liberalΤου Ειδικού Συνεργάτη Σε μνημείο σπατάλης και κακοδιαχείρισης αναδείχθηκε η ΕΡΤ. Σε επίπεδο ενημέρωσης τεσσεράμισι χρόνια τώρα η Ε...
liberalΤου Ειδικού Συνεργάτη
Σε μνημείο σπατάλης και κακοδιαχείρισης αναδείχθηκε η ΕΡΤ. Σε επίπεδο ενημέρωσης τεσσεράμισι χρόνια τώρα η Ελληνική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση δεν έβαλε κανένα στοίχημα για να το χάσει και τελικώς εξελίχθηκε με γρήγορες ταχύτητες σε ένα άντρο απροκάλυπτης και θλιβερής προπαγάνδας. Το ταλαιπωρημένο γαϊδουράκι στην εκπομπή της κυρίας Ακριβοπούλου, που ως έμπνευση συμβόλιζε τον ταλαιπωρημένο ελληνικό λαό, θα μπορούσε κάλλιστα να ταυτιστεί με τον ταλαίπωρο τηλεθεατή της ΕΡΤ που παρακολουθεί όλα όσα αυτή τον «μπουκώνει» και τελικώς καλείται να πληρώσει ένα δυσθεώρητο προϋπολογισμό που προσμετρά μια τρύπα 50 εκατ. ευρώ.
Ο αθλητισμός είχε την τιμητική του -και τη διατίμησή του ασφαλώς- τα τέσσερα χρόνια που πέρασαν στην ΕΡΤ. Οχι πως σε άλλους τομείς επιδείχθηκε φειδώ. Οι πάμπολλες όμως περιπτώσεις εκπομπών που εγκρίθηκαν και πληρώθηκαν χωρίς κανένα απολύτως κριτήριο θεαματικότητας και με δυσθεώρητα κόστη από τους αρμόδιους της κρατικής τηλεόρασης ίσως να αποτελέσουν αντικείμενο ενός άλλου άρθρου, γιατί πώς να χωρέσουν τόσα πολλά σε ένα και μόνον άρθρο.
Σύμφωνα με τους κανόνες που διέπουν την Εταιρική Διακυβέρνηση και αφορούν στην ΕΡΤ, ο διευθύνων σύμβουλος και το διοικητικό συμβούλιο θα πρέπει να είναι ανεξάρτητοι από την πολιτική ηγεσία...
Με το πρακτικό αριθμ. 193 της 20ής Ιουνίου 2019, ο διευθύνων σύμβουλος Ιωάννης Δρόσος ζήτησε από το διοικητικό συμβούλιο λήψη απόφασης προκειμένου να εγκριθεί ο αναθεωρημένος προϋπολογισμός του 2019 για την εταιρεία και έτσι ο κ. Δρόσος υποβάλλει αίτημα προς τους αρμόδιους υπουργούς-πολιτικούς του προϊσταμένους, παρά τα όσα ισχύουν με βάση την εταιρική διακυβέρνηση, προκειμένου να δοθούν άλλα 7 εκατ. ευρώ στην ΕΡΤ με επιβάρυνση του δημοσιονομικού της αποτελέσματος, το οποίο διαμορφώνεται σε ζημιά ύψους 49 εκατ. ευρώ. Και μέσω αυτής της διαδρομής η ΕΡΤ παραμένει ένα αυστηρά κρατικοδίαιτο μαγαζί, που το μόνο που ξέρει καλά να κάνει είναι να προπαγανδίζει και να σπαταλά.
Μόνο που οι δαπάνες της ΕΡΤ δεν προκύπτουν από έσοδά της, ούτε καν από τα 3 ευρώ σε κάθε λογαριασμό της ΔΕΗ.
Προκύπτουν κατευθείαν από τον κρατικό προϋπολογισμό και δαπανώνται χωρίς σύνεση μέσα από ύποπτες συμφωνίες για αγορές, μεταξύ άλλων, τηλεοπτικών δικαιωμάτων ποδοσφαιρικών ομάδων και αναθέσεων για τις αντίστοιχες παραγωγές.
Αναθέσεις χωρίς διαδικασίες διαγωνισμών; Ας μην είμαστε υπερβολικοί. Μόνον για 50 παρά ένα εκατομμύρια ζημιά, μιλάμε. Τηλεοπτικά δικαιώματα αποφασίζονται διά περιφοράς μέσα στο διοικητικό συμβούλιο, το οποίο εξουσιοδοτεί τον διευθύνοντα σύμβουλο να «διαπραγματευτεί». Υποσχέσεις σε ομάδες, που αναιρούνται, για να δοθούν άλλες -προς Βορρά μεριά-, ενώ ιλιγγιώδη τιμήματα παραμονές εκλογών φιγουράρουν στον Τύπο. Από τους ανεξάρτητους από κάθε πολιτική ηγεσία διευθύνοντα σύμβουλο και διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΤ...
Επιλογή προμηθευτών - Δείξε μου τους φίλους σου να σου πω ποιος είσαι...
Στις αρχές του 2019 ήρθαν στο προσκήνιο οι εξελίξεις της γνωστής και πεπαλαιωμένης πλέον υπόθεσης Πετσίτη -«φίλου» Νίκου Παππά- ενώ εις εκ των «χορηγών» Πετσίτη εμφανίστηκε να είναι και η ΤAF Sports του Ντίνου Ντέρη, προνομιακού προμηθευτή τηλεοπτικών δικαιωμάτων της ΕΡΤ.
Η ΕΡΤ πολύ συχνά λαμβάνει την απόφαση να εξουσιοδοτεί τον διευθύνοντα σύμβουλό της να διαπραγματεύεται τηλεοπτικά δικαιώματα, παρακάμπτοντας διαγωνιστικές διαδικασίες, αλλά ακόμα και τους στοιχειώδεις κανόνες της διαφάνειας της αγοράς. Ας θυμίσουμε πως οι ελβετικές αρχές συνεχίζουν να ερευνούν -αποδίδοντας σταδιακά δικαιοσύνη- την υπόθεση χρηματισμού του γενικού γραμματέα της FIFA, Ζερόμ Βαλκ, καθώς βρέθηκαν χρήματα που φαίνεται να είχαν κατατεθεί από τον κ. Ντέρη στους λογαριασμούς του κυρίου Βαλκ.
Η κατηγορία είναι ότι προνομιακά ο κ. Ντέρης, έναντι χρηματισμού, πήρε τα δικαιώματα του Παγκοσμίου Κυπέλλου και στη συνέχεια επιχείρησε να τα πουλήσει στην ΕΡΤ. Στη συγκεκριμένη, όμως, περίπτωση δεν πρόλαβε, καθώς ξέσπασε το σκάνδαλο, με αποτέλεσμα η ΕΡΤ να διαπραγματευτεί τελικά απευθείας με τη FIFA για τα δικαιώματα.
Πλην όμως φαίνεται ότι βρέθηκε η διαδρομή του μαύρου χρήματος, έστω και εάν δεν ολοκληρώθηκε η προσπάθεια και ασφαλώς διερευνάται -γιατί έτσι γίνεται στο εξωτερικό- αν αυτό συνέβη άπαξ ή περισσότερες φορές. Παρά το ξέσπασμα του σκανδάλου τούτου που έλαβε και διεθνείς διαστάσεις -το όνομα του κ. Ντέρη φιγουράρισε και στον διεθνή Τύπο-, η ΕΡΤ συνέχιζε να αγοράζει από την TAF Sports τηλεοπτικά δικαιώματα στίβου και άλλων αθλημάτων, ενώ η συνεργασία των δύο μερών συνεχίστηκε και σε άλλους τομείς.
Για να αντιληφθείτε πόσο εύκολα λαμβάνονταν και λαμβάνονται οι αποφάσεις στην ΕΡΤ, παραθέτουμε απόσπασμα από το πρακτικό 116, τον Δεκέμβριο του 2016, του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας:
«Το Διοικητικό Συμβούλιο, σε συνέχεια της απόφασης με αρ. πρωτ.: 1495/15.12.2016 με την οποία είχε εξουσιοδοτήσει τον Διευθύνοντα Σύμβουλο να διαπραγματευτεί με τον νόμιμο δικαιούχο για την απόκτηση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων μετάδοσης της διοργάνωσης Football League, λαμβάνοντας υπόψη την εισήγηση του Γενικού Διευθυντή Ενημέρωσης με ημερομηνία 23 Δεκεμβρίου 2016, που συντάχθηκε μετά την εισήγηση της Επιτροπής αξιολόγησης αθλητικών προγραμμάτων, σχετικά με την απόκτηση των εν λόγω τηλεοπτικών δικαιωμάτων και την εισήγηση του Διευθύνοντος Συμβούλου, αποφασίζει και εγκρίνει την απόκτηση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων μετάδοσης των 128 αγώνων ποδοσφαίρου της Football League, για τις σεζόν 2016 - 2017 και 2017 - 2018, από την εταιρεία με την επωνυμία Sports Comm Αθλητική Επικοινωνία Α.Ε., έναντι ποσού 700.000,00 € πλέον ΦΠΑ σε μετρητά και 730.000,00 € σε διαφημιστικό χρόνο για κάθε σεζόν. Ο φόρος, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις που αφορούν τον προαναφερόμενο διαφημιστικό χρόνο θα καταβάλλονται από τον τελικώς διαφημιζόμενο. Το κόστος θα βαρύνει τον προϋπολογισμό της Γενικής Διεύθυνσης Ενημέρωσης για τα οικονομικά έτη 2016, 2017 και 2018».
