«Υπόσχομαι, ότι κάθε φορά που θα έχουμε ένα σημαντικό βήμα στο έργο του μετρό (της Θεσσαλονίκης) -είτε αφορά τον εξοπλισμό όπως είναι οι σ...
«Υπόσχομαι, ότι κάθε φορά που θα έχουμε ένα σημαντικό βήμα στο έργο του μετρό (της Θεσσαλονίκης) -είτε αφορά τον εξοπλισμό όπως είναι οι συρμοί είτε αφορά τους σταθμούς- θα έρχομαι και ας γράφουν κάθε φορά ότι κάνουμε εγκαίνια» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στη Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης, Tv100.
Απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης στο συγκεκριμένο ζήτημα, ανέφερε χαρακτηριστικά, ότι «έχουν πραγματικά θράσος, να μιλούν και να κάνουν κριτική». Και πρόσθεσε ότι οι πολίτες της Θεσσαλονίκης «έχουν υποφέρει από αυτούς τους ανθρώπους, που κάποτε άνοιξαν μία τρύπα και είπαν ότι από αυτό το κανάλι θα τελειώσει το έργο». Ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε «στα θλιβερά πεπραγμένα του παλαιοκομματισμού για το συγκεκριμένο έργο» λέγοντας: «Έδωσαν εκατοντάδες εκατομμύρια για να είναι σταματημένο το έργο. Άφησαν την κοινοπραξία των εργοληπτών να διεκδικεί για το 30% του έργου το 2015, 1,15 δισεκατομμύρια ευρώ. Περισσότερα δηλαδή από ότι ολόκληρη η σύμβαση του έργου και σήμερα κάνουν κριτική».
Με ιδιαίτερο τρόπο όμως, ο κ. Σπίρτζης σχολίασε τους βανδαλισμούς σε συρμούς του μετρό Θεσσαλονίκης, λίγες ημέρες μετά την άφιξή τους στο αμαξοστάσιο, αφού ανέφερε ότι είναι… απάντηση στους επικριτές του, ενώ τόνισε ότι το γκράφιτι αποτελεί έκφραση καλλιτεχνικής δημιουργίας.
«Το "Welcome home baby" είναι αν θέλετε και η απάντηση σε τέσσερα πρωτοσέλιδα κεντρικών εφημερίδων της Νέας Δημοκρατίας, που υποτίθεται ότι έχουν και μία σοβαροφάνεια, τα οποία μέσα μία μέρα πριν μας έλεγαν, ότι κάνουμε εγκαίνια στα βαγόνια. Αντί να τους ενημερώσουν αυτοί που για δεκαετίες δεν ολοκλήρωναν το μέτρο ή δεν προχωρούσαν το έργο, να το πω πιο κομψά, ότι υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες χρονικές στιγμές, χρονικά ορόσημα, χρονοδιάγραμμα, πότε θα έρθουν οι συρμοί, τι πρέπει να γίνει για αυτούς τους συρμούς. Γιατί είναι μία τεχνολογία χωρίς οδηγούς, πρέπει να συναρμολογηθούν, να δοκιμαστούν, να τεσταριστούν, να μπουν στο αμαξοστάσιο και να ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία. Το διαβάζω αυτά σε εφημερίδες, που υποτίθεται οι δημοσιογράφοι της είναι και έγκριτοι».
Για το συμβάν αυτό καθ΄αυτό που αφορά τα γκράφιτι, ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι «η κοινοπραξία του μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία, σύμφωνα με τον νόμο είναι υπεύθυνη για τη φύλαξη και την ασφάλεια στο αμαξοστάσιο, ξεκίνησε ήδη την αποκατάσταση βαγονιών». Εξάλλου, δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει, ότι σε κάθε περίπτωση το γκράφιτι είναι μία έκφραση καλλιτεχνικής δημιουργίας, εξηγώντας ότι θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στη «νεολαία μας να έχουν μία δημιουργική, αν θέλετε, ενασχόληση και μέσα στον αστικό ιστό». Πρόσθεσε, ότι υπάρχουν «σημεία δομημένου χώρου, που θα μπορούσαν να αλλάξουν δημιουργικά μέσα από μία πολιτική που θα επιτρέψει ή να ομορφύνουν και οι γειτονιές μας και οι χώροι μας και κτίρια τα οποία είναι χάλια.
Σε ερώτηση γιατί η ηλεκτροκίνηση άργησε τόσα χρόνια, ο υπουργός απάντησε: «Υπήρχαν νησίδες στον παλαιοκομματισμό που ήταν απροσπέλαστες. Δύο από αυτές ήταν ο ΟΑΣΘ και ο σιδηρόδρομος σε εθνικό επίπεδο».
