Page Nav

HIDE

Pages

Classic Header

{fbt_classic_header}

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΣΚΛΑΒΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ

Breaking News:

latest

ΤΟΝ ΣΚΙΖΟΥΝ ΟΛΟΙ... Και οι ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ κατά Γαβρόγλου για την Ιστορία: Αποδομεί τον ιστορικό κορμό

Την απόσυρση του προτεινόμενου σχεδίου για το μάθημα της Ιστορίας ζητεί από τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου η Πανελλήνια Ένωση Φιλ...



Την απόσυρση του προτεινόμενου σχεδίου για το μάθημα της Ιστορίας ζητεί από τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, η οποία σε ανακοίνωσή της εκφράζει την αντίθεσή της στις προωθούμενες αλλαγές του μαθήματος τονίζοντας ότι αυτές υποβαθμίζουν την ιστορική σημασία των παλαιότερων ιστορικών ελληνικών περιόδων. Όπως επισημαίνει η ΠΕΦ μεταξύ άλλων "θεωρούμε από παιδαγωγική άποψη αναποτελεσματική την προβλεπόμενη στο σχέδιο ανάθεση στον εκπαιδευτικό επιλογής και αναδιάταξης της ιστορικής ύλης, επειδή αποδυναμώνει τη χρήση του σχολικού εγχειριδίου και οδηγεί ενδεχομένως σε επιλογές σύμφωνες με προσωπικές ιδεολογικές και πολιτικές απόψεις".




Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΠΕΦ:

“Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΕΦ έχει ήδη διατυπώσει αναλυτικά τις παρατηρήσεις και τις ενστάσεις του, επί του σχεδίου του ΙΕΠ για το μάθημα της Ιστορίας, όταν αυτό εξαγγέλθηκε τον Απρίλιο του 2017. Δυστυχώς όμως το Υπουργείο Παιδείας επανήλθε πρόσφατα καταθέτοντας το ίδιο περίπου σχέδιο χωρίς να λάβει –για άλλη μια φορά- υπόψη του τις θέσεις της επιστημονικής κοινότητας” τονίζει η Ένωση Φιλολόγων.

Η ΠΕΦ εκφράζει και πάλι τη συνολική της αντίθεση στο προτεινόμενο σχέδιο το οποίο μεταβάλλει ριζικά τον χαρακτήρα του μαθήματος της Ιστορίας εκτρέποντάς το προς κατευθύνσεις που δεν πληρούν τους επιστημονικούς και παιδαγωγικούς του στόχους.

Θεωρούμε απαράδεκτη την εγκατάλειψη της ιστορικής συνέχειας κατά τη διδασκαλία ιστορικών περιόδων. Υποστηρίζουμε ως παιδαγωγικά αναγκαία τη γραμμική χρονικά διάταξη της ύλης από το απώτατο παρελθόν προς τη σύγχρονη εποχή, επειδή η μέθοδος αυτή παρουσιάζει αδιάσπαστη την ιστορική συνέχεια, διευκολύνει την κατανόηση του χρόνου από τους μαθητές, συμβάλλει στη συνειδητοποίηση της ελληνικής ταυτότητας σε συνδυασμό με τον σεβασμό και την αποδοχή της ιστορίας των άλλων λαών, και συνεισφέρει στην καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης.

Μας βρίσκει απολύτως αντίθετους ο κατακερματισμός της ιστορικής γνώσης σε επιμέρους θεματικές ενότητες που οδηγεί στη σύγχυση και στην αδυναμία εξήγησης των ιστορικών φαινομένων από τους μαθητές. Σύγχυση επίσης προκαλεί στους μικρούς μαθητές η ταύτιση του νοήματος της ιστορίας με την – προβλεπόμενη στο σχέδιο – αφήγηση της ιστορίας της οικογένειάς τους.

Διαφωνούμε με τη δημιουργία θεματικών φακέλων, οι οποίοι έχουν παιδαγωγική και μαθησιακή αξία, μόνο εάν λειτουργούν επικουρικά στη διδασκαλία.

Θεωρούμε από παιδαγωγική άποψη αναποτελεσματική την προβλεπόμενη στο σχέδιο ανάθεση στον εκπαιδευτικό επιλογής και αναδιάταξης της ιστορικής ύλης, επειδή αποδυναμώνει τη χρήση του σχολικού εγχειριδίου και οδηγεί ενδεχομένως σε επιλογές σύμφωνες με προσωπικές ιδεολογικές και πολιτικές απόψεις. Η ΠΕΦ κρίνει απαραίτητη τη συγγραφή νέων σχολικών εγχειριδίων, που θα παρουσιάζουν με εύληπτο τρόπο τη διδακτέα ύλη και θα αποτελούν πεδίο αναφοράς για περαιτέρω ενασχόληση των μαθητών με σημαντικές θεματικές ενότητες.

Η ΠΕΦ ζητά την απόσυρση του προτεινόμενου σχεδίου, το οποίο “δεν λαμβάνει υπόψη του την επιστημονική αξιοποίηση των ιστορικών πηγών, αρνείται την ιστορική συνέχεια, υποβαθμίζει την ιστορική σημασία των παλαιότερων περιόδων (Αρχαιότητας και Βυζαντίου) διογκώνοντας υπέρμετρα την προσέγγιση της Νεότερης Ιστορίας, και συνολικά αποδομεί τον ελληνικό ιστορικό κορμό, δίνοντας βάρος στο έλασσον έναντι του μείζονος και προβάλλοντας τα επιμέρους και τα περιφερειακά έναντι των βασικών ιστορικών ζητημάτων και εντέλει οδηγεί στην ιδεολογικοποίηση της Ιστορίας”.