Μέτρα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου έχει πάρει η κυβέρνηση προκειμένου να προσελκύσει ένα μεγάλο ποσοστό τ...
Μέτρα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου έχει πάρει η κυβέρνηση προκειμένου να προσελκύσει ένα μεγάλο ποσοστό του ελληνόκτητου στόλου στη γαλανόλευκη σημαία.
Παράλληλα όμως με τη σημαία, η ελληνική πλοιοδιαχείριση, ο ελληνόκτητος στόλος, με τον καταλυτικότερο ρόλο στην οικονομία και την απασχόληση, έφτασε στο τέλος του 2021 στο ιστορικό υψηλό των 4.941 πