Τί να στολίσουμε φέτος τα Χριστούγεννα; Η απλοϊκή άποψη λέει ότι οι νησιωτικές περιοχές και οι παράλιες στολίζουν καραβάκι ενώ οι η...
Τί να στολίσουμε φέτος τα Χριστούγεννα; Η απλοϊκή άποψη λέει ότι οι νησιωτικές περιοχές και οι παράλιες στολίζουν καραβάκι ενώ οι ηπειρωτικές δέντρο. Η σκληροπυρηνική άποψη λέει ότι ελληνικό έθιμο είναι μόνο το καραβάκι. Το δέντρο είναι ξενόφερτο. Μήπως το δίλημμα δεν είναι σοβαρό και πρέπει να το αντιμετωπίσουμε αντίστοιχα με το «κιθαρίστας ή ντράμερ»; Ή μήπως υποκρύπτει την ιστορική διαμάχη μεταξύ ελληνικής παράδοσης και εισαγωγής δυτικότροπων συνηθειών;
Αν θέλουμε να αναζητήσουμε τις ιστορικές του ρίζες, θα πρέπει να πάμε πολύ παλιά. Οι πρόγονοι του Χριστουγεννιάτικου δέντρου μπορούν να αναζητηθούν στα ειδωλολατρικά έθιμα της λατρείας των δέντρων. Οι Βίκινγκς χρησιμοποιούσαν το δέντρο στις τελετές τους ως σύμβολο αναγέννησης που σηματοδοτούσε το τέλος του χειμώνα και τον ερχομό της άνοιξης και της αναγέννησης της μητέρας φύσης. Στην Αγγλία, όπως και στην Γαλλία, οι Δρυίδες στόλιζαν βελανιδιές με φρούτα και κεριά προς τιμήν των Θεών τους. Οι Αιγύπτιοι, οι Κινέζοι και οι Εβραίοι έφτιαχναν γιρλάντες και στεφάνια από αειθαλή δέντρα ως σύμβολα της αιώνιας ζωής.
Η λατρεία του δέντρου, ως συμβόλου αιώνιας ζωής, είναι λοιπόν μια αρχαία συνήθεια πολλών λαών. Οι αρχαίοι Έλληνες και οι Ρωμαίοι στόλιζαν με πρασινάδες τα σπίτια τους, για να τιμήσουν τη φύση και να γιορτάσουν τη ζωή. Στα βυζαντινά χρόνια κρεμούσαν, την Πρωτοχρονιά, στα σπίτια και στα καταστήματα, δάφνες, κλαδιά ελιάς και στεφάνια με λουλούδια, για να καλωσορίσουν τον καινούργιο χρόνο με το πράσινο χρώμα της αναγέννησης και της ελπίδας! Πρόδρομος του χριστουγεννιάτικου δέντρου στην Ελλάδα ήταν το παραδοσιακό Χριστόξυλο ή Δωδεκαμερίτης ή Σκαρκάνζαλος κυρίως στα χωριά της Βορείου Ελλάδος. Κάθε Χριστούγεννα έβαζαν ένα μεγάλο κούτσουρο από άγρια κερασιά, πεύκο ή ελιά στο τζάκι όπου θα έκαιγε για όλο το 12ήμερο των γιορτών από τα Χριστούγεννα ως τα Φώτα. Σύμφωνα με την παράδοση φέρνει καλοτυχία και κυρίως προστατεύει το σπίτι από τους καλικάντζαρους που μπαίνουν από τις καμινάδες και κλέβουν ή κάνουν ζημιές στο νοικοκυριό.
Κι ενώ το δέντρο - σύμβολο έχει τις ρίζες του στα αρχαία χρόνια κι ο στολισμός του είναι παγκόσμιο φαινόμενο, το καραβάκι αντίθετα είναι καθαρά ελληνικό «στολίδι». Από την εποχή της Αργοναυτικής εκστρατείας έως τις μέρες μας, οι Έλληνες έχουμε συνδέσει την ιστορία μας με τη θάλασσα και ακόμα και σήμερα ο ελληνικός στόλος είναι παγκόσμια δύναμη. Μέχρι πριν λίγες δεκαετίες, αυτές της μεγάλης μετανάστευσης, οι Έλληνες είχαν τη θάλασσα και τα καράβια ως διέξοδο στη φτώχεια και την ανεργία. Ναυτικοί υπήρχαν εκείνες τις δύσκολες εποχές σχεδόν σε κάθε οικογένεια, σε ολόκληρη τη χώρα και όχι μόνο στα νησιά. Τα παιδιά που έμεναν πίσω, οπλισμένα με πολλή φαντασία, συνήθιζαν να κατασκευάζουν μόνα τα παιχνίδια τους, χρησιμοποιώντας ό,τι είχαν πρόχειρο· συνήθως, ξύλο και λίγο χαρτί ή κουρέλια.
Πάντως, κυρίως ανάμεσα σε ναυτικές οικογένειες, το έθιμο με το στόλισμα καραβιού κρατάει ακόμα γερά, κυρίως στα νησιά, από όπου και προέρχεται. Ίσως και σαν μία μορφή τάματος στον Άη Νικόλα, προστάτη άγιο των ναυτικών, ο οποίος γιορτάζεται στις 6 Δεκεμβρίου, για μπουνάτσες τη νέα χρονιά. Αξίζει να σημειώσουμε, ότι σε αρκετές δυτικές χώρες, με το όνομα Santa Claus εννοούν τον Άγιο Νικόλαο και όχι τον Άη Βασίλη!
Τα καραβάκια, λοιπόν, εξακολουθούν να στολίζονται σε ορισμένες περιοχές της Ελλάδας - περισσότερο στα νησιά. Και αν και πιο σπάνια από τα χριστουγεννιάτικα δέντρα, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία στροφή αρκετών δήμων στην παράδοση, με καράβια να κάνουν την εμφάνισή τους σε όλο και περισσότερες πλατείες της χώρας.
Παρ' ότι το καραβάκι έχει και αυτό μια σημαντική θέση στη χριστουγεννιάτικη λαογραφία της χώρας μας, δεν είχε όμως τη δυνατότητα να ξεπεράσει τη δημοτικότητα του πολύ παλαιότερου και κατάφορτου συμβολισμό χριστουγεννιάτικου δέντρου. Η ιστορία και ο συμβολισμός του δέντρου είναι βαθιά ριζωμένα στο ασυνείδητο όλων των Ελλήνων.
Είναι όμορφο ένα στολισμένο καράβι στο σπίτι μας. Δημιουργεί προσμονή και αποτελεί το καλύτερο καλωσόρισμα σε έναν καινούργιο χρόνο. Ωστόσο, το χλωρό κλαδί πάντα έμπαινε στο ελληνικό σπίτι τις ημέρες του Δωδεκαημέρου, για να φέρει την ελπίδα για μια καινούρια ανθοφορία, για ένα καλύτερο μέλλον. Όλων οι συμβολισμοί μας είναι αναγκαίοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.