Εκπνέει σε λίγα 24ωρα η προθεσμία που έχουν δώσει για δεύτερη φορά οι ΗΠΑ στην Ελλάδα για την αποδοχή της συμφωνίας αναβάθμισης των μαχ...
Εκπνέει σε λίγα 24ωρα η προθεσμία που έχουν δώσει για δεύτερη φορά οι ΗΠΑ στην Ελλάδα για την αποδοχή της συμφωνίας αναβάθμισης των μαχητικών αεροσκαφών F-16 και όπως αναφέρουν πληροφορίες από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, μετά τις δηλώσεις Καμμένου προ διημέρου, στην συνέντευξη Τύπου, περί ανάγκης αναδιάρθρωσης των προτεινόμενων από τις ΗΠΑ δόσεων, ειδικά για το χρονικό διάστημα μέχρι το 2021, η αμερικανική πλευρά υπέβαλε "σημαντικές", όπως χαρακτηρίζονται, "βελτιωτικές προτάσεις".
Οι οποίες όμως απέχουν ακόμα από τις θέσεις που εξέφρασε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας στην συνέντευξή του και στην μετέπειτα συνομιλία του με τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους του ΥΠΕΘΑ περί "Δυνατότητας καταβολής μέχρι 120 εκατ. ευρώ ετησίως τουλάχιστον μέχρι το 2021."
Αρα; Αρα το πρόγραμμα πλέον κινδυνεύει με οριστικό ναυάγιο, αφού τα μηνύματα που έρχονται από την Ουάσιγκτον δεν είναι θετικά: Πρώτον πιθανότατα δεν θα δοθεί άλλη παράταση στη LoA λένε οι Αμερικανοί (ως pronews.gr εκτιμούμε ότι τελικά θα δοθεί μια μικρή παράταση, αν τελικά δεν καταλήξουν οι διαπραγματεύσεις μέχρι τα μεσάνυχτα, ώρα Ελλάδος, της 30ης Απριλίου).
Και η ελληνική πλευρά, εμφανίζεται ιδιαίτερα "σκληρή": Ο Π.Καμμένος ακόμα και σήμερα το πρωί διακήρυσσε ότι "Ισχύει ότι είπα. Μέχρι εκεί μπορούμε".
Αυτά βέβαια στο υπουργείο, έπρεπε να τα είχαν σκεφθεί πριν πάνε στην Ουάσιγκτον και ανακοινώσει ο Ν.Τραμπ δίπλα στον Α.Τσίπρα, το πρόγραμμα.
Τώρα η χώρα κινδυνεύει να μείνει και χωρίς αναβάθμιση των 85 F-16 με ραντάρ AESA, αλλά και των 38 F-16 Block 50 στο επίπεδο Advanced.
Συν το γεγονός ότι επειδή οι Αμερικανοί ελέγχουν την παγκόσμια αγορά των F-16, τα 28-32 F-16 του Block 30 που, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός θα πουληθούν και με τα κονδύλια θα χρηματοδοτηθεί το πρόγραμμα του Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους μέχρι το 2021, το βέβαιο είναι ότι θα σαμποτάρουν παντού την πώλησή τους.
Και το κυριότερο: Χάθηκε υπερπολύτιμος χρόνος για να ξεκινήσουμε δοαπραγματεύσεις για την προμήθεια των F-35A.
Για τα οποία, πάντως, πλέον, μετά την ουσιαστική ενεργοποίηση του προγράμματος απόκτησης των FREMM (ότι και να ειπώθηκε για το πρόγραμμα των φρεγατών, σωστό ή λάθος, την Πέμπτη 3 Μαΐου το Naval Group είναι στην Ελλάδα για να ξεκινήσουν οι ουσιαστικές διαπραγματεύσεις) δεν υπάρχουν τα κονδύλια που υπήρχαν τον Σεπτέμβριο.
Για F-15 και Rafale F.2, οι πιθανότητες είναι άκρως περιορισμένες. Το πρώτο δεν έχει το "ειδικό" πολιτικό βάρος στην Ελλάδα που απαιτείται (μνημειώδης η "πόρτα" που έφαγε η ενδιαφέρουσα πρόταση της Boeing τον περασμένο Νοέμβριο) και το δεύτερο είναι αδύνατον να επιλεγεί τώρα, την στιγμή που οι FREMM, έχουν πάρει το δρόμο τους.
Μετά το 2020, μπορεί πάντως να "παίξει" δυνατά.
Το κόστος του προγράμματος «έκλεισε» στο $ 1,52 δις (€ 1,224 δις, με βάση την ισοτιμία € 1 = $ 1,2416 της 6ης Μαρτίου 2018.
Εφόσον το πρόγραμμα ξεκινήσει το 2018 θα έχει διάρκεια 8-10 χρόνια, δηλαδή το πέρας ολοκλήρωσης τοποθετείται στην περίοδο 2025-2027.
Η ανάπτυξη της αναβαθμισμένης διαμόρφωσης θα ξεκινήσει στα τέλη του 2019 και θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2020 ενώ τα πρώτα αεροσκάφη θα ενταχθούν στην ΕΑΒ (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία) για την εγκατάσταση των συλλογών αναβάθμισης στα τέλη του 2020.
Η πιστοποίηση του λογισμικού αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2021, ενώ οι παραδόσεις των 6 πρώτων συλλογών αναμένονται στις αρχές του 2021 (απαιτείται χρόνος 24 μηνών από τη στιγμή της παραγγελίας μέχρι την παράδοση της συλλογής, συνεπώς οι παραπάνω χρόνοι είναι συνάρτηση του πότε θα υπογραφή η σύμβαση και θα ενεργοποιηθεί η LOA).
Ως προς το οικονομικό μέρος του προγράμματος το σχέδιο της διακρατικής σύμβασης LOA (Letter of Offer and Acceptance) προβλέπει, όπως προαναφέραμε, κόστος $ 1,52 δισεκατομμύρια, εκ των οποίων το κόστος της αναβάθμισης είναι $ 1,22 δισεκατομμύρια, ενώ τα υπόλοιπα $ 300 εκατομμύρια αφορούν στην υποστήριξη και την όλη διαχείριση του προγράμματος.
Σε ότι αφορά στο χρονοδιάγραμμα πληρωμών των $ 1,52 δις είναι εμπροσθοβαρές, δηλαδή προβλέπει την καταβολή περίπου $ 820 εκατομμύρια εντός τριών ετών, δηλαδή την περίοδο 2018-2020.
Η λύση αυτή προκρίθηκε για λόγους συμπίεσης του κόστους. Συγκεκριμένα, "Απαιτείται η παραγγελία του συνόλου των συστημάτων και συσκευών της αναβάθμισης προκειμένου να επιτευχθούν οι καλύτερες δυνατές τιμές από τους υποκατασκευαστές και προμηθευτές τόσο της Lockheed Martin όσο και της αμερικανικής Αεροπορίας (Οικονομίες Κλίμακας)", αναφέρουν πηγές της LM.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.