Οι γεμάτοι χορό εορτασμοί του Τριωδίου ολοκληρώνονται την Καθαρή Δευτέρα . Η εξοχή έχει την τιμητική της αφού μικροί και μεγάλοι καλωσ...
Οι γεμάτοι χορό εορτασμοί του Τριωδίου ολοκληρώνονται την Καθαρή Δευτέρα. Η εξοχή έχει την τιμητική της αφού μικροί και μεγάλοι καλωσορίζουν την άνοιξη διασκεδάζοντας στον καθαρό αέρα. Οι χαρταετοί γεμίζουν χρώματα τον γαλάζιο ουρανό χαρίζοντας μοναδικές στιγμές χαράς στα μικρά αλλά και στα μεγάλα παιδιά, ενώ οι σαρακοστιανοί μεζέδες στολίζουν το τραπέζι της Καθαρής Δευτέρας που συμβολίζει την πνευματική και σωματική «κάθαρση» πριν από την κατάνυξη της Μεγάλης Σαρακοστής.
Όλη η Ελλάδα υποδέχεται τη Σαρακοστή με τα δικά της ξεχωριστά έθιμα. Η Θήβα έχει έναν ιδιαίτερο τρόπο να γιορτάζει τις Απόκριες. Μ΄έναν γάμο. Ο βλάχικος γάμος αυτό το παράξενο έθιμο της Θήβας άρχισε το 1830, μετά την απελευθέρωση των ορεινών περιοχών. Είναι μία αποκριάτικη γιορτή που γίνεται κάθε χρόνο την Καθαρή Δευτέρα και αποτελεί το αποκορύφωμα των εκδηλώσεων που ξεκινούν την Τσικνοπέμπτη.
'Όπως κάθε γάμος συνοδεύεται από γλέντι, χορό και ξέφρενη διασκέδαση. Οι εκδηλώσεις ξεκινούν την Τσικνοπέμπτη, όπου όλη η πόλη ξεφαντώνει καταναλώνοντας πολύ κρασί και εδέσματα, και τελειώνουν την Καθαρή Δευτέρα με τον Βλάχικο γάμο στον κεντρικό δρόμο της πόλης. Κατά την διάρκεια των εκδηλώσεων οι παρέες των «βλάχων», γυρίζουν στις ταβέρνες και στήνουν γλέντι με παραδοσιακούς χορούς, ξεσηκώνοντας και παρασύροντας επισκέπτες και κατοίκους της περιοχής. Όπως είναι αναμενόμενο δεν σταματούν πριν από τις πρώτες πρωινές ώρες.
Την Κυριακή γίνονται τα αρραβωνιάσματα ενώ την Καθαρή Δευτέρα, πίπιζες, νταούλια και άλλα παραδοσιακά όργανα συνοδεύουν την γαμήλια πομπή από την εκκλησία της «Αγίας Τριάδας» προς τον δρόμο του Επαμεινώνδα, εκεί όπου βρίσκονται τα σπίτια των συμπεθέρων. Εκεί γίνεται η συμφωνία μεταξύ των συμπεθέρων όπου κατά την διάρκεια της συζήτησης διευθετούν μέσα από ένα σατυρικό διάλογο, τις κάποιες αντιρρήσεις που έχουν με αφορμή την χαμένη αγνότητα της νύφης, με πραγματικό σκοπό την αύξηση της προίκας. Μετά την διευθέτηση των διαφορών τους ακολουθεί γλέντι και ξεφάντωμα γύρω από φωτιές που έχουν ανάψει στους δρόμους.