Όπου Sports Comm, ίσον εταιρεία Ντίνου Ντέρη! Βλέπετε, η πρακτική εξουσιοδότησης του διευθύνοντος συμβούλου και του Δ.Σ. δούλεψε καλά τα τέσσερα τελευταία χρόνια στην ΕΡΤ. Tόσο απλά.
Η ΕΡΤ λοιπόν χρησιμοποιούσε και χρησιμοποιεί τον κ. Ντέρη, διευκολύνοντάς τον στις δυσκολίες του. Δύο εταιρείες συμφερόντων του ίδιου επιχειρηματία, του Ντίνου Ντέρη εμφανίζονται να ανταλλάσσουν μεταξύ τους αντικείμενο. Η Sports Comm ανέλαβε τη διαχείριση και εκμετάλλευση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων της Football League και στη θέση της η Τaf Sports ανέλαβε το παραδοσιακό αντικείμενο της Sports Comm, που είναι η παροχή υπηρεσιών σε αθλητικούς αγώνες, ανταλλάσσοντας πρακτικά ΚΑΔ (κωδικούς αριθμούς δραστηριότητας) και δανείζοντας εμπειρία η μία στην άλλη.
Διοργανώσεις και μεταδόσεις
Βλέπουμε λοιπόν στην ΕΡΤ να παρελαύνουν διοργανώσεις στίβου, μπάσκετ, ποδοσφαίρου Football League (Β' Εθνική), ποδοσφαίρου Super League και ευλόγως αναρωτιέται κανείς ποιοι πραγματοποιούν τις καλύψεις αυτών των μεταδόσεων και κυρίως με ποιες διαδικασίες.
H ΕΡΤ έχει εφαρμόσει ένα μητρώο βάσει του οποίου κυκλικά μοιράζονται οι αναθέσεις στις εταιρείες που έχουν δηλώσει ενδιαφέρον. Ετσι, μέσω περιορισμένων απαιτήσεων, απλώνεται ο τραχανάς. Αλλά ακόμη και το μητρώο δεν εφαρμόζεται σε όλες τις περιπτώσεις ούτε ελέγχονται αυτές οι στοιχειώδεις προδιαγραφές που έχουν τεθεί αν και κατά πόσον τηρούνται. Ελεγχοι διενεργούνται μόνον όταν χρειάζεται.
Η ABC Productions και η INA TV αναλαμβάνουν κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας και για λογαριασμό της ΕΡΤ το έργο παραγωγής των καλύψεων της Super League.
Η ΕΡΤ θέτει για το έργο αυτό προδιαγραφές αυστηρές, ανεβάζοντας τον πήχη μιάμιση φορά επάνω από εκεί που βρισκόταν στον προηγούμενο διαγωνισμό της, στην πρώτη φάση του πρωταθλήματος της περσινής περιόδου. Συγκεκριμένα, για τον πρώτο γύρο των καλύψεων της SuperLeague, η EPT είχε εγκρίνει 500.000 ευρώ για 120 αγώνες, την κάλυψη των οποίων, επίσης μέσα από διαγωνιστική διαδικασία, είχε αναλάβει η Nova. Τότε, στον διαγωνισμό είχε μετάσχει και η ABC Productions με προσφορά 550.000 ευρώ και λόγω υψηλότερης τιμής έχασε το έργο.
Για τον δεύτερο γύρο, το ποσό που προϋπολόγισε η ΕΡΤ ήταν και πάλι 500.000, μόνον που αυτή τη φορά ζήτησε και δυο-τρία άλλα πραγματάκια, ιδιαιτέρως υψηλού κόστους. Ζήτησε δηλαδή εικονικές εφαρμογές (γραμμές oφσάιντ, ταχύτητα μπάλας απόσταση τείχους κ.λπ.), αλλά και τηλεπικοινωνιακές εφαρμογές, όπως μεταφορά όλων των σημάτων από τις κάμερες για τις ανάγκες της Web TV της ΕΡΤ.
Οι επιπλέον ζητούμενες υπηρεσίες ανέβαζαν το κόστος των καλύψεων κατά 200.000 έως 250.000 ευρώ, δεδομένου ότι και το εργαλείο των εικονικών εφαρμογών είναι ακριβό και το τηλεπικοινωνιακό κόστος των οπτικών ινών πανάκριβο.
Συμμετείχαν τρεις εταιρείες στον διαγωνισμό. Οι δύο αποτύπωσαν αυτή την αύξηση των παροχών, ενώ η τρίτη, η σύμπραξη ABC Productions και ΙΝΑ, υποχώρησε τιμολογιακά και κάτω από την προσφορά που είχε καταθέσει στον πρώτο γύρο η ABC Productions, όταν οι επιπλέον προδιαγραφές δεν ζητούνταν.
