Έπειτα από εννέα χρόνια εργασιών, ο πρωθυπουργός της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν εγκαινιάζει σήμερα την υποθαλάσσια σιδηροδρομική σήραγ...
"Αυτό το σχέδιο είναι ένα όνειρο 150 ετών. Οι πρόγονοί μας το εμπνεύστηκαν και αναλάβαμε εμείς να το πραγματοποιήσουμε", δήλωσε ο τούρκος πρωθυπουργός αναφερόμενος στην ιδέα της κατασκευής σήραγγας κάτω από το Βόσπορο που διατυπώθηκε για πρώτη φορά το 1860 από τον οθωμανό σουλτάνο Αμπντούλ Μετζίντ.
Το σχέδιο επανήλθε κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '90 και τη δημογραφική έκρηξη στην Κωνσταντινούπολη, ο πληθυσμός της οποίας διπλασιάσθηκε από το 1998, φθάνοντας τα 15 εκατομμύρια κατοίκους.
Το 2004 άρχισαν οι εργασίες εκσκαφής της σήραγγας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 1,4 χιλιομέτρου, που βρίσκεται σε βάθος 50 μέτρων κάτω από τον Βόσπορο και θα επιτρέψει στο μετρό να συνδέει σε λίγα λεπτά τις δύο ακτές του Βοσπόρου, αμβλύνοντας τα προβλήματα της κυκλοφορίας στην τουρκική μεγαλούπολη. Η κυβέρνηση ελπίζει ότι η σήραγγα θα εξελιχθεί σε σημαντικό εμπορικό άξονα ενός δικτύου που θα ξεκινά από την Κίνα για να φέρει προϊόντα στις χώρες της δυτικής Ευρώπης.
Το έργο πραγματοποιήθηκε χάρις στην οικονομική υποστήριξη της Τράπεζας της Ιαπωνίας για τη Διεθνή Συνεργασία (735 εκατομμύρια ευρώ) και στη συνέχεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Τις εργασίες ανέλαβε κοινοπραξία τουρκικών και ιαπωνικών εταιρειών. Το συνολικό κόστος ανήλθε σε 3 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ το έργο καθυστέρησε εξαιτίας των αρχαιολογικών ανασκαφών που διεξάγονταν παράλληλα.
Ο ιάπωνας πρωθυπουργός Σίνζο Αμπε θα παρευρεθεί, στο πλευρό του Ερντογάν, στα σημερινά εγκαίνια.
Συνολικά, 40.000 αντικείμενα αρχαιολογικής αξίας ανευρέθησαν κατά τη διάρκεια των ανασκαφών, κυρίως στην ευρωπαϊκή πλευρά της Θάλασσας του Μαρμαρά. Ανάμεσά τους, 30 πλοία βυζαντινού στολίσκου.
Το πλήθος των αρχαιολογικών ευρημάτων δημιούργησε μεγάλες καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου, που προκάλεσαν την αγανάκτηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. "Στην αρχή έλεγαν για κάτι αρχαιολογικά πράματα, έπειτα για πήλινα δοχεία, μετά αυτό, μετά εκείνο. Όλα αυτά είναι πιο σημαντικά από τον πληθυσμό;", εξεμάνη πριν από δύο χρόνια.
"Η σήραγγα δημιουργεί έναν άξονα ανάμεσα στην ανατολική και τη δυτική πλευρά της πόλης, που με την ικανότητα μεταφοράς 150.000 επιβατών ανά ώρα, πιστεύω ότι θα ελαφρύνει την κυκλοφορία στις δύο γέφυρες της πόλης", δήλωσε χθες ο δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης Καντίρ Τοπμπάς.
Ωστόσο, ορισμένοι εκφράζουν αμφιβολίες. Η υποθαλάσσια σήραγγα επικρίθηκε λιγότερο από τα σχέδια για το τρίτο αεροδρόμιο της πόλης, για την κατασκευή παράλληλου στον Βόσπορο καναλιού μήκους 45 χιλιομέτρων ή τρίτης γέφυρας στον Βόσπορο, που θεωρούνται συμπτώματα της αυταρχικής παρέκκλισης της ισλαμοσυντηρητικής κυβέρνησης του Ερντογάν.
"Είναι ένα σημαντικό σχέδιο που η πόλη το έχει ανάγκη...θα μειώσει τις εκπομπές αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου", δήλωσε χθες ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πολεοδομίας της Κωνσταντινούπολης Ταϊφούν Καχραμάν.
Ωστόσο, η ένταξη της σήραγγας στο συγκοινωνιακό δίκτυο της πόλης είναι ακόμη μακριά. "Το τμήμα που θα τεθεί σε κυκλοφορία είναι πολύ περιορισμένο. Όλα αναβλήθηκαν για πολύ αργότερα...αναρωτιέται κανείς γιατί τα εγκαίνια γίνονται τόσο εσπευσμένα", είπε.
Οι δημοτικές εκλογές στην Τουρκία θα διεξαχθούν τον Μάρτιο 2014.
protothema.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.