Σε επιφυλακή για τις επόμενες κινήσεις της Aγκυρας στην Ανατολική Μεσόγειο είναι η Αθήνα.Ο Σεπτέμβριος θα είναι κρίσιμος μήνας για το Κυπρι...
Σε επιφυλακή για τις επόμενες κινήσεις της Aγκυρας στην Ανατολική Μεσόγειο είναι η Αθήνα.Ο Σεπτέμβριος θα είναι κρίσιμος μήνας για το Κυπριακό, αλλά και τον γενικότερο ενεργειακό σχεδιασμό της Aγκυρας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Πριν από λίγες ημέρες το ερευνητικό πλοίο «Μπαρμπαρός» ολοκλήρωσε την αποστολή του στα νότια της Κύπρου και κατευθύνθηκε βορειότερα, στο μεσογειακό τουρκικό λιμάνι της Μερσίνας, έπειτα από πολύμηνες σεισμικές έρευνες στην υφαλοκρηπίδα της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία, βεβαίως, ταυτίζεται και με την αποκλειστική οικονομική ζώνη (ΑΟΖ) της χώρας. Για όσους παρακολουθούν τα γεγονότα εκ του σύνεγγυς, η αποχώρηση του «Μπαρμπαρός» ενδεχομένως οδηγήσει στην ανάπτυξη κάποιου πλωτού γεωτρύπανου της Τουρκίας στα νότια της Κύπρου, αναφέρει ο Β. Νέδος για την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.
ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟ ΚΑΣΤΕΛΟΡΙΖΟ
Μόνο την Παρασκευή εκδόθηκαν από τον υδρογραφικό σταθμό Αττάλειας πέντε διαδοχικές οδηγίες προς ναυτιλλομένους (NAVTEX), με τις οποίες αναγγέλθηκαν ναυτικά γυμνάσια και ασκήσεις με πυρά στην περιοχή όπου ήδη διεξάγονται γεωτρήσεις από το «Φατίχ» αλλά και στα νότια του Καστελλόριζου.
Με τις τέσσερις πρώτες NAVTEX (898/19, 899/19, 900/19 και 901/19) δεσμεύονται περιοχές για γυμνάσια και πυρά γύρω από το «Φατίχ» για όλη την ερχόμενη εβδομάδα (Δευτέρα έως Παρασκευή), ενώ με την πέμπτη (902/19), προαναγγέλλονται στρατιωτικές ασκήσεις σε μια περιοχή νότια του Καστελλόριζου (εντός, βεβαίως, της θαλάσσιας έκτασης που η Ελλάδα θεωρεί δυνητική ΑΟΖ της) για δύο ημέρες (21 και 22 Αυγούστου).
Eμπειροι παρατηρητές τονίζουν ότι η συγκεκριμένη τακτική της Aγκυρας έχει ως στόχο τη διατήρηση ενός καθεστώτος πίεσης, ανεξαρτήτως αν αυτά τα γυμνάσια που αναγγέλλονται, τελικά διεξάγονται ή όχι.
Από την Αθήνα παρατηρείται μια κινητικότητα και στο Αιγαίο Πέλαγος. Ο υδρογραφικός σταθμός Σμύρνης εξέδωσε την Παρασκευή μια ακόμη NAVTEX (895/19), με την οποία προανήγγειλε ωκεανογραφικές έρευνες του σκάφους «Μαρμαρά» (Tubitak Marmara) από αύριο έως τις 13 Σεπτεμβρίου σε μια περιοχή από τα Στενά των Δαρδανελίων στο Τσανάκαλε και «κατά μήκος των τουρκικών ακτών στο Αιγαίο Πέλαγος».
Στην Αθήνα γνωρίζουν ότι συνήθως αυτές οι αποστολές ολοκληρώνονται στη Σμύρνη και αποτελούν μέρος δοκιμαστικών πλόων για τα συγκεκριμένα ερευνητικά σκάφη. Σε κάθε περίπτωση, ο πλους του «Μαρμαρά» θα παρακολουθείται στενά από την ελληνική πλευρά, για τον φόβο κάποιας παρέκκλισης που θα μπορούσε να δοκιμάσει τα αντανακλαστικά της Αθήνας. Αναμένεται, επίσης, να φανεί με ποιο τρόπο θα αξιοποιήσει η Αγκυρα το «Ορούτς Ρέις», το οποίο συχνά αποκαλείται από τους Τούρκους αξιωματούχους ως το «τέταρτο πλοίο» που η Τουρκία θα αναπτύξει στην Ανατολική Μεσόγειο.
Η ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΝΕΩΝ ΦΡΕΓΑΤΩΝ
Τους αμέσως επόμενους μήνες αναμένεται να κριθεί και η τύχη ενός αιτήματος του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) που έχει επανέλθει πιεστικά τα τελευταία χρόνια λόγω της κατάστασης στην περιοχή: Αυτού της απόκτησης νέων φρεγατών ή κορβετών που θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να διαδραματίσει απρόσκοπτα τον ρόλο της στην Ανατολική Μεσόγειο. Πέρα από τον ανταγωνισμό της Τουρκίας, η οποία έχει αποκτήσει ένα ναυτικό με νέες, εγχώριας κατασκευής, μονάδες, η ενέργεια έχει οδηγήσει όλες τις χώρες της Λεκάνης, όπως το Ισραήλ και η Αίγυπτος, να ενισχύσουν τις ναυτικές δυνατότητές τους.
Ο νέος υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος είναι ενήμερος για την κατάσταση, ωστόσο στην υπόθεση του νέου πλοίου θα εμπλακεί και το υπουργείο Οικονομίας. Κομβικής σημασίας για την επιλογή εταίρου (δηλαδή προμηθεύτριας χώρας) για το νέο πλοίο, θα είναι η τύχη των Ναυπηγείων Ελευσίνας και Σκαραμαγκά, δίχως τα οποία δεν μπορεί να προχωρήσει κανένα πρόγραμμα κατασκευής φρεγατών ή κορβετών.