Ένα πρωτοφανές γεγονός συνέβη στην Μεσόγειο καθώς για πρώτη φορά μετανάστες από την Λιβύη κατέλαβαν το πλοίο που τους επέστρεφε στην χ...
Ένα πρωτοφανές γεγονός συνέβη στην Μεσόγειο καθώς για πρώτη φορά μετανάστες από την Λιβύη κατέλαβαν το πλοίο που τους επέστρεφε στην χώρα με αποτέλεσμα να χρειαστεί η επέμβαση των ειδικών δυνάμεων της Μάλτας.
Το δεξαμενόπλοιο Elhiblu 1, το οποίο είχαν καταλάβει οι μετανάστες τους οποίους είχε διασώσει την Τρίτη το βράδυ στα ανοικτά της Λιβύης, έφτασε σήμερα το πρωί στη Μάλτα αφού το Ναυτικό της χώρας το έθεσε υπό τον έλεγχό του στη διάρκεια της νύχτας.
Το πλοίο αυτό, μήκους 52 μέτρων και με σημαία Παλάου, διέσωσε την Τρίτη στα ανοικτά της Λιβύης 108 μετανάστες, μεταξύ των οποίων 31 γυναίκες και παιδιά, οι οποίοι επέβαιναν σε δύο μικρές λέμβους και τους οποίους είχε εντοπίσει να βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση ευρωπαϊκό στρατιωτικό αεροσκάφος.
«Δεν είναι μετανάστες σε δύσκολη κατάσταση, είναι πειρατές, θα δούνε την Ιταλία μόνο με κιάλια», έσπευσε να δηλώσει χθες Τετάρτη ο αντιπρόεδρος της ιταλικής κυβέρνησης Ματέο Σαλβίνι, ο οποίος έχει υιοθετήσει μια πολύ σκληρή στάση απέναντι στους μετανάστες.
Το δεξαμενόπλοιο συνέχισε παρόλα αυτά την πορεία του προς τη Μάλτα, με το Ναυτικό της χώρας να καταφέρνει να επικοινωνήσει με τον καπετάνιο όταν το πλοίο βρισκόταν 30 μίλια από τις ακτές.
«Ο καπετάνιος δήλωσε επανειλημμένα ότι δεν είχε τον έλεγχο του πλοίου και ότι το πλήρωμά του αναγκάστηκε και δέχθηκε απειλές από κάποιους μετανάστες προκειμένου να τους οδηγήσει στη Μάλτα», τόνισε το Ναυτικό σε ανακοίνωσή του.
Ένα πλοίο περιπολίας εμπόδισε το δεξαμενόπλοιο να εισέλθει στα χωρικά ύδατα της Μάλτας και μια ομάδα των ειδικών δυνάμεων με την υποστήριξη πολλών πλοίων του Ναυτικού και ενός ελικοπτέρου στάλθηκε στο Elhiblu 1 «για να επαναφέρει τον έλεγχο του πλοίου στα χέρια του καπετάνιου».
Με τη συνοδεία του Ναυτικού το δεξαμενόπλοιο έφτασε στο λιμάνι της Βαλέτας περίπου στις 08:30 (τοπική ώρα, 09:30 ώρα Ελλάδας). Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, η αστυνομία της Μάλτας έχει βάλει χειροπέδες σε κάποιους από τους μετανάστες και τους έχει οδηγήσει σε φορτηγάκια, ενώ συνεχίζεται η αποβίβαση των υπολοίπων.
«Πρόκειται για την πιο προφανή απόδειξη ότι δεν μιλάμε για επιχειρήσεις διάσωσης φτωχών ναυαγών που διαφεύγουν από τον πόλεμο αλλά για μια εγκληματική διακίνηση ανθρώπων, η διαχείρισή της οποίας γίνεται με εγκληματικό τρόπο», επέμεινε ο Σαλβίνι.
Η γερμανική μη κυβερνητική οργάνωση Sea- Eye, το πλοίο της οποίας Alan Kurdi βρισκόταν την Τρίτη στην περιοχή όπου έγινε η διάσωση των μεταναστών, ανέφερε ότι άκουσε τη συνομιλία μέσω ασυρμάτου μεταξύ του ευρωπαϊκού αεροσκάφους και του καπετάνιου του δεξαμενόπλοιου μετά τη διάσωση.
«Ο καπετάνιος διέσωσε τους ανθρώπους και ζήτησε βοήθεια. Δήλωσε ξεκάθαρα μέσω ασυρμάτου ότι οι άνθρωποι ήταν αναστατωμένοι και δεν ήθελαν να επιστρέψουν στη Λιβύη», εξήγησε η Sea-Eye σε ανακοίνωσή της.
Εδώ και χρόνια τα εμπορικά πλοία που κυκλοφορούν στα ανοικτά της Λιβύης δέχονται συχνά αιτήματα από την ακτοφυλακή της χώρας να επέμβουν για να σώσουν μετανάστες που κινδυνεύουν στη θάλασσα.
Όμως από τότε που η Τρίπολη έχει αναλάβει τον συντονισμό των επιχειρήσεων αυτών από τη Ρώμη τα πλοία έχουν εντολή να επιστρέφουν τους μετανάστες στη Λιβύη, προς μεγάλη απογοήτευση των τελευταίων καθώς κινδυνεύουν να υποβληθούν σε έναν νέο γύρο κακοποιήσεων.
Τους τελευταίους μήνες επανειλημμένα πρόσφυγες που αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στη Λιβύη αρνήθηκαν να αποβιβαστούν από τα πλοία και οι λιβυκές αρχές κατέφυγαν στη χρήση βία.
Την προηγούμενη εβδομάδα ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα Άντριου Γκίλμορ έκανε λόγο για βασανιστήρια και βιασμούς που έχουν υποστεί πολλοί μετανάστες στη Λιβύη, ενώ κάλεσε την ΕΕ να αναθεωρήσει τη στήριξη που παρέχει στη λιβυκή ακτοφυλακή.
«Οι διασωθέντες επιστρέφουν στην κόλαση και βρίσκονται αντιμέτωποι με τα πληρώματα εμπορικών πλοίων που δεν είναι προετοιμασμένα και πολύ μικρότερα σε αριθμό (από τους μετανάστες), τα οποία πρέπει να τους εξηγήσουν ότι θα τους επιστρέψουν ακριβώς στο μέρος από όπου προσπάθησαν να διαφύγουν με κίνδυνο τη ζωή τους. Η ΕΕ πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της για τη νέα αυτή κλιμάκωση», σχολίασε ο Γκόρντεν Ίσλερ της Sea- Eye.