Στις 4.000 ανέρχονται οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τον όρο «Μακεδονικό» είτε στην ονομασία είτε στα προϊόντα τους και πρέπει να προ...
Στις 4.000 ανέρχονται οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τον όρο «Μακεδονικό» είτε στην ονομασία είτε στα προϊόντα τους και πρέπει να προλάβουν να τον κατοχυρώσουν στους ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς πνευματικής ιδιοκτησίας μέχρι να ολοκληρωθεί η συμφωνία για την ονομασία με την πΓΔΜ.
Τα στοιχεία έδωσε στη δημοσιότητα χθες σε συνάντηση που είχε με τους δημοσιογράφους ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ) Αθανάσιος Σαββάκης, αναγνωρίζοντας ότι αυτές οι επιχειρήσεις θα πρέπει να σπεύσουν να κατοχυρώσουν διεθνώς τα σήματά τους και τις επωνυμίες τους για να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα στις εξωτερικές αγορές. Ο κ. Σαββάκης απηύθυνε μάλιστα έκκληση στις επιχειρήσεις να κινηθούν άμεσα σε αυτή την κατεύθυνση αξιοποιώντας τη δωρεάν νομική συνδρομή που παρέχει ο ΣΒΒΕ.
Οπως είπε, θα πρέπει να το κάνουν στο Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας του Αλικάντε της Ισπανίας (EUIPO) που αφορά τη δραστηριότητα εντός των χωρών της Ε.Ε. ή, αν αφορά διεθνείς δραστηριότητες, στο γραφείο WIPO της Γενεύης.
Στην πρώτη περίπτωση το κόστος ανέρχεται στις 2.000 ευρώ, πλέον των τελών, και στη δεύτερη στις 8.000 ευρώ ανά επωνυμία.
Επεσήμανε μάλιστα ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν επιδείξει σοβαρή ολιγωρία στο θέμα και ανέφερε ότι στο γραφείο της Γενεύης δεν υπάρχει ούτε μία ελληνική κατοχύρωση ονόματος, ενώ υπάρχουν δύο από εταιρείες των Σκοπίων, και στο ευρωπαϊκό μητρώο του Αλικάντε έχουν καταχωρισθεί μόλις 24 ελληνικές εταιρείες με ονομασία προέλευσης ή με επωνυμία τον όρο «Μακεδονία».
Μια λύση χαμηλότερου κόστους που μπορεί να ακολουθήσουν οι ελληνικές εταιρείες, σύμφωνα με τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο του ΣΒΒΕ Γιάννη Σταύρου, είναι η υπογραφή διμερών συμφωνιών ανά αγορά διοχέτευσης των προϊόντων.
Αν και ο κ. Σαββάκης απέφυγε να τοποθετηθεί επί της ουσίας της συμφωνίας των Πρεσπών, υποστήριξε ότι έπρεπε να δοθεί λύση και τόνισε με έμφαση ότι η εκκρεμότητα όλα αυτά τα χρόνια κόστισε στις επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας. «Δεν γίνεται να μπορούν Αυστριακοί και Γερμανοί να έχουν, ειδικά στα αγροτοδιατροφικά προϊόντα, παρουσία κι εμείς 30 χλμ. από τα σύνορα να μην μπορούμε», είπε χαρακτηριστικά.
Ανέφερε δε ότι πολλές επιχειρήσεις που ήθελαν να κάνουν εξαγωγές στη γειτονική χώρα το έκαναν μέσω Αλβανίας ή Βουλγαρίας, αυξάνοντας κατά πολύ τα κόστη τους. Ο κ. Σαββάκης υποστήριξε ότι η συμφωνία των Πρεσπών έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα αφού επιλύει χρόνιες διαφορές με τη γείτονα χώρα που δημιουργούσαν σοβαρά εμπόδια στις επενδυτικές ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις και ανέφερε ως παράδειγμα τα ΕΛΠΕ και τον αγωγό Θεσσαλονίκης – Σκοπίων που έχει πέσει σε αχρησία και πλέον δημιουργούνται προοπτικές επαναλειτουργίας του.
