.