Στο γραφικό Γαλαξίδι, το ξεφάντωμα συνεχίζεται την Καθαρή Δευτέρα με τα αλευρομουτζουρώματα. Οι εβδομάδες της Αποκριάς για το Γαλαξίδι αποκτούν ιδιαίτερη εορταστική και ψυχαγωγική ζωντάνια. Από τις πρώτες μέρες του Τριωδίου σχεδόν κάθε βράδυ ανάβουν φωτιές από τον Κούκουνα ως τις παραλίες με χορευτές και όργανα. Το αποκορύφωμα του αποκριάτικου γλεντιού είναι τα Γαλαξιδιώτικα Κούλουμα της Καθαρής Δευτέρας. Το μεσημέρι μετά την παρέλαση των αρμάτων τρώνε συντροφιές-συντροφιές σε σπίτια ή στην εξοχή και στη συνέχεια κατεβαίνουν στην αγορά, όπου γίνεται το «μουτζούρωμα» και το «αλεύρωμα» κάτω από τους ήχους δυνατής αποκριάτικης μουσικής . Οι εορταστές ρίχνουν σακούλες που άλλες είναι γεμάτες με φούμο και άλλες με αλεύρι στους ανυποψίαστους περαστικούς αλλά κυρίως μεταξύ τους. Αν θέλετε να συμμετέχετε κι εσείς σ΄αυτή την αποκριάτικη γιορτή μπορείτε να προμηθευτείτε τις ειδικές στολές που πουλάνε στον κεντρικό δρόμο του Γαλαξιδίου προς την παραλία και οι οποίες θα σας προστατεύσουν από το φούμο που δεν βγαίνει με τίποτα από τα ρούχα. Κατεβείτε λοιπόν στην παραλία και διασκεδάστε όσο αντέχετε. Να ξέρετε ότι το τοπίο που θα δείτε μετά, θα μοιάζει με ... πεδίο μάχης!
Το έθιμο έχει τις ρίζες του στην βυζαντινή εποχή, που οι παλιάτσοι των ιπποδρόμων χρωμάτιζαν τα πρόσωπά τους. Αυτό όμως έλαβε μεγάλη ακμή στην εποχή της ιστιοφόρου Ναυτιλίας, δηλαδή από το 1840 και μετά. Και αυτό γιατί τότε τα ιστιοφόρα ταξίδευαν από το Μάρτιο μέχρι το Νοέμβριο, έτσι οι εκδηλώσεις της αποκριάς ήταν συγχρόνως και αποχαιρετιστήριες εκδηλώσεις.
Κρατήστε όμως την ενέργειά σας και για το Μπουρανί, που γίνεται την Καθαρή Δευτέρα στον Τύρναβο, μια μοναδική αναβίωση ενός αρχαίου διονυσιακού τελετουργικού, που θα σας μυήσει στη μαγεία του θεού Διόνυσου μέσα από ιδιαίτερα πράγματα και άφθονο δωρεάν τσίπουρο. Το «Μπουρανί» είναι η λέξη που κλείνει μέσα της όλη την αρχέγονη μαγεία του Τυρναβίτικου αυτού εθίμου. Πρόκειται για ένα λαϊκό πανηγύρι, μια γιορτή για το φαλλό που συμβολίζει την αναπαραγωγή. Οι ρίζες του εθίμου βρίσκονται στις πανάρχαιες εορτές των Ελλήνων. Την Καθαρή Δευτέρα οι κάτοικοι της πόλης, κατευθύνονται στο ξωκλήσι του Προφήτη Ηλία και στρώνουν στο έδαφος τα φαγητά ενώ παράλληλα ετοιμάζουν τη φωτιά για το «μπουρανί» . Το «μπουρανί» είναι μία χορτόσουπα από σπανάκι και ξίδι.
Όταν τελειώσει το βράσιμο του «μπουρανί» όλοι μεταφέρονται στις όχθες του Τιταρήσιου ποταμού, τρώνε, πίνουν και συνεχίζουν τα άσεμνα πειράγματα και τραγούδια. Ο πιο μεθυσμένος ανακηρύσσεται «Βασιλιάς της Αποκριάς» και αρχίζει την πορεία του μέσα στην πόλη με τη συνοδεία του να κάνει άσεμνες χειρονομίες και πειράγματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.