Δύο στα 10 άτομα ηλικίας 60 ετών και άνω δηλώνουν ψηφιακά αναλφάβητοι, καθώς δεν έχουν καμία σχέση με το Διαδίκτυο, ενώ μόλις τρεις στους 1...
Δύο στα 10 άτομα ηλικίας 60 ετών και άνω δηλώνουν ψηφιακά αναλφάβητοι, καθώς δεν έχουν καμία σχέση με το Διαδίκτυο, ενώ μόλις τρεις στους 10 δηλώνουν το αντίθετο, όπως αποκαλύπτει έρευνα της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας για τις «Ηλεκτρονικές Συναλλαγές στην Τρίτη Ηλικία».
Στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά στο πλαίσιο του έργου «Ψηφιακές Κοινότητες Τρίτης Ηλικίας», το οποίο υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, χρησιμοποιήθηκε δείγμα 366 συμμετεχόντων, ηλικίας 60 ετών και άνω.
Αντικείμενο της έρευνας αποτέλεσαν το επίπεδο εξοικείωσης των συμμετεχόντων με το διαδίκτυο, τις ηλεκτρονικές συσκευές, τις ψηφιακές συναλλαγές και υπηρεσίες αλλά και οι τάσεις και οι συνήθεις πρακτικές των ατόμων αυτής της ηλικίας γύρω από αυτά τα θέματα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας:
Επτά στους 10 ερωτηθέντες δήλωσαν ότι είτε δεν είναι εξοικειωμένοι είτε αδυνατούν να κατανοήσουν τη διαδικασία γι’ αυτό και δεν πραγματοποιούν τις συναλλαγές τους ψηφιακά.
Σε μεγάλο ποσοστό, δηλ. 73,5%, ανέφεραν ότι δεν γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Μόνο ένας στους 10 θα εμπιστευόταν μια πλήρως ψηφιακή τράπεζα χωρίς καθόλου καταστήματα.
Επτά στους 10 θεωρούν ως το πιο σημαντικό μειονέκτημα των ψηφιακών υπηρεσιών τον κίνδυνο απώλειας θέσεων εργασίας.
Η πλειονότητα προτιμά την εξυπηρέτηση από τραπεζικό κατάστημα (52,46%).
Οι μισοί συμμετέχοντες δήλωσαν ότι μία φορά την εβδομάδα κάνουν ηλεκτρονικές συναλλαγές κυρίως για πληρωμή λογαριασμών (86,67%), παρακολούθηση των λογαριασμών τους (70,91%), μεταφορές χρημάτων (67,88%) και ηλεκτρονικές αγορές.
Μόλις δύο στους 10 χρησιμοποιούν προπληρωμένη κάρτα.
Τρεις στους 10 συμμετέχοντες δεν γνωρίζουν τη διαφορά μεταξύ πιστωτικής και χρεωστικής κάρτας.
Είναι αρκετά ευαισθητοποιημένοι σε θέματα υποκλοπής των προσωπικών στοιχείων και γι’ αυτό οι περισσότεροι δεν φυλάσσουν PIN και IBAN μαζί με τις κάρτες.
Οι περισσότεροι δεν έχουν γνώση για προϊόντα ηλεκτρονικής/ψηφιακής τραπεζικής ενώ δείχνουν να γνωρίζουν λίγο καλύτερα το ΑΤΜ (44,54%) σε αντίθεση με άλλες μορφές ηλεκτρονικής και ψηφιακής τραπεζικής όπως: mobile banking, Telephone banking.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι 8 στους 10, δήλωσαν πως ουδέποτε έχουν κάνει χρήση των ειδικών παροχών που προβλέπονται για τα άτομα τρίτης ηλικίας από τις ΔΕΚΟ.