Εκπτώσεις στην παραγωγή
Φυσικά, η σύμπραξη των δύο εταιρειών κέρδισε τον διαγωνισμό, αφού η τιμή που προσέφερε η κοινοπραξία ήταν πολύ χαμηλότερη από τις άλλες προσφορές και ασφαλώς δεν θα μπορούσε να συμβεί αλλιώς. Ωστόσο, η κοινοπραξία δεν προσέφερε τα επιπλέον ζητούμενα στις μεταδόσεις της ΕΡΤ και κυρίως η ΕΡΤ δεν διαμαρτυρήθηκε ποτέ που δεν τηρήθηκαν οι προδιαγραφές τις οποίες έθεσε και με αυτόν τον τρόπο ο σχετικός διαγωνισμός, που τύποις διενεργούσε η Λίγκα με προδιαγραφές όμως που έθετε η ΕΡΤ και ήλεγχε η ΕΡΤ, χαλκεύτηκε χωρίς να ανοίξει μύτη κατά το κοινώς λεγόμενο.
Κανένας λοιπόν δεν ασχολήθηκε με τα επιπλέον ζητούμενα που ήταν προϋποθέσεις σε έναν διαγωνισμό και τα οποία στη συνέχεια ποτέ δεν προσφέρθηκαν.
Tουναντίον! Οι μεταδόσεις ήταν εκτός προδιαγραφών:
- Γραμμές οφσάιντ με προβλήματα και χωρίς αποστάσεις-κύκλους και μέτρα, υπήρξαν αγώνες που οι γραμμές «έκοβαν» τους παίκτες στα δύο και δεν εφάπτονταν στο αγωνιστικό χώρο.
- Μειωμένος αριθμό καμερών σε παιχνίδια των τελευταίων 3 αγωνιστικών λόγω παράλληλων μεταδόσεων, χωρίς να ασχολείται κανείς από την ΕΡΤ...
- Superslow 2phase αντί 3phase σε παραγωγές στη Βόρεια Ελλάδα...
- SD αντί HD back up κυκλώματα (οπτικές ίνες ΟΤΕ) με διάρκεια 2 αντί 4 ωρών....
- Ενσύρματο αντί ασυρμάτου steady cam στους αγώνες που είχε ζητηθεί η σχετική υπηρεσία (3 ντέρμπι)
- Κυκλώματα Ethernet δεν δόθηκαν ποτέ, παρά τη ρητή απαίτηση στην προκήρυξη του διαγωνισμού. Το κόστος των back- up κυκλωμάτων έστω και όπως αυτό έχει προκύψει με τη μη τήρηση των προδιαγραφών, αποτέλεσε σημείο τριβής μεταξύ των δύο αναδόχων εταιρειών, αφού καμία δεν ήθελε να αναλάβει το κόστος τους.
- Ούτε απόσταση τείχους ούτε ταχύτητα μπάλας είδαμε στις μεταδόσεις της ΕΡΤ, ενώ δεν μεταφέρθηκαν τα σήματα από τις κάμερες της εταιρείας παραγωγής στο Web TV της ΕΡΤ.
Oχι πως έχει ιδιαίτερη σημασία, αλλά λίγο καιρό μετά, η ABC Productions υπέβαλε αίτημα προστασίας από τους πιστωτές της, στοιχείο το οποίο, μερικώς τουλάχιστον, μπορεί να δικαιολογήσει γιατί δεν μπορούσε να παράσχει όσα ζητήθηκαν από τον διαγωνισμό.
Ασφαλώς η ΕΡΤ κώφευσε σε όλες τις παραπάνω ελλείψεις, ενώ θα έπρεπε να προβάλει τις απαιτήσεις της στη SuperLeague που με τη σειρά της θα τις ζητούσε από την εταιρεία παραγωγής. Κάτι τέτοιο όμως δεν συνέβη και ασφαλώς ούτε γάτα ούτε ζημιά. Πάντα υπάρχουν ευφάνταστοι τρόποι για να ανακηρυχθεί κάποιος μειοδότης σε έναν διαγωνισμό και κυρίως πάντα υπάρχουν τρόποι για να πεταχτούν οι λοιποί εκτός διαγωνισμού.
Τώρα πια η ΕΡΤ καταβάλει έναν δύσκολο «αγώνα» να ξεπεράσει υποσχέσεις προς ομάδες που δύσκολα θα τηρήσει, να αντιμετωπίσει τις εκκλήσεις και τις «απειλές» ομοσπονδιών και να βολέψει τελικώς και τον Βορρά, στον οποίο έχει υποσχεθεί περί τα 27 εκατ. ευρώ για το προϊόν του. Δύσκολοι καιροί για πρίγκιπες και για όλους αυτούς που θεώρησαν ότι οι διαδικασίες είναι για να καταστρατηγούνται.