Δέκα χρόνια μετά το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης που πυροδότησε η κατάρρευση της Lehman Brothers και παρά την ελληνική κρ...
Δέκα χρόνια μετά το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης που πυροδότησε η κατάρρευση της Lehman Brothers και παρά την ελληνική κρίση χρέους, αλλά και τις ιστορικά σφοδρές πιέσεις στις ναυλαγορές, η ελληνόκτητος ποντοπόρος ναυτιλία συνεχίζει να κυριαρχεί παγκοσμίως. Και με βάση αυτά τα μεγέθη συνεχίζει να απoτελεί πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, συμβάλλοντας με ποσοστό της τάξης του 7% στο ΑΕΠ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ και της Boston Consulting Group.
Με ένα στόλο που σήμερα είναι σχεδόν διπλάσιος σε μεταφορική δυναμικότητα από τότε και ρυθμούς ανάπτυξης που ξεπερνούν ακόμη και αυτούς της καλπάζουσας κινεζικής ποντοπόρου, η ναυτιλία των Ελλήνων χαίρει παγκόσμιας αναγνώρισης, πιστοποίηση της οποίας αποτελεί η έλευση στην Αθήνα αυτή την εβδομάδα περισσοτέρων των 20.000 στελεχών και 2.000 εταιρειών του κλάδου για τη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση «Ποσειδώνια».
Η Clarksons Research υπολογίζει πως η τρέχουσα αξία του ελληνόκτητου στόλου ανέρχεται στα 105 δισ. δολ., η υψηλότερη όλων των εθνικών πλοιοκτησιών. «Αν και ο πληθυσμός της Ελλάδας αντιπροσωπεύει μόνο το 0,15% του παγκόσμιου πληθυσμού, τα πλοία που μεταφέρουν το 20% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου ελέγχονται από Ελληνες», αναφέρει η ετήσια έκθεση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ).
Ειδικότερα, η ελληνική ναυτιλία εξακολουθεί να κατέχει την πρώτη θέση διεθνώς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΕ, ο στόλος ανέρχεται σε 4.746 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 365,45 εκατ. τόνων (dwt), που αντιπροσωπεύει το 19,89% σε όρους χωρητικότητας dwt του συνολικού παγκόσμιου στόλου και το 49,15% του συνόλου του στόλου της Ε.Ε.
Η μαζική ανανέωση του στόλου είναι εμφανής και στο ηλικιακό του προφίλ: η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου είναι τα 11,5 έτη όταν ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου είναι 14,6 έτη. Ο δε μέσος όρος του στόλου υπό ελληνική σημαία το 2017 διαμορφώθηκε στα 13,7 έτη.
Η ελληνική σημαία αριθμεί, πάντως, μόλις 753 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 41,70 εκατ. gt και ως εκ τούτου ο στόλος με ελληνική σημαία κατατάσσεται στην έβδομη θέση διεθνώς και δεύτερος στην Ε.Ε. (σε όρους dwt). Γεγονός που καταδεικνύει την έλλειψη ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου.
Μαζί με τα μεγέθη αυτά η ελληνική ναυτιλία έφερε το 2017 και επανάκαμψη των ροών ναυτιλιακού συναλλάγματος. Οι εισροές αυτές αυξήθηκαν κατά 17% και αναμένεται να συνεχίσουν να αυξάνονται και φέτος, δεδομένων των βελτιωμένων ναυλαγορών.
Οσον αφορά στον επιμερισμό του ελληνόκτητου στόλου ανά τύπο πλοίου, οι Ελληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 29,19% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων αργού πετρελαίου, το 22,03% του παγκόσμιου στόλου πλοίων χύδην ξηρού φορτίου και το 15,45% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παραγώγων προϊόντων πετρελαίου.
Στα 9 δισ. δολ. τα δάνεια των ελληνικών τραπεζών
Το 2017 σημειώθηκε περαιτέρω συρρίκνωση της τραπεζικής χρηματοδότησης των πλοίων. Από τις 2.333 παραγγελίες για νέα πλοία συνολικής χωρητικότητας 175,30 εκατ. dwt μέχρι το τέλος του 2017 οι παραγγελίες νέων πλοίων από ελληνικά συμφέροντα ανήλθαν σε 206 πλοία (άνω των 1.000 gt), συνολικής χωρητικότητας 24,47 εκατ. dwt .
Ο συνολικός δανεισμός των ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων από ελληνικές και ξένες τράπεζες διαμορφώθηκε στα 53,994 δισ. δολ. από 57,211 δισ. το προηγούμενο έτος, μειωμένος δηλαδή κατά 5,62%.
Από αυτά τα 53,994 δισ. δολ. τα 9,091 έχουν χορηγηθεί από ελληνικές τράπεζες, οι οποίες εμφανίζονται να έχουν αυξήσει τις χορηγήσεις τους κατά 4,25% έναντι των υπολοίπων ύψους 8,721 δισ. στα τέλη του 2016, σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων των τραπεζών της Petrofin Bank Research.
Μεγαλύτερη σε χαρτοφυλάκιο δανείστρια τράπεζα της ελληνικής ναυτιλίας παραμένει η Credit Suisse με συνολικές πιστώσεις 6,2 δισ. δολ. και ακολουθούν, στη 2η και 3η θέση αντίστοιχα, η DVB με υπόλοιπα ύψους 4,308 δισ. και η BNP Paribas με 2,8 δισ.
ΠΗΓΗ: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.