Η τεράστια ανταπόκριση των πολιτών της Θεσσαλονίκης στην παρουσία του θρυλικού Θωρηκτού Γ.ΑΒΕΡΩΦ, φαίνεται ότι “άνοιξε την όρεξη” στην ...
Η τεράστια ανταπόκριση των πολιτών της Θεσσαλονίκης στην παρουσία του θρυλικού Θωρηκτού Γ.ΑΒΕΡΩΦ, φαίνεται ότι “άνοιξε την όρεξη” στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ αλλά στους Ναυάρχους σε ΓΕΕΘΑ και ΓΕΝ και σχεδιάζουν ένα παράτολμο εγχείρημα: να αποπλεύσει το Θωρηκτό Γ.ΑΒΕΡΩΦ και στις 6 Δεκεμβρίου ημέρα κατά την οποία εορτάζουμε τον Άγιο Νικόλαο αλλά και την Ναυμαχία της Έλλης (έγινε στις 3 Δεκεμβρίου να βρίσκεται δεμένος στον Μούδρο της Λήμνου! Το Θωρηκτό ήταν ο πρωταγωνιστής της ναυμαχίας.
Μην ξεχνάμε ότι μετά από τη Λήμνο και το Μούδρο το Θωρηκτό θα πρέπει να επιστρέψει στο Φλοίσβο και ο πλους που θα ΄χει να κάνει θα ΄ναι μακρύς και χωρίς να υπάρχουν πολλά σημεία στα οποία θα μπορούσε να προστατευθεί από καιρικά φαινόμενα απρόβλεπτα.
Ασφαλώς η παρουσία του Θ/Κ Γ.ΑΒΕΡΩΦ στο Μούδρο είναι μεγάλος πειρασμός.
Η ιστορία της θρυλικής ναυμαχίας.
Πραγματοποιήθηκε το πρωί της 3ης Δεκεμβρίου 1912 (16 Δεκεμβρίου με το νέο ημερολόγιο) στ’ ανοιχτά του ακρωτηρίου Έλλη (Ελές-Μπουρνού στα τουρκικά) της χερσονήσου της Καλλίπολης, κοντά στην είσοδο των Στενών των Δαρδανελλίων. Διήρκεσε μία ώρα και έληξε με νίκη των ελληνικών δυνάμεων.
Στις 8 το πρωί της 3ης Δεκεμβρίου, έγινε αντιληπτή η έξοδος του τουρκικού στόλου στο Αιγαίο. Λίγο αργότερα αναγνωρίσθηκαν τα θωρηκτά «Χαϊρεδίν Βαρβαρόσας», ναυαρχίδα του Ραμίζ Μπέη, «Τουργκούτ Ρέις», «Μεσουντιέ», «Ασαρ -ι- Τεφίκ», το καταδρομικό «Μετζηδιέ» και μερικά αντιτορπιλλικά. Ο ελληνικός στόλος του Αιγαίου αποτελείτο από τη ναυαρχίδα «Αβέρωφ», τα τρία παλιά θωρηκτά «Ύδρα», «Σπέτσαι» και «Ψαρά», τα τέσσερα νεότευκτα ανιχνευτικά τύπου Λέων, τα δύο νεότευκτα αντιτορπιλλικά «Νέα Γενεά» και «Κεραυνός» και τα οκτώ παλαιότερα μικρά αντιτορπιλικά των τύπων Θύελλα και Νίκη.
Στις 8:55 ο Κουντουριώτης διατάσσει τα ανιχνευτικά να ταχθούν σε μια στήλη αριστερά και σε απόσταση 1000 μέτρων από τη γραμμή των ελληνικών θωρηκτών, ενώ τα υπόλοιπα αντιτορπιλικά πήραν θέσεις προς την πρύμνη των θωρηκτών.
Στις 9:00 τα τουρκικά θωρηκτά στράφηκαν προς βορρά.
Ο ελληνικός στόλος άλλαξε πορεία και τέθηκε σε καταδίωξη του εχθρού.
Ο Κουντουριώτης στέλνει το ιστορικό σήμα:
«Με τη βοήθεια του Θεού και τας ευχάς του Βασιλέως και εν ονόματι του Δικαίου, πλέω μεθ’ ορμής ακαθέκτου και με πεποίθησιν εις την Νίκην κατά του εχθρού του Γένους».
Στις 9:05 οι δύο στόλοι βρίσκονταν σε απόσταση 14 χιλιομέτρων.
Στις 9:22 η τουρκική ναυαρχίδα άνοιξε πρώτη πυρ από απόσταση 12.500 μέτρων.
Ο «Αβέρωφ» ανταπέδωσε τα πυρά.
Τα τουρκικά θωρηκτά συγκέντρωσαν τα πυρά τους στη ναυαρχίδα του ελληνικού στόλου.
Ο «Αβέρωφ» ρίχτηκε στη μάχη χωρίς να έχει προλάβει να εκτελέσει ασκήσεις πυρών μάχης, τα δε παλαιά θωρηκτά είχαν πανάρχαια πυροβόλα με πρωτόγονα μέσα σκόπευσης και διεύθυνσης βολής.
Στις 9:35 η απόσταση μεταξύ των δύο αντιπάλων ήταν 9.500 μέτρα.
Τότε ο ναύαρχος Κουντουριώτης αποφάσισε να εκμεταλλευτεί την υπεροχή ταχύτητας της ναυαρχίδας του για να υπερφαλαγγίσει από πρώρας την εχθρική παράταξη, εφαρμόζοντας τον «ελιγμό Ταυ», που πρώτος είχε εφαρμόσει ο γιαπωνέζος ναύαρχος Τόγκο κατά του ρωσικού στόλου στη Ναυμαχία της Τσουσίμα (27-28 Μαΐου 1905). Αποφάσισε να δράσει ανεξάρτητα από τον υπόλοιπο στόλο, υψώνοντας το σχετικό σήμα Ζ και διέταξε τον κυβερνήτη της ναυαρχίδας του Σοφοκλή Δούσμανη να αυξήσει την ταχύτητα μέχρι το μέγιστο και όρμησε ακάθεκτος κατά του εχθρού.
Ο ελληνικός στόλος παρέμεινε κοντά στα Στενά έως τις 14:30, οπότε αποχώρησε με πορεία προς τον Μούδρο, όπου κατέπλευσε νωρίς το βράδυ.
Ο έλεγχος του Αιγαίου παγιώθηκε, ενώ οι Τούρκοι δεν μπόρεσαν να χρησιμοποιήσουν τον θαλάσσιο δρόμο, ώστε να ενισχύσουν τις δυνάμεις τους που μάχονταν σε Μακεδονία και Θράκη.
Πηγή πληροφορίων για τη ναυμαχία: sansimera.gr
militaire.gr