Ο κ. Σαββάκης τόνισε ότι υπάρχει μεγάλη ευκαιρία για την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων σε στέρεες βάσεις στα Βαλκάνια, έστω κι αν τα προβλήματα με τις τράπεζες παραμένουν. Γι’ αυτό ο ΣΒΒΕ έχει συστήσει ένα δίκτυο με συνδέσμους ελληνικών επιχειρήσεων στην περιοχή για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και την υποστήριξη εξωστρεφών επιχειρηματιών. Τόνισε δε ότι η Θεσσαλονίκη, λόγω θέσης και δικτύων όπως και ιστορικά, μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο. Σημείωσε ότι το τελευταίο διάστημα παρατηρείται ένα κύμα επιστροφής παραγωγικών μονάδων από την Τουρκία λόγω των προβλημάτων που εμφανίζει η οικονομία της γειτονικής χώρας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε έγγραφη απάντηση που έδωσε ο Νίκος Κοτζιάς, στις 2 Ιουλίου 2018, στους βορειοελλαδίτες βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, κ.κ. Θεόδωρο Καράογλου και Φωτεινή Αραμπατζή, καθώς και στον βουλευτή της Ενωσης Κεντρώων, κ. Αριστείδη Φωκά, αφού υπογράμμισε ότι «πρέπει να δούμε χωρίς παρωπίδες τι ισχύει σήμερα», απαντώντας στην «ρητορική που αφορά την αρνητική κριτική σε βάρος της συμφωνίας των Πρεσπών», τόνισε ως προς τις εμπορικές επωνυμίες και τα εμπορικά σήματα:
«Εως τώρα, το σύνολο των οίνων της πΓΔΜ φέρει την ένδειξη «Republic of Macedonia» ως προς τον τόπο προέλευσης. Από τη στιγμή που θα τεθεί σε ισχύ η συμφωνία των Πρεσπών, όσα προϊόντα φέρουν σήμερα την ένδειξη «made in / produced in / product of Macedonia», θα πρέπει, βάσει της συμφωνίας, υποχρεωτικά να μετατραπούν σε «made in / produced in / product of North Macedonia», καθιστώντας έτσι προς όλους απόλυτη τη διάκριση του τόπου προέλευσης των προϊόντων αυτής και της Μακεδονίας μας».
Πολλά προϊόντα
Πλήθος γνωστών και άγνωστων προϊόντων έχουν την επωνυμία Μακεδονία. Ορισμένα από αυτά είναι:
Μακεδονική Α.Ε. (μητρική εταιρεία της Αγρόκτημα Χαλβατζής), ΜΕΒΓΑΛ-Μακεδονική Βιομηχανία Γάλακτος Α.Ε., Μακεδονικά Ζαχαρώδη Α.Ε., Μακεδονικά Υφάσματα, Μακεδονική Γη-Αφοί Τσαρούχα Α.Ε., Μακεδονική Χάρτου, Μακεδονική Εταιρεία Τεχνικών Μελετών-MTC, Μακεδονική Εταιρεία Χάρτου (ΜΕΛ), Εν Οίκω Μακεδονική (έπιπλα), Τέντες Θεσσαλονίκης-Μακεδονική Τεντοποιία, Μακεδονική Φάρμα Στρουθοκαμήλων-Αχλατζής Ι. & ΣΙΑ Ο.Ε., ΠΑΕ Μακεδονικός, Μακεδονικά Ζυμαρικά της Γιαγιάς, Μακεδονικά Αυγά-Αφοί Δίγκαλη Α.Ε., Μακεδονικές Πρωτεΐνες, Μεταφορική Τσιμενίδης-Μακεδονικές Γραμμές Α.Ε., Μακεδονικά Ξενοδοχεία Α.Ε., Μακεδονικές Εκδόσεις, Μακεδονικές Βιομηχανίες Μετάλλου, Μακεδονική Ποτοποιία (Ούζο 14 κ.ά.), ΜΑΚΑΛ (Μακεδονική Αλλαντοποιία), Maksystem-Μακεδονική Πανίδη ΑΒΕΕ (εξαρτήματα για συστήματα αλουμινίου), Μακεδονία Σαλάτες, Κρέατα Μακεδονίας-Αφοί Αστερίου, Μακεδονικά Νερά Α.Ε., κ.α. Επίσης προϊόντα, όπως Μακεδονικός Χαλβάς και Μακεδονικό Ταχίνι της Αφοί Χαΐτογλου, Μακεδονικά Κριτσίνια των εταιρειών Παπαδοπούλου, Κατσέλης κ.ά., Tottis Μακεδονικά Ζυμώματα Κρουασανάκια, πολλές εταιρείες που μεταποιούν τις γνωστές μακεδονικές μικρές πιπεριές, δεκάδες οινοποιίες που παράγουν μακεδονικές ποικιλίες οίνου και φέρουν τη σχετική ένδειξη, μακεδονικές πίτες και ζύμες, μακεδονικά τυριά και κασέρια, όσπρια, σφολιάτες, κ.ο.κ., ακόμη και η εφημερίδα «Μακεδονία».
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.