Page Nav

HIDE

Pages

Classic Header

{fbt_classic_header}

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΣΚΛΑΒΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ

Breaking News:

latest

112 για κάθε έκτακτη ανάγκη: 10 ερωτήσεις-απαντήσεις για τον ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης

Ενα ακόμα εργαλείο για την προειδοποίηση των πολιτών σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης μπαίνει στη… φαρέτρα της Πολιτικής Προστασίας. Πρόκει...



Ενα ακόμα εργαλείο για την προειδοποίηση των πολιτών σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης μπαίνει στη… φαρέτρα της Πολιτικής Προστασίας. Πρόκειται για τον ευρωπαϊκό αριθμό «112», ο οποίος τίθεται σε πλήρη λειτουργία από 1ης Ιανουαρίου 2020.




Στο πλαίσιο αυτό ενημερώθηκε χθες για την υλοποίηση του έργου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια σύσκεψης, στην οποία συμμετείχαν ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς, ο αρχηγός της Πυροσβεστικής, αντιστράτηγος Βασίλειος Ματθαιόπουλος, υπηρεσιακά στελέχη και εκπρόσωποι των εταιριών τηλεπικοινωνίας. Μάλιστα, ο κ. Μητσοτάκης παρακολούθησε επίδειξη-αναπαράσταση συμβάντος ενός τηλεφωνήματος από τον Ολυμπο, όπου το σύστημα εντόπισε άμεσα τη θέση του ορειβάτη και απεστάλη προειδοποιητικό μήνυμα.

Στην ολοκληρωμένη μορφή του το «112» περιλαμβάνει εισερχόμενο σκέλος, όπου οι πολίτες μπορούν να καλούν για οποιαδήποτε έκτακτη ανάγκη από οπουδήποτε στην Ε.Ε., και το νέο εξερχόμενο σκέλος, χάρη στο οποίο πολίτες που βρίσκονται σε συγκεκριμένες περιοχές θα λαμβάνουν προειδοποιήσεις μέσω μηνυμάτων σε περιπτώσεις καταστροφών. Σημειώνεται ότι οι πολίτες που διαθέτουν «έξυπνες» συσκευές (smartphones) δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια ώστε να λάβουν προειδοποιητικά μηνύματα, πέραν του να διατηρούν ενημερωμένο το λογισμικό του κινητού τηλεφώνου τους.



Ο πρωθυπουργός δήλωσε σχετικά: «Είχα δεσμευτεί προσωπικά ότι θα καλύψουμε το χαμένο έδαφος και θα μπορέσουμε επιτέλους να έχουμε μια πύλη αμφίδρομης επικοινωνίας, ενημέρωσης από και προς τους πολίτες, για ζητήματα που αφορούν πάνω απ’ όλα την προσωπική τους ασφάλεια. Χαίρομαι, διότι με την υποστήριξη των δύο συναρμόδιων υπουργείων και κάτω από την ηγεσία του γενικού γραμματέα Πολιτικής Προστασίας καταφέραμε και τηρήσαμε αυτό το χρονοδιάγραμμα και από 1ης/1/2020 θα ξεκινήσει η λειτουργία -επιτέλους, με μεγάλη καθυστέρηση- του αριθμού 112».

Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όταν ανέλαβε η νυν πολιτική ηγεσία, η πανελλήνια κάλυψη των κινητών συσκευών για λήψη μηνυμάτων εκπομπής κυψέλης (CBS) ήταν στο 38%. Μετά από σειρά επαφών του υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη με τους κατασκευαστές κινητών και τις τελευταίες αναβαθμίσεις των εταιριών Apple και Samsung, επιπλέον 54% των κινητών λαμβάνουν CBS. Ετσι, σήμερα, το σύνολο της κάλυψης των κινητών που λαμβάνουν CBS και, άρα, μπορούν να λαμβάνουν μηνύματα από το 112 φτάνει στο 92%.

Επιπρόσθετα, όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός, με τη λειτουργία του ευρωπαϊκού αριθμού έκτακτης ανάγκης θα «τρέξει» και σχετική καμπάνια ενημέρωσης με στόχο να ενημερωθούν οι πολίτες για τις επιχειρησιακές δυνατότητες του συστήματος, ενώ προανήγγειλε ότι μέσα στους δύο πρώτους μήνες του 2020 θα έχει νομοθετηθεί και το νέο εκσυγχρονισμένο πλαίσιο της Πολιτικής Προστασίας.

10 Ερωτήσεις – απαντήσεις για το «112»
1) Τι είναι το 112;

Το «112» αποτελεί μια ολοκληρωμένη υπηρεσία επικοινωνιών εκτάκτου ανάγκης, η οποία περιλαμβάνει εισερχόμενο και εξερχόμενο σκέλος. Ως προς το εισερχόμενο σκέλος, ο πολίτης μπορεί να καλέσει δωρεάν το «112» σε κάθε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, οπουδήποτε στην Ελλάδα και στην Ε.Ε. Ως προς το εξερχόμενο, ο πολίτης μπορεί να λάβει προειδοποίηση σε περιπτώσεις φυσικών, τεχνολογικών και άλλων καταστροφών με την αποστολή μηνυμάτων μέσω διαφόρων τεχνολογιών και καναλιών επικοινωνίας.



2) Πώς μπορεί κάποιος να καλέσει το 112 και ποιες είναι οι ώρες λειτουργίας του;

Ο πολίτης μπορεί να καλέσει το «112» όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα σε όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Η κλήση είναι χωρίς χρέωση και μπορεί να γίνει από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο (ακόμη και χωρίς κάρτα SIM).

3) Σε τι είδους περιστατικά μπορεί κάποιος να καλέσει το 112;

Σε οποιαδήποτε έκτακτη ανάγκη, η οποία θέτει σε κίνδυνο την περιουσία και τη ζωή των πολιτών, καθώς και το φυσικό περιβάλλον. Ο πολίτης μπορεί να καλέσει από οποιαδήποτε τοποθεσία, καθώς η υπηρεσία λειτουργεί εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Αν η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος, η κλήση προς το «112» πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας που καλύπτουν τη συγκεκριμένη περιοχή. Ο εντοπισμός της θέσης του καλούντος γίνεται αυτόματα για όλες τις κλήσεις, αμέσως μόλις απαντήσει ο ειδικά εκπαιδευμένος χειριστής. Η θέση του καλούντος απεικονίζεται άμεσα σε ηλεκτρονικό χάρτη στην οθόνη του χειριστή, ο οποίος συλλέγει βασικές πληροφορίες και συμπληρώνει ηλεκτρονική καρτέλα συμβάντος, η οποία προωθείται σε πραγματικό χρόνο στον αρμόδιο ή στους συναρμόδιους φορείς αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών, ήτοι στην Ελληνική Αστυνομία, στο Πυροσβεστικό Σώμα, στο Εθνικό Κέντρο Αμεσης Βοήθειας και στο Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή.

4) Μπορούν ξένοι πολίτες που επισκέπτονται τη χώρα μας να καλέσουν το 112, καθώς και το αντίστοιχο, Έλληνες πολίτες που ταξιδεύουν στην Ε.Ε.;



Βεβαίως, καθώς το «112» αποτελεί τον Ευρωπαϊκό Αριθμό Εκτακτης Ανάγκης. Επομένως, και στις δύο περιπτώσεις είναι εφικτό – και να σημειώσουμε ότι στις τηλεφωνικές κλήσεις προς το «112» στην Ελλάδα υπάρχει η δυνατότητα επικοινωνίας και στα αγγλικά και στα γαλλικά.

5) Σε ποιες περιπτώσεις ο πολίτης λαμβάνει μηνύματα από το «112»;

Το Σύστημα Συναγερμού Πολιτών είναι ένα σύστημα έγκαιρης ειδοποίησης πολιτών σε περιπτώσεις φυσικών, τεχνολογικών και άλλων καταστροφών μέσω της αποστολής μηνυμάτων σε καθορισμένες γεωγραφικές περιοχές. Τα μηνύματα αυτά είναι τόσο στα ελληνικά όσο και στα αγγλικά, και προσαρμόζονται κατά περίπτωση ανάλογα με το είδος του συμβάντος και τις απαιτούμενες ενέργειες. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνουν πληροφορίες σχετικά με επαπειλούμενο ή εν εξελίξει καταστροφικό συμβάν που συνιστά άμεση απειλή για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλεια των πολιτών, και παρέχουν οδηγίες για τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας από πολίτες που επηρεάζονται ή μπορεί δυνητικά να επηρεαστούν από μια τέτοια κατάσταση. Σημειώνεται ότι η ειδοποίηση μέσω του «112» δεν αντικαθιστά αλλά συμπληρώνει και λειτουργεί σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες μεθόδους και τεχνικές προειδοποίησης. Στο πλαίσιο αυτό, οι πολίτες δεν πρέπει να περιμένουν με το παραμικρό, μήνυμα στα κινητά τους από το «112», αλλά, αν τυχόν αυτό το μήνυμα ληφθεί, θα υπάρχει εξαιρετικά σημαντικός λόγος που αφορά σε άμεσο κίνδυνο της ζωής τους και θα πρέπει να ακολουθήσουν πιστά τις οδηγίες.

6) Ποιο είναι το κριτήριο επιλογής της αποστολής των μηνυμάτων από το «112» σε σχέση με διαφορετικούς τρόπους ειδοποίησης;

Να φέρουμε ένα παράδειγμα. Το «112» δεν καταργεί το Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς που εκδίδεται από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Η επιλογή της μεθόδου και της τεχνολογίας ειδοποίησης εξαρτάται από το χρόνο, τη θέση και το είδος του συμβάντος. Η διεθνής εμπειρία έχει αποδείξει ότι η προειδοποίηση μέσω των τεχνολογικών συστημάτων του «112» δεν είναι αποτελεσματική μεταξύ 22:00 και 06:00. Αντιθέτως, τις νυχτερινές ώρες είναι συγκριτικά πολύ πιο αποτελεσματική η «κλασική» τακτική προειδοποίησης με την επέμβαση ομάδων πρώτης απόκρισης (Ελληνική Αστυνομία, Πυροσβεστικό Σώμα). Επιπλέον, η συχνή αποστολή μηνυμάτων μέσω του «112» για συμβάντα ήσσονος βαρύτητας μπορεί να οδηγήσει στη μείωση του βαθμού απόκρισης των πολιτών στις οδηγίες των μηνυμάτων. Συνεπώς, χρήση του «112» θα γίνεται αποκλειστικά σε περιπτώσεις εξαιρετικού και άμεσου κινδύνου. Για παράδειγμα, ενώ ο Χάρτης Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς εκδίδεται από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας καθημερινά από 1ης Ιουνίου έως 31 Οκτωβρίου, μόνο στις περιπτώσεις που ο κίνδυνος πυρκαγιάς εκτιμάται ακραίος (Κατηγορία Κινδύνου 5 – Κατάσταση Συναγερμού) θα αποστέλλεται μήνυμα.






7) Με ποια μορφή ο πολίτης λαμβάνει ειδοποιήσεις από το «112»;

Τα μηνύματα μπορούν να είναι φωνητικά ή γραπτά και αποστέλλονται μέσω διάφορων τεχνολογιών και καναλιών επικοινωνίας.

Μηνύματα εκπομπής κυψέλης (Cell Broadcast – CB): Αν ο πολίτης διαθέτει έξυπνο κινητό, λαμβάνει γραπτό προειδοποιητικό μήνυμα, που εμφανίζεται στην οθόνη του κινητού τηλεφώνου και συνοδεύεται από χαρακτηριστικό ήχο συναγερμού (διαφορετικού από κάθε άλλον ήχο ειδοποίησης της συσκευής).
Μηνύματα υπηρεσίας σύντομων μηνυμάτων (SMS): Αν ο πολίτης δεν διαθέτει έξυπνο κινητό, λαμβάνει γραπτό μήνυμα. Ως αποστολέας του μηνύματος εμφανίζεται το «112».
Μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail): Ο πολίτης λαμβάνει μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το οποίο μπορεί να διαβάσει σε κινητό τηλέφωνο, τάμπλετ, σταθερό ή φορητό υπολογιστή. Ως αποστολέας του μηνύματος εμφανίζεται το «112».
Φωνητικοί συναγερμοί: Ο πολίτης δέχεται τηλεφωνική κλήση στο κινητό ή σταθερό του τηλέφωνο. Ως καλών εμφανίζεται το «112». Μόλις ο πολίτης απαντήσει την κλήση, ακούει φωνητικό μήνυμα, ηχογραφημένο ή μεταφρασμένο από γραπτό κείμενο.
8) Απαιτούνται συγκεκριμένες ενέργειες από τον πολίτη προκειμένου να μπορεί να λαμβάνει τέτοιου είδους ειδοποιήσεις;

Για τους πολίτες που διαθέτουν έξυπνα κινητά και θα μπορούν να λαμβάνουν μηνύματα Εκπομπής Κυψέλης (Cell Broadcast – CB), χρειάζεται το κατάλληλο ενημερωμένο λογισμικό (firmware) από τον κατασκευαστή και παράλληλα ορισμένες ρυθμίσεις στα τερματικά τους, οι οποίες μπορεί να διαφέρουν ανά τερματικό. Η τεχνολογία αυτή επιτρέπει την αποστολή μηνυμάτων σε όλες τις συσκευές σε μια περιοχή και όχι σε έναν κατάλογο τηλεφωνικών αριθμών. Συνεπώς, δεν χρειάζεται εγγραφή, και η υπηρεσία είναι διαθέσιμη σε όλους τους κατοίκους, εργαζόμενους και επισκέπτες μιας περιοχής.

Για τους πολίτες που δεν διαθέτουν έξυπνα κινητά και θα μπορούν να λαμβάνουν SMS, όπως επίσης και για τους πολίτες που επιθυμούν να λαμβάνουν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) ή φωνητικούς συναγερμούς, προϋπόθεση είναι η προηγούμενη εγγραφή τους σε βάση δεδομένων της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Κατά την εγγραφή του, ο πολίτης δηλώνει τον αριθμό του, τη διεύθυνση του e-mail του, ανάλογα με τον τύπο του μηνύματος που επιθυμεί να λαμβάνει, καθώς και τη διεύθυνση κατοικίας ή εργασίας του. Η στόχευση του μηνύματος γίνεται με βάση τη διεύθυνση που έχει δηλώσει και θα ειδοποιείται όταν η διεύθυνση αυτή βρεθεί εντός της καθορισμένης γεωγραφικής περιοχής που επιλέγεται ανάλογα με τον κίνδυνο.



9) Πώς μπορεί ο πολίτης να εγγραφεί στη βάση δεδομένων της ΓΓΠΠ;

Η εγγραφή θα μπορεί να γίνεται με τη συμπλήρωση ηλεκτρονικής φόρμας στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας ή με κλήση στο «112».

10) Ποια είναι η πρόβλεψη λειτουργίας του «112» για τις ευάλωτες – ευπαθείς ομάδες;

Το σύστημα «112» θα επιτρέπει στον πολίτη να ειδοποιεί τις υπηρεσίες εκτάκτου ανάγκης όχι μόνο με τηλεφωνική κλήση, αλλά και με αποστολή μηνυμάτων SMS και MMS, αλλά και με e-mail και fax. Ως εκ τούτου, οι πολίτες με ακουστική αναπηρία θα μπορούν να ειδοποιήσουν το «112» απρόσκοπτα, ενώ οι πολίτες με γνωστική αναπηρία θα μπορούν να στείλουν φωτογραφία (MMS) με το συμβάν αν δεν έχουν τη δυνατότητα να περιγράψουν τι έχει συμβεί. Επιπλέον, θα παρέχεται η δυνατότητα γεωεντοπισμού του καλούντος. Επισημαίνεται ότι αυτή τη στιγμή η δυνατότητα αυτή δεν είναι αυτόματη και χρειάζεται 15λεπτη χρονική περίοδος εντοπισμού, ενώ οι αρμόδιες υπηρεσίες βρίσκονται σε συνεννόηση με τους παρόχους για τη διερεύνηση της δυνατότητας μεσοπρόθεσμης αυτοματοποίησης του συστήματος.

Συνεπώς, οι υπηρεσίες εκτάκτου ανάγκης θα μπορούν να κατευθυνθούν στο συμβάν ακόμα και όταν ο καλών σε βοήθεια συμπολίτης μας δεν δύναται να εξηγήσει το σημείο στο οποίο βρίσκεται (π.χ. λόγω οπτικής αναπηρίας) ή να δώσει διευκρινίσεις για το είδος της ανάγκης που έχει (π.χ. λόγω νοητικής ή γνωστικής αναπηρίας).

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου.