Μία νέα ελληνική ελπιδοφόρα ναυπηγική προσπάθεια στον τομέα των ταχύπλοων σκαφών ειδικών δυνάμεων παρουσιάστηκε την Πέμπτη 6 Φεβρουαρί...
Μία νέα ελληνική ελπιδοφόρα ναυπηγική προσπάθεια στον τομέα των ταχύπλοων σκαφών ειδικών δυνάμεων παρουσιάστηκε την Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛΙΝΤ) από τους κ.κ. Αναστάσιο Κυπριάνη Μηχανολόγο Μηχανικό (ΕΜΠ) Παναγιώτη Αλούρδα Ναυπηγό Μηχανολόγο (ΜΙΤ).
Από την πλευρά του ο κύριος Αναστάσιος Κυπριάνης αναφέρθηκε στις προετοιμασίες του ναυπηγείου Σκαραμαγκά για την υλοποίηση του έργου καθώς και τις ιδιαίτερες απαιτήσεις των διεργασιών κατασκευής αλουμινίου την οργάνωση της παραγωγικής διαδικασίας και την διασφάλιση της ποιότητας της ναυπήγησης.
Το υπό ναυπήγηση σκάφος έχει συνολικό μήκος 17,6 μέτρα, πλάτος ολικό 4,2 μέτρα, βύθισμα 0,95 μέτρα, εκτόπισμα με πλήρη φόρτο 22 τόνους και ωφέλιμο μεταβλητό φορτίο 4,5 τόνους. Το ταχύπλοο σκάφος ΑΓΗΝΩΡ σχεδιάστηκε για να μπορεί να φέρει σε πέρας αποστολές διείσδυσης και απαγκίστρωσης ειδικών δυνάμεων, αναχαίτισης και παράκτιας περιπολίας καθώς και έρευνας και διάσωσης.
Για την πραγματοποίηση των παραπάνω αποστολών το σκάφος θα είναι εξοπλισμένο στην πλώρη με μία σταθεροποιημένη τηλεχειριζόμενη πλατφόρμα οπλισμού με πλήρες πακέτο αισθητήρων ημέρας/νύκτας και πολυβόλο των 12,7 χλστ., δύο πολυβόλα των 7,62 χλστ. τοποθετημένα εκατέρωθεν την πρύμνης, καθώς και μια γλίστρα στην πρύμνη, η οποία θα επιτρέπει την άφεση και συλλογή ενός ταχύπλοου φουσκωτού σκάφους μήκους 5 μέτρων το οποίο μπορεί να μεταφέρει μία ομάδα καταδρομών.
Το πλήρωμα του σκάφους αποτελείται από τέσσερα άτομα, ενώ το ΑΓΗΝΩΡ θα μπορεί να μεταφέρει στο εσωτερικό του σε ειδικά καθίσματα απορρόφησης κραδασμών μια πλήρως εξοπλισμένη ομάδα καταδρομών. Το σκάφος θα είναι εξοπλισμένο με ραντάρ ναυτιλίας, ηλεκτρο-οπτικό σύστημα ημέρας/νύκτας, και σύστημα τακτικών επικοινωνιών.
Η μέγιστη ταχύτητα του σκάφους σε κατάσταση πλήρους φορτίου και σε κατάσταση θαλάσσης 1 θα είναι άνω των 45 κόμβων στην μέγιστη ισχύ των δύο μηχανών του. Το ΑΓΗΝΩΡ θα μπορεί να επιχειρεί σε κατάσταση θαλάσσης 4, ενώ η ακτίνα δράσης του θα φτάνει τα 350 ναυτικά μίλια με ταχύτητα πλεύσης 35 κόμβων. Αυτό σημαίνει ότι το ΑΓΗΝΩΡ θα μπορεί να αποπλεύσει από το Ναύσταθμό της Σαλαμίνας και να φτάσει στην Σάμο έχοντας καύσιμα για να επιστρέψει πίσω χωρίς ανεφοδιασμό.
Με το σύστημα αυτό, το οποίο αξίζει να σημειωθεί ότι είναι ελληνικής σχεδίασης και κατασκευής, το σκάφος θα μπορεί να ανταλλάσσει πληροφορίες με ασφάλεια και ταχύτητα με άλλα ταχύπλοα «ψηφιακά» σκάφη, καθώς και άλλα πλωτά και εναέρια μέσα που θα επιχειρούν στην ευρύτερη περιοχή όπου θα βρίσκεται το ταχύπλοο.
Με το συγκεκριμένο σύστημα μια ομάδα σκαφών όπως ο ΑΓΗΝΩΡ θα μπορεί να επιχειρεί ως μια ολοκληρωμένη συγκροτημένη δύναμη κρούσης υπό την επίβλεψη παράκτιων και εναέριων αισθητήρων και πλατφορμών και να ανταλλάσσει δεδομένα και πληροφορίες.
Εναλλακτικά το σκάφος θα μπορούσε να εξοπλιστεί στη θέση της πρύμνης με ένα εκτοξευτή κατευθυνόμενου πυραυλικού συστήματος, ενισχύοντας την ισχύ πυρός του ΑΓΗΝΩΡ, επιτρέποντας στα πληρώματα μίας ομάδας σκαφών του ιδίου τύπου, να πραγματοποιούν συντονισμένες αποστολές αποτροπής, απαγόρευσης, ανάσχεσης εχθρικών ναυτικών δυνάμεων, ανακαταλήψεων νήσων, υποστήριξης αμφίβιων δυνάμεων και ναυτικής κρούσης, στο δαιδαλώδες νησιωτικό χώρο του Ανατ. Αιγαίου υπό την προστασία των αντιαεροπορικών συστημάτων που τα ελληνικά νησιά διαθέτουν.
Τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερες χώρες όπως η Σουηδία, η Φιλανδία, η Νορβηγία, η Ρωσία, οι Φιλιππίνες και η Ταϊλάνδη επενδύουν στην συγκεκριμένη κατηγορία σκαφών για την πραγματοποίηση των παραπάνω αποστολών.
Ίσως τελικά θα άξιζε τόσο το ΠΝ, όσο και ο ΕΣ να εξετάσουν τα συμπεράσματα που οι παραπάνω χώρες έχουν συγκεντρώσει από την χρήση παρεμφερών ταχύπλοων σκαφών, τα οποία όπως έχει αποδειχτεί στην πράξη μπορούν να εκτελέσουν αποτελεσματικά διαφορετικές αποστολές σε ένα περιβάλλον όπως αυτό του Ανατ. Αιγαίου με χαμηλό κόστος απόκτησης και χρήσης. defence-point.gr