Ελάχιστα πράγματα γνωρίζουμε για τη Λύντια Μπορζέκ. Τα βιογραφικά της στοιχεία παραμένουν σκοτεινά, ελλιπή και αδιερεύνητα. Γεννήθηκε στη...
Ελάχιστα πράγματα γνωρίζουμε για τη Λύντια Μπορζέκ. Τα βιογραφικά της στοιχεία παραμένουν σκοτεινά, ελλιπή και αδιερεύνητα. Γεννήθηκε στη Ρωσία και στις αρχές του 20ού αιώνα σε νεαρή ηλικία πήγε στο Παρίσι, για να σπουδάσει ζωγραφική. Εκεί συμμετείχε στο μεγάλο κύμα της καλλιτεχνικής μετανάστευσης που προετοίμαζε τον μοντερνισμό και γνώρισε τον ζωγράφο Νίκο Δραγούμη, αδελφό του Ιωνα.
Ο Δραγούμης απ΄ότι φαίνεται έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη ζωή της Ρωσίδας ζωγράφου. Παρότι τα έργα της την εποχή της σύνδεσής τους ήταν δεκτά στις περισσότερες ομαδικές επίσημες εικαστικές Εκθέσεις (Salons) της εποχής, η Μπορζέκ εγκατέλειψε κάθε προσπάθεια σταδιοδρομίας προκειμένου να ακολουθήσει τον Δραγούμη στην Ελλάδα όπου εκείνος θα μπαινόβγαινε για 20 χρόνια σε διάφορα ψυχιατρικά ιδρύματα. Τον περίμενε λοιπόν καρτερικά να αναρρώσει, αλλά η ανάρρωση δεν ήρθε ποτέ. Εκείνος πέθανε το 1933. Εκείνη παρέμεινε στην Ελλάδα και πέθανε στις αρχές της Κατοχής.
Τα λάδια και σχέδιά της αναδεικνύουν ένα έργο που συγκεφαλαιώνει τη ζωγραφική στην Ευρώπη από το μεταϊμπρεσσιονισμό έως το φωβισμό: εξωτικός πριμιτιβισμός του Γκογκέν, χρωματικές κλίμακες των Ναμπί, διακοσμητικός χαρακτήρας της αυστηρής, αλλά όλο χάρη, γραμμής της βιεννέζικης Αρ-Νουβώ. Όλα αυτά, μετά την έλευση και εγκατάστασή της στην Ελλάδα, η Μπορζέκ τα εφάρμοσε πάνω στο ελληνικό τοπίο, με ανάλογη θεματογραφία και σε συγχορδία με το έργο του Νίκου Δραγούμη.
iefimerida.gr
Ο Δραγούμης απ΄ότι φαίνεται έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη ζωή της Ρωσίδας ζωγράφου. Παρότι τα έργα της την εποχή της σύνδεσής τους ήταν δεκτά στις περισσότερες ομαδικές επίσημες εικαστικές Εκθέσεις (Salons) της εποχής, η Μπορζέκ εγκατέλειψε κάθε προσπάθεια σταδιοδρομίας προκειμένου να ακολουθήσει τον Δραγούμη στην Ελλάδα όπου εκείνος θα μπαινόβγαινε για 20 χρόνια σε διάφορα ψυχιατρικά ιδρύματα. Τον περίμενε λοιπόν καρτερικά να αναρρώσει, αλλά η ανάρρωση δεν ήρθε ποτέ. Εκείνος πέθανε το 1933. Εκείνη παρέμεινε στην Ελλάδα και πέθανε στις αρχές της Κατοχής.
Τα λάδια και σχέδιά της αναδεικνύουν ένα έργο που συγκεφαλαιώνει τη ζωγραφική στην Ευρώπη από το μεταϊμπρεσσιονισμό έως το φωβισμό: εξωτικός πριμιτιβισμός του Γκογκέν, χρωματικές κλίμακες των Ναμπί, διακοσμητικός χαρακτήρας της αυστηρής, αλλά όλο χάρη, γραμμής της βιεννέζικης Αρ-Νουβώ. Όλα αυτά, μετά την έλευση και εγκατάστασή της στην Ελλάδα, η Μπορζέκ τα εφάρμοσε πάνω στο ελληνικό τοπίο, με ανάλογη θεματογραφία και σε συγχορδία με το έργο του Νίκου Δραγούμη.
iefimerida.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.