Όπως τόνισε η κατάτμηση του Ελληνικού Σιδηροδρόμου σε πέντε εταιρείες, και οι βαριές κατηγορίες και υποχρεώσεις της χώρας έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης για κρατικές ενισχύσεις σε ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΤΥ, ύψους 16 δισεκατομμυρίων ευρώ, αλλά και η επέκταση της σύμβαση του ΟΑΣΘ, είναι ζητήματα «που φέρουν τη σφραγίδα της Νέας Δημοκρατίας και του σημερινού της αντιπροέδρου και του τότε αρμόδιου υπουργού Κωστή Χατζηδάκη». Πρόσθεσε πως «σήμερα, ο Κωστής Χατζηδάκης είναι αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, παρουσιάζει το πρόγραμμα των μεταφορών με τον κύριο Μητσοτάκη και θα τον καλέσετε φαντάζομαι κάποια στιγμή να σας πει και για την επέκταση της σύμβασης του ΟΑΣΘ, σε σχέση με το μετρό, που τα συμφέροντα του ιδιωτικού ΟΑΣΘ ήταν να μην τελειώσει πότε το μέτρο. Αναφέρομαι στη σύμβαση του 2008 που επεκτάθηκε, ενώ έληγε το 2010. Το 2010 δεν πήρε το ελληνικό Δημόσιο πίσω την κινητή και ακίνητη περιουσία όπως προβλεπόταν από τη σύμβαση του 2001 και επεκτάθηκε μέχρι να λήξει και να ολοκληρωθεί το έργο του μετρό και οι επεκτάσεις του».
Για τον ΟΣΕ, ανέφερε ότι «υπήρχε συγκεκριμένη επιλογή. Έγιναν σποραδικά ηλεκτρονικά συστήματα και τμηματική ηλεκτροκίνηση. Όταν η ΕΡΓΟΣΕ υλοποιούσε αυτά τα έργα, ο ΟΣΕ δεν τα παραλάμβανε. Στη συνέχεια συγκεκριμένα κυκλώματα απαξίωναν αυτόν τον εξοπλισμό, κλεβόταν αυτός ο εξοπλισμός, δεν λειτουργούσε και έτσι φτάσαμε το 2015 να μην έχουμε τίποτα, ούτε εργολαβίες σε εξέλιξη για βαριές υποδομές».
Ο κ. Σπίρτζης απαντώντας σε ερωτήσεις για την Εγνατία Οδό, για την οποία όπως είπε, θα πρέπει να ερωτηθεί η ΝΔ «που σχεδίασε την παραχώρηση ενός έργου που το πλήρωσε 7 δισ. ο ελληνικός λαός, αλλά και όσους σήμερα είναι αρμόδιοι για την παραχώρησή της», για το «ποιο είναι το σενάριό τους», καθώς όπως ανέφερε, το τεχνοκρατικό μοντέλο στο οποίο βασίζεται η παραχώρηση του δρόμου δεν προχωρά. Τόνισε ακόμη ότι και αυτό το έργο, όπως και όλα τα άλλα «που σχεδίασε ο παλαιοκομματισμός στη χώρα, δεν έγιναν για να εξυπηρετήσουν τις κοινωνικές ανάγκες και την παραγωγική ανασυγκρότηση του τόπου, καθώς έγιναν χωρίς συνδέσεις με τα λιμάνια, τα αστικά κέντρα, τους τουριστικούς προορισμούς, τις βιομηχανικές ζώνες».
Ο υπουργός υπογράμμισε ακόμη ότι η εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Συστήματος Αναλογικής Χρέωσης στα οδικά δίκτυα θα φέρει δικαιότερες χρεώσεις αλλά και παύση απώλειας εσόδων, καθώς όλα τα φορτηγά θα κινούνται στους αυτοκινητοδρόμους και όχι στο παράπλευρο δίκτυο που ισχύει η απαγόρευση: «Πληρώνει το κόστος της συντήρησης ο ελληνικός λαός για να περνάνε τα φορτηγά όλης της Ευρώπης» είπε.
Στην ερώτηση γιατί κατασκευάζονται σταθμοί διοδίων, αφού θα ισχύσει το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης, ο υπουργός απάντησε: «Θα σας πω ότι μου είπαν οι θεσμοί. Μου είπαν, λοιπόν, ότι 15 χρόνια λέτε ότι θα βάλετε σταθμούς και μας κοροϊδεύετε. Δε σας έχουμε εμπιστοσύνη ότι θα υλοποιήσετε το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης».
Απαντώντας σε ερώτηση για την εικόνα που έχει ο ίδιος για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, δύο χρόνια μετά την αποϊδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ, ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε χαρακτηριστικά : «Εξοικονομήσαμε 200 εκατ. ευρώ για να μπορεί να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη νέα λεωφορεία με τον διαγωνισμό για την προμήθεια 350 λεωφορείων. Η εικόνα που έχω είναι ότι οι άνεργοι μετακινούνται δωρεάν, ότι θα προσληφθούν νέοι οδηγοί που λείπουν, ότι δεν πωλούνται για σκραπ καινούρια λεωφορεία έναντι 600 ή 700 ευρώ, ότι δεν θα κάνει ο ΟΑΣΘ δρομολόγια εκτός Θεσσαλονίκης για να τα κονομάνε κάποιοι». Ο κ. Σπίρτζης τόνισε, ότι καταλαβαίνει την ανησυχία των πολιτών, ωστόσο, ανέφερε, ότι «ζητάω από τους πολίτες να καταλάβουν, ότι σταματήσαμε τη σπατάλη για να ανατάξουμε τις αστικές συγκοινωνίες».
Κλείνοντας, για τη «ρητορική» της αντιπολίτευσης στο θέμα του ΟΑΣΘ ο κ. Σπίρτζης ανέφερε, ότι «η αντιπολίτευση αλλά και ο κ. Ταχιάος που προτείνει επαναιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ, στην ουσία ζητούν "να πάμε στο χθες". Ζητούν δηλαδή, να ξαναφέρουν τον παρακρατικό μηχανισμό που είχε δομηθεί επί δεκαετίες».