Επειδή έγινε πολύς λόγος πρόσφατα για την ενδεχόμενη προμήθεια και δεύτερης Μοίρας μαχητικών Rafale, μετά από πληροφορίες που αναφέρουν ότι...
Επειδή έγινε πολύς λόγος πρόσφατα για την ενδεχόμενη προμήθεια και δεύτερης Μοίρας μαχητικών Rafale, μετά από πληροφορίες που αναφέρουν ότι η γαλλική πλευρά κατέθεσε τέτοια πρόταση, αλλά και τις δηλώσεις του ΥΠΕΘΑ Ν. Παναγιωτόπουλου βάσει των οποίων μελετάται η προμήθεια 40 μαχητικών αεροπλάνων μέχρι το έτος 2025, εξετάζουμε με βάση τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, την οικονομική διάσταση αυτού του ζητήματος. Υπό το πρίσμα πάντα της αμεσότητας προμήθειας και ναυπήγησης νέων κύριων μονάδων επιφανείας για το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά και με δεδομένη την ανάγκη κάλυψης χρόνιων αναγκών του Ελληνικού Στρατού.
Σε ότι αφορά λοιπόν στην πιθανότητα απόκτησης δεύτερης Μοίρας Rafale, θα την εξετάσουμε ως ενδεχόμενο με βάση τα δεδομένα που έχουμε ήδη στη διάθεσή μας. Τα οποία λένε τα εξής:
– Τα έξι καινούρια αεροσκάφη, βάσει της σύμβασης που πρόσφατα υπογράφηκε, κοστίζουν 530 εκατομμύρια ευρώ. Επομένως αν παραγγελθούν στο άμεσο μέλλον άλλα 18 τουλάχιστον, θα πρέπει να δαπανηθούν από την Ελλάδα 1,59 δισεκατομμύρια ευρώ (3 Χ 530 εκατομμύρια) συν την υποστήριξη.
Η οποία για τέσσερα χρόνια κοστολογήθηκε στη σύμβαση που υπογράφηκε σε 120 εκατομμύρια ευρώ. Άρα για 18 καινούρια Rafale F3R θα απαιτηθεί δαπάνη 1,72 δισ. ευρώ. Τουλάχιστον. Γιατί θα πρέπει να παραγγελθούν και πρόσθετοι φόρτοι όπλων…
– Αν πάμε σε 24 καινούρια αεροσκάφη, από τα οποία τα οκτώ τουλάχιστον πρέπει να είναι διθέσια προκειμένου να συγκροτήσουμε δύο πλήρους σύνθεσης πολεμικές Μοίρες, το κόστος θα ανέβει σε (4 Χ 530 εκατομμύρια) 2,12 δισεκατομμύρια ευρώ, συν την υποστήριξη, συν πρόσθετα όπλα… Μιλάμε δηλαδή για συνολικό ποσό 2,5 περίπου δισεκατομμυρίων ευρώ.
– Τέλος, μένει ως εναλλακτική η απόκτηση ακόμη 12 μεταχειρισμένων Rafale που θα αναβαθμιστούν στο επίπεδο F3R ή F4, στα πρότυπα της προηγούμενης συμφωνίας. Προς το παρόν γνωρίζουμε ότι η γαλλική προσφορά 12 μεταχειρισμένων Rafale στην Αεροπορία της Κροατίας, ή οποία εδώ και αρκετά χρόνια έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον αντικατάστασης των απαρχαιωμένων MiG-21bis και διθέσιων -UM που διαθέτει, εξακολουθεί να ισχύει.
Προσφορές έχουν επίσης καταθέσει οι ΗΠΑ για την πώληση καινούριων μαχητικών F-16 Block 70 (V), η Σουηδία για την πώληση καινούργιων JAS-39C/D Gripen και το Ισραήλ για την πώληση μεταχειρισμένων F-16C/D Block 30. Η τελική απόφαση από την πλευρά της κυβέρνησης της Κροατίας, αναμένεται να ανακοινωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2021.
Σε περίπτωση που οι Κροάτες δεν επιλέξουν το Rafale, η Ελλάδα μπορεί να διεκδικήσει αυτά τα 12 αεροπλάνα. Υπό την προϋπόθεση ότι θα διατεθούν στην ίδια τιμή (540 εκατομμύρια ευρώ), το κόστος για 12 μεταχειρισμένα και 12 καινούρια (πάντα με βάση την σύμβαση που πρόσφατα υπογράφηκε…), θα ανέλθει σε (540 + 2Χ530) 1,6 δισ. ευρώ. Οπότε μαζί με την υποστήριξη και τα πρόσθετα όπλα, θα διαμορφωθεί τελικά σε δύο περίπου δισεκατομμύρια ευρώ.
Η τιμή της τελευταίας αυτής εκδοχής είναι πραγματικά ελκυστική, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι Ινδοί κατέβαλλαν 7,85 δισ. ευρώ για την προμήθεια 36 καινούριων μονάδων (3,3 δισ. € για τα αεροπλάνα + 1,7 δισ. € για τις ινδικές βελτιώσεις + 0,7 δισ. € για όπλα +1,8 δισ. € για ανταλλακτικά και υποδομές +353 εκατ. ευρώ για Performance based logistics με 75% διαθεσιμότητα για 5 χρόνια).
Το δε Κατάρ υπέγραψε συμβόλαιο ύψους 6,3 δισεκατομμυρίων ευρώ (εφτά δισεκατομμυρίων δολαρίων με βάση την τότε ισοτιμία…) τον Απρίλιο του 2015 για την αγορά 24 μαχητικών Rafale, μαζί με όπλα, υποστήριξη, ανταλλακτικά και εκπαιδεύσεις. Ακολούθησε άλλο ένα ύψους 1,1 δισεκατομμυρίων ευρώ (1,3 δισεκατομμύρια δολάρια) τον Δεκέμβριο του 2017, στο οποίο υπάρχει και προαίρεση (option) για άλλες 36 μονάδες. Σύνολο για 36 αεροπλάνα, 7,4 δισεκατομμύρια ευρώ…
Τα νούμερα του Κατάρ και της Ινδίας αποκαλύπτουν ότι εφόσον προσφερθούν μεταχειρισμένα και καινούρια Rafale υπό τις ίδιες τιμές και προϋποθέσεις με αυτά της πρόσφατης σύμβασης (υπογραφή 25 Ιανουαρίου 2021), πρόκειται για μία ασφαλώς εξαιρετικά συμφέρουσα προσφορά για την ελληνική άμυνα. Και το ερώτημα που αβίαστα προκύπτει βέβαια, είναι το εξής: Μπορεί να την καλύψει η Ελλάδα μέχρι το 2025; defence-point.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.