Page Nav

HIDE

Pages

Classic Header

{fbt_classic_header}

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΣΚΛΑΒΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ

Breaking News:

latest

ΞΕΡΕΙΣ ΝΑ ΦΡΕΝΑΡΕΙΣ; 5 πράγματα που μπορούν να βελτιώσουν τον τρόπο που το κάνεις

autotriti Σας έχει τύχει ποτέ να πεταχτεί κάθετα στη μέση του δρόμου παιδάκι που κυνηγάει την μπάλα του; Σας ευχόμαστε να μην σας σ...


autotriti Σας έχει τύχει ποτέ να πεταχτεί κάθετα στη μέση του δρόμου παιδάκι που κυνηγάει την μπάλα του;







Σας ευχόμαστε να μην σας συμβεί ποτέ, γιατί από την ώρα που θα δείτε το μικρό, μέχρι που το αυτοκίνητό σας θα ακινητοποιηθεί εντελώς, τα συναισθήματα δεν περιγράφονται!

Γιατί στα λόγια, το να φρενάρεις σε μια κατάσταση όπως η παραπάνω φαίνεται εύκολη, όμως στην πραγματικότητα τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά.

Στην πράξη «παγώνεις». Τα χέρια σου κοκαλώνουν στο τιμόνι, το πόδι σου «μένει» στο φρένο, και στα δευτερόλεπτα που ακολουθούν απλά βλέπεις την απόσταση από τον μπροστινό να μικραίνει… και να μικραίνει…

Ο μέσος οδηγός σε φρενάρισμα πανικού έχει την παραπάνω αντίδραση, και φυσικά δεν τον κατακρίνουμε. Ωστόσο, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορούμε όλοι μας να γνωρίζουμε, ώστε να φρενάρουμε πιο αποτελεσματικά.

Ας δούμε λοιπόν 5 πράγματα που μπορούν να βελτιώσουν τον τρόπο που φρενάρουμε:

1. Φρέναρε και στρίψε αν μπορείς!




Τα περισσότερα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους έχουν ABS. Αυτό είναι ένα σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών που εξυπηρετεί δύο σκοπούς: Ο πρώτος είναι να μειώσει την απόσταση φρεναρίσματος, ο δεύτερος είναι να δώσει στον οδηγό τη δυνατότητα να κατευθύνει το αυτοκίνητο εκεί που θέλει και άρα να αποφύγει το εμπόδιο. Αυτό συμβαίνει διότι αν οι τροχοί μπλοκάρουν, τότε χάνεται η πρόσφυση και αντίστοιχα χάνεις και το τιμόνι. Aρα, σε περίπτωση που το αυτοκίνητό σου έχει ABS, προσπάθησε να φρενάρεις και να αποφύγεις το μπροστινό εμπόδιο στρίβοντας και μη μένοντας με κλειδωμένο το τιμόνι στην ευθεία! Εμείς θα λέγαμε να το δοκιμάσεις μάλιστα και σε μια αλάνα, όχι στο δρόμο. Αν έχεις προπονηθεί από πριν, θα είσαι πιο έτοιμος όταν πρέπει…

2. Κράτα πατημένο το πεντάλ του φρένου

«Ακόμη θυμάμαι την πρώτη φορά που φρέναρα ως νέος οδηγός και μπήκε το ABS. Το πεντάλ έτρεμε και εγώ -μέγα λάθος- ταράχθηκα και σήκωσα ελαφρώς το πόδι από το φρένο».

Το παραπάνω μας το εκμυστηρεύτηκε έμπειρος οδηγός σήμερα, και τώρα που το ξανασκεφτόμαστε ίσως να βρεθήκαμε και εμείς στη θέση του… Συμβουλή μας λοιπόν: αν το αυτοκίνητό σου έχει ABS, τότε κράτα γερά πατημένο το φρένο και μην χαλαρώσεις την πίεση που του ασκείς! Μάλιστα, όπως και με την παραπάνω συμβουλή, θα λέγαμε να το δοκιμάσεις στην πράξη, ώστε να έχεις νιώσει την αντίδραση του αυτοκινήτου σου από πριν. Φυσικά, με ασφάλεια! Δεν θέλεις να σε… φιλήσει ο πισινός σου!

3. Εν ανάγκη τράβα το ηλεκτρικό χειρόφρενο

Το ξέρετε ότι μπορείτε να τραβήξετε το ηλεκτρικό χειρόφρενο, όπως και το χειροκίνητο, αν παραστεί βέβαια η ύστατη ανάγκη; Οι περισσότεροι δεν το γνωρίζουν, όμως κρατώντας σηκωμένο το κουμπί του ηλεκτρικού χειρόφρενου είναι σαν να σηκώνετε τον κλασικό λεβιέ! Και φυσικά, το ότι μάθατε τώρα αυτή την πληροφορία δεν σημαίνει πως θα αρχίσετε να παίρνετε τις στροφές με χειρόφρενο, διότι είναι επικίνδυνο και παράνομο να πραγματοποιείτε απότομους ελιγμούς.

4. Κράτα αποστάσεις!

Ακούγεται πολύ τετριμμένο, όμως είναι πέρα για πέρα αληθινό! Αφήνοντας απόσταση από τον μπροστινό έχεις καλύτερη ορατότητα και περισσότερο χρόνο αντίδρασης για να φρενάρεις.

Τι είναι αυτό; Θα απαντήσουμε με το παρακάτω παράδειγμα: Το Honda Civic TypeR έχει την καλύτερη επίδοση των φρένων στις μετρήσεις του AutoΤρίτη. Για το 100-0 χλμ./ώρα έκανε μόλις 33,7 μέτρα. Ωστόσο, ο καλύτερος οδηγός του κόσμου πίσω από το τιμόνι του, αν πρέπει να φρενάρει επειδή πετάχτηκε στην εθνική οδό κάποιο ζώο, δεν θα κάνει 33,7 μέτρα, αλλά 56 μέτρα! Γιατί από τη στιγμή που θα δει το ζώο, μέχρι που ασκήσει την πίεση στο πεντάλ, θα έχουν περάσει 0,6 δλ που είναι ο χρόνος αντίδρασης του οδηγού, το οποίο μεταφράζεται για το μέσο οδηγό στα 22,2 μέτρα απόσταση που έκανε μέχρι να ξεκινήσει να πατάει το πεντάλ του φρένου. Μήπως λοιπόν τώρα το ξανασκέφτεσαι και κρατάς αποστάσεις;

5. Μην οδηγάς ξαπλωμένος!

«Νευριάζω που βλέπω τον δίπλα οδηγό να οδηγεί ξαπλωμένος! Και δεν με πειράζει καθόλου που θα πονέσει η μέση του. Καλά να πάθει ! Νευριάζω, όμως, επειδή όταν θα χρειαστεί, δεν θα μπορεί να στρίψει το τιμόνι, δεν μπορεί να πατήσει το φρένο μέχρι τέρμα και άρα θα τρακάρει».

Το παραπάνω αποτελεί σχόλιο από αναγνώστη μας, και συμφωνούμε απόλυτα μαζί του. Διαβάστε παρακάτω ποια είναι η σωστή θέση οδήγησης και το πείραμα που πραγματοποιήσαμε σχετικά με αυτή.


Σωστή θέση οδήγησης

Οι αερόσακοι, οι ζώνες ασφαλείας και τα λοιπά συστήματα παθητικής ασφάλειας χάνουν αρκετή από την αποτελεσματικότητά τους αν η θέση οδήγησης είναι λάθος. H ίδια η λάθος θέση οδήγησης μπορεί να είναι αιτία για ατύχημα, αφού και κουράζει τον οδηγό, αλλά και δεν του δίνει τη δυνατότητα σε μια δύσκολη κατάσταση να αντιδράσει σωστά. Δοκιμάστε να ελέγξετε το τιμόνι με τεντωμένα χέρια: Αδύνατον. Επιχειρήστε να φρενάρετε δυνατά όταν έχετε τεντωμένα πόδια: `Ασκοπο. Οι σχεδιαστές δίνουν μεγάλη σημασία στην εργονομία της θέσης του οδηγού, την προσβασιμότητα των χειριστηρίων, την ορατότητα που προσφέρεται και τη συγκράτηση του σώματος σε συνάρτηση με την άνεση που παρέχεται από το κάθισμα.

Το πιο κοινό λάθος είναι η οδήγηση με τεντωμένα άκρα (χέρια ή πόδια). Πέρα από την δυσκολία ελέγχου του οχήματος, σε μια σύγκρουση όλη η ενέργεια που περνά από το τιμόνι ή τα πεντάλ στο σώμα, οδηγεί σε σοβαρά κατάγματα. Το λυγισμένο άκρο λειτουργεί σαν αμορτισέρ και έτσι γίνονται λιγότερο αισθητές οι συνέπειες μιας σύγκρουσης. Εκτός από τα τεντωμένα άκρα συνηθισμένο λάθος εντοπίζεται και στην κλίση της πλάτης του καθίσματος. Μια… ξαπλωτή, τουριστική, θέση οδήγησης πέρα από δυσκολίες στην οδήγηση, μπορεί να κάνει το σώμα να γλιστρήσει κάτω από τη ζώνη σε περίπτωση απότομου φρεναρίσματος. Ελάχιστοι είναι οι οδηγοί που ρυθμίζουν σωστά τα προσκέφαλα, τα οποία προστατεύουν σωστά τον αυχένα σε περίπτωση σύγκρουσης μόνο αν είναι στο κατάλληλο ύψος. ΜΗΝ ΤΑ ΠΑΡΑΜΕΛΕΙΤΕ!

Η λάθος θέση οδήγησης, εκτός από κίνδυνο τραυματισμού και ατυχήματος, υποσκάπτει και την «επικοινωνία» του οδηγού με το όχημα. Δοκιμές σε πίστα έδειξαν γύρους με αρκετή διαφορά σε χρόνους με ίδιο οδηγό και ίδιο αυτοκίνητο. Η διαφορά ήταν στην προβληματικά ρυθμισμένη στάση και θέση πίσω από το τιμόνι. Ο οδηγός πρέπει να έχει πλήρη επαφή με όλο το κάθισμα μιας και τα κυριότερα αισθητήρια κάθε μεταβολής της θέσης του αυτοκινήτου είναι η πλάτη, οι ώμοι και οι μηροί του οδηγού.




Ποια όμως είναι η σωστή θέση οδήγησης; Με δεδομένο πως οι μηροί και οι ώμοι πρέπει να ακουμπούν σταθερά στο κάθισμα, η απόσταση του οδηγού από το τιμόνι πρέπει να είναι τόση, ώστε οι αγκώνες να μη διπλώνουν πολύ εμποδίζοντάς τον να το γυρίσει, αλλά ούτε και τεντωμένοι, κάνοντας τους ώμους και την πλάτη να αποκολλώνται από το κάθισμα στο στρίψιμο του τιμονιού. Σε αυτή την περίπτωση, ο οδηγός αναγκάζεται να στηρίζεται στο τιμόνι, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να το γυρίσει. Μια γωνία στους αγκώνες σχεδόν 90 μοιρών είναι σωστή.

Η θέση των καρπών επάνω στο τιμόνι πρέπει να είναι λίγο πιο πάνω από τη μέση και ποτέ πιο κάτω από αυτή (η γνωστή θέση «δέκα και δέκα»). Το ύψος του τιμονιού πρέπει να είναι τόσο, ώστε να χωρούν τα χέρια ανάμεσα στο κάτω μέρος του και τους μηρούς, ακόμη και όταν ανασηκώνονται πατώντας τα πεντάλ. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει το πόδι να τεντώνει όταν φτάνει στο πεντάλ του φρένου ή του συμπλέκτη. Ειδικά στο φρενάρισμα δεν μπορεί να επιτευχθεί η μέγιστη δύναμη πίεσης και άρα το ιδανικότερο φρενάρισμα. Το πέλμα πρέπει να σχηματίζει ορθή γωνία και όχι οξεία ή αμβλεία σε σχέση με τη γάμπα. Επίσης, σε κάθε πάτημα των πεντάλ, ο μηρός δεν πρέπει να ανασηκώνεται πολύ ψηλά, κάτι που φροντίζουμε με το σωστό ύψος του καθίσματος.


Φρενάροντας σωστά χωρίς ABS

ABS έχουν τα περισσότερα, όχι όμως όλα τα αυτοκίνητα. Τι γίνεται λοιπόν σε αυτή την περίπτωση όπου μπλοκάρουν τα φρένα και χάνεται η δυνατότητα ελέγχου με το τιμόνι; Σε μια τέτοια περίπτωση, ο πανικός είναι κακός σύμβουλος. Αυτό που πρέπει να κάνει κάποιος είναι να κάνει στην ουσία τη δουλειά του ABS. Αφήνοντας και πατώντας το φρένα με μικρές κοφτές κινήσεις στο πεντάλ. Η πράξη είναι δύσκολη. Για αυτό, χωρίς ABS φροντίζουμε να φρενάρουμε πιο νωρίς, έχοντας μεγαλύτερες αποστάσεις για να υπάρχει ικανός χρόνος αντίδρασης.