Έντονη κινητικότητα παρατηρείται στην ελληνική και ιταλική διπλωματία με σκοπό να επιτευχθούν δύο βασικοί στόχοι: Η οριοθέτηση της ΑΟ...
Έντονη κινητικότητα παρατηρείται στην ελληνική και ιταλική διπλωματία με σκοπό να επιτευχθούν δύο βασικοί στόχοι: Η οριοθέτηση της ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας και να ξεκινήσει άμεσα η κατασκευή του αγωγού EastMed που θα ξεκινάει από τα ισραηλινά κοιτάσματα και θα καταλήγει διαμέσου της Κρήτης στην Ιταλία.
Δεν είναι τυχαίο ότι το «γκάζι» μπήκε μετά την υπογραφή του μνημονίου Άγκυρας-Λιβύης, μέχρι να γίνει αυτό όλοι στην Αθήνα ζούσαν σε... «αργούς» ρυθμούς για να μην πούμε πως κοιμόντουσαν τον «ύπνο του δικαίου».
Όπως έγινε μάλιστα γνωστό η συνάντηση του Νίκου Δένδια με τον Ιταλό ομόλογό, Λουίτζι Ντι Μάιο του που ήταν προγραμματισμένη για αύριο Παρασκευή στη Ρώμη, μετατίθεται έτσι ώστε να έχει προηγηθεί η δουλειά των τεχνικών κλιμακίων των δυο υπουργείων.
Αυτό βέβαια εξηγεί και την ταχύτητα με την οποία η ιταλική πλευρά επισπεύδει τις προπαρασκευαστικές διαδικασίες για τον αγωγό EastMed, το μεγάλο επενδυτικό σχέδιο μεταφοράς φυσικού αερίου Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας ύψους 6 με 7 δις. ευρώ.
Όπως αναφέρει μάλιστα το energypress.gr πρόσφατα η κοινοπραξία Poseidon, στην οποία συμμετέχουν η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison στη διάρκεια συνεδρίασης του διοικητικού της συμβουλίου στο Μιλάνο έλαβε αποφάσεις ώστε όλες οι προβλεπόμενες μελέτες, οι οποίες χρηματοδοτούνται και από την Ε.Ε. θα ανατεθούν άμεσα, εντός διμήνου, προκειμένου να επισπευσθεί η εκπόνησή τους.
Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την υλοποίηση του αγωγού των 2.000 χλμ που έχει σκοπό τη μεταφορά ποσοτήτων φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα του Ισραήλ και της Κύπρου προς την Ε.Ε. μέσω Ελλάδας και Ιταλίας.
Τη στήριξη του αγωγού πρόσφατα επαναβεβαίωσαν σε συνάντηση τους οι υπουργοί Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης και Γιουβαλ Στάινιτς (Ισραήλ) ενώ χθες ο Ρ.Τ.Ερντογάν «ξεκαθάρισε» ότι δεν θα επιτρέψει να περάσει αγωγός ισραηλινών συμφερόντων από το τουρκικό έδαφος και έτσι τουλάχιστον «τελείωσε» την παραφιλολογία που είχαν αναπτύξει ισραηλινά κυρίως ΜΜΕ.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Φιλελεύθερου της Κύπρου, ο Κύπριος υπουργός Εξωτερικών Νίκος Χριστοδουλίδης σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε με την ισραηλινή πλευρά έλαβε διαβεβαιώσεις πως η Ιερουσαλήμ δεν συζητά με την Άγκυρα την κατασκευή άλλου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου έναντι του EastMed που θα διασχίζει τα τουρκικά εδάφη.
Επιπλέον, σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, το Ισραήλ παραμένει δεσμευμένο στα όσα έχουν συμφωνηθεί για την κατασκευή αγωγού που θα μεταφέρει ποσότητες φυσικού αερίου από της περιοχές της ανατολικής Μεσογείου προς την ευρωπαϊκή αγορά μέσω Ελλάδας και Ιταλίας.
Στο μεταξύ και όσον αφορά τη χρηματοδότηση της λειτουργίας της Poseidon (η οποία θα περάσει στη ΔΕΠΑ διεθνών έργων, και δεν θα έχει έσοδα), πηγές του ΥΠΕΝ αναφέρουν ότι η εταιρεία έχει να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο και συνεπώς πριν τη διάσπαση της ΔΕΠΑ θα υπάρξει μέριμνα ώστε να «προικοδοτηθεί» το ταμείο της (της Poseidon) για να μπορεί να πληρώσει μελέτες και άλλες απαραίτητες ενέργειες, μεταξύ άλλων και για τον East Med.
Όπως τονίζουν οι ειδικοί, πρόκειται πράγματι περί ενός έργου ύψιστης γεωπολιτικής σημασίας. Είναι ένας αγωγός που θα μπορεί να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα μεγάλα κοιτάσματα που έχουν βρεθεί στη Μεσόγειο μέσω Κύπρου και Ελλάδας στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο ο αγωγός 1.900 χιλιομέτρων θα είναι βυθισμένος σε πολύ μεγάλα βάθη και γι’ αυτό έχει πολλές δύσκολες τεχνικές λεπτομέρειες.
Τη διετία 2011 – 2012, η ΔΕΠΑ διερεύνησε τη δυνατότητα κατασκευής του αγωγού Eastern Mediterranean Pipeline (EastMed) με στόχο την απευθείας μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας. Το αέριο της Ανατολικής Μεσογείου θα κατευθύνεται υποθαλάσσια προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης, και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας, στην Ιταλία.
Ο αγωγός EastMed εντάχθηκε στον Κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCIs) της ΕΕ, το 2013. Βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013, η συμμετοχή του σε αυτόν ανανεώθηκε το 2015. Την ίδια χρονιά ξεκίνησε η συγχρηματοδότησή του από την ΕΕ για τη Δράση «Eastern Mediterranean Νatural Gas Pipeline – Pre-Feed Studies».
Το σύνολο των ανωτέρω συγχρηματοδοτούμενων μελετών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο των Pre-Feed Studies καταστούν σαφή την τεχνική εφικτότητα, την οικονομική βιωσιμότητα και την εμπορική ανταγωνιστικότητα του Έργου. Επίσης, επισημαίνουν την προστιθέμενη αξία του αγωγού EastMed, αλλά και το συμπληρωματικό του χαρακτήρα, στο πλαίσιο των προοπτικών εξαγωγής του φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Μεσογείου για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης.
Σύμφωνα με τις εν λόγω μελέτες, η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού είναι 10 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου (φ. α.) ετησίως, με δυνατότητα να ανέλθει στα 16 δισ. κυβ. μέτρα φ. α.
Συνεπώς οριοθέτηση ΑΟΖ και EastMed αποτελούν ένα ενιαίο «πακέτο» για τους Ιταλούς.
Μέγιστης σημασίας θα είναι και το αν θα καταφέρει ο Χαλίφα Χάφταρ να επικρατήσει στην Λιβύη και να ανατρέψει οριστικά το καθεστώς της Τρίπολης και βεβαίως να τηρήσει εν συνεχεία τις δεσμεύσεις του για ακύρωση του μνημονίου Λιβύης-Τουρκίας.
Πάντως δεν έπρεπε η Ελλάδα να περιμένει το μνημόνιο Λιβύης-Τουρκίας για να προχωρήσει στα αυτονόητα. Δείχνει πως πάλι «τρέχει» πίσω από εξελίξεις που προκαλούν άλλοι αντί να τις προκαλεί αυτή...