Page Nav

HIDE

Pages

Classic Header

{fbt_classic_header}

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΣΚΛΑΒΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ

Breaking News:

latest

ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟ ΤΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ ΣΤΟ ΓΕΦΥΡΙ ΤΗΣ ΠΛΑΚΑΣ... ΓΛΙΤΩΣΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΥΣ ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΩΝ, ΛΥΓΙΣΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΩΝ. ΕΙΧΕ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΕΙ ΣΤΑ ΠΡΩΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ, ΑΛΛΑ Ο ΕΠΟΜΕΝΟΣ ΑΡΧΙΜΑΣΤΟΡΑΣ ΕΚΑΝΕ ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ...

To οπτικοακουστικό ντοκουμέντο προέρχεται από τα τελευταία Θεοφάνεια στη Γέφυρα της Πλάκας στις 6 Ιανουαρίου 2015. Στο βίντεο που τράβ...


To οπτικοακουστικό ντοκουμέντο προέρχεται από τα τελευταία Θεοφάνεια στη Γέφυρα της Πλάκας στις 6 Ιανουαρίου 2015. Στο βίντεο που τράβηξε ο Σωτήρης Τσιλιγιάννης, οι κάτοικοι της περιοχής συμμετέχουν στον αγιασμό των υδάτων, χωρίς βέβαια να γνωρίζουν ότι αυτή θα είναι η τελευταία τελετή πριν από την καταστροφή του επιβλητικού και φημισμένου για τις διαστάσεις του μονότοξου γεφυριού. Φορείς από τα Τζουμέρκα είχαν εναντιωθεί στα σχέδια της ΔΕΗ για τη δημιουργία υδροηλεκτρικού εργοστασίου που θα εξαφάνιζε κάτω από τα νερά της τεχνητής λίμνης το γεφύρι και ζητούσαν να αντιμετωπιστεί η διάβρωση της βάσης της πέτρινης γέφυρας. Δεν εισακούστηκαν από τις αρμόδιες αρχές και το περίφημο μνημείο παρασύρθηκε από τους τεράστιους όγκους νερού....



Από την κατάρρευση στον θρίαμβο Στην ιστορία του το γεφύρι είχε πολλές περιπέτειες. Κατέρρευσε στα εγκαίνια της πρώτης θεμελίωσής του από αστοχία του αρχιμάστορα, βρέθηκε στη δίνη του πόλεμου και υπονομεύτηκε με εκρηκτικά από τους Γερμανούς και επισκευάστηκε από τους πατριώτες. Στα χρόνια της ειρήνης απειλήθηκε από την εγκατάλειψη και την απραξία των αρχών....

Οι έριδες για την κατασκευή Το γεφύρι ήταν το μεγάλο όνειρο των κατοίκων στα απομονωμένα Τζουμέρκα. Μετά από πολλές οικονομικές θυσίες συγκέντρωσαν τα χρήματα, ώστε επιτέλους να ενωθούν με την Άρτα και να αναπτυχθούν. Ο διαγωνισμός πρόκρινε δύο αρχιμάστορες, οι οποίοι όμως στη συνέχεια διαφώνησαν για τον τρόπο κατασκευής. Ο ένας, ο μαστρο-Γιώργης ήθελε το τόξο χαμηλωμένο (καφασωτό) και ο άλλος , ο μαστρο-Κώστας, επέμενε να γίνει με τον παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή να έχει τόξο σε ημικύκλιο. Αυτή η δεύτερη τεχνική, που ήταν και διαδεδομένη, θα είχε ως αποτέλεσμα μια γέφυρα με ασυνήθιστο ύψος λόγω του μεγάλου πλάτους του Άραχθου σε αυτό το σημείο. Η πρώτη κατάρρευση Τελικά την απόφαση επηρέασε καθοριστικά ο πολιτικός Ιωαννίνων Ιωάννης Λούλης, ο οποίος συμμετείχε στη χρηματοδότηση και επέλεξε τον πρώτο μάστορα που τον γνώριζε προσωπικά και από άλλες κατασκευές....


Έτσι ξεκίνησε η κατασκευή που θα γεφύρωνε τον ποταμό Άραχθο. Όταν το έργο ολοκληρώθηκε πλήθος κόσμου και επισήμων συγκεντρώθηκε για τα εγκαίνια. Πάνω στο τραπέζι, τις προπόσεις και τις ευχές ακούστηκε ένας εκκωφαντικός ήχος και η γέφυρα κατέρρευσε σαν χάρτινος πύργος. Ο μαστρο-γιώργης ξέσπασε σε κλάματα και ο συνάδελφός του μαστρο-κώστας τον παρηγορούσε με ειλικρίνεια. Το σοκ ήταν για όλους μεγάλο και η πίκρα αβάσταχτη. Όμως οι κάτοικοι δεν το έβαλαν κάτω και αποφάσισαν να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα. Το 1866 οι κάτοικοι των Μελισσουργών, Πραμάντων και Αγνάντων και μερικών άλλων μικρότερων χωριών συγκέντρωσαν το ποσό των 187.000 γροσιών και ανάθεσαν στον δεύτερο αρχιμάστορα Κώστα Μπέκα από τα Πράμαντα να κατασκευάσει το γεφύρι που θα έκανε ευκολότερη την πρόσβαση προς τα Γιάννενα και την Άρτα....

Ο θρίαμβος του λαϊκού τεχνίτη Για το χτίσιμο του γεφυριού υπάρχει η παράδοση ότι στέριωσαν άνθρωπο στα θεμέλιά του. Ο θρύλος λέει ότι έβαλαν έναν Τούρκο κι άλλοι μια επιληπτική κοπέλα από το χωριό Μονολίθι. Πρόκειται όμως για λαϊκές δοξασίες, ανάμεσα στις οποίες είναι και η πληροφορία ότι για την κατασκευή του χρησιμοποιήθηκαν μεταξύ των άλλων ασπράδι από 20.000 αυγά που αναμίχθηκε με ασβέστη ώστε η σύνδεση τη πέτρας να γίνει πιο στέρεη… Η τεράστια καμάρα του γεφυριού αποτελεί θρίαμβο του λαϊκού τεχνίτη και τα στοιχεία της κατασκευής εντυπωσιάζουν. Ολικό μήκος 61 μέτρα, ύψος κεντρικής κάμαρας 40 μ., ύψος από το νερό 20 μ. και πλάτος στην κορυφή 3,20 μ. δύο μικρά ανοίγματα δεξιά και αριστερά ανακουφίζουν την κατασκευή, ενώ ο διάδρομος διάβασης είναι καλντεριμωτός και ζευγαρώνει τις όχθες. Τα πρώτα χρόνια δεν υπήρχαν παραπέτα (στηθαίο) και οι κτηνοτρόφοι που μετακινούσαν τα κοπάδια τους, έδεναν τα μάτια των ζώων για να πηγαίνουν στα τυφλά, το ένα πίσω από το άλλο, ώστε να μην γκρεμισ
τούν! Οι Γερμανοί βάζουν εκρηκτικά στο γεφύρι Από το 1881 έως το 1913 το γεφύρι έγινε σύνορο του ελληνικού και του τουρκικού κράτους. Τότε υπήρχε στην αριστερή πλευρά της κοίτης, σε απόσταση 300 μέτρα από το γεφύρι, φυλάκιο του Ελληνικού στρατού, χάνι και τελωνείο. Οι Τούρκοι έκλεισαν ερμητικά τα σύνορα και η διακίνηση ανθρώπων, ζώων και η μεταφορά τροφίμων και υλικών μέσω της γέφυρας ουσιαστικά σταμάτησε....

Διαβάστε όλο το άρθρο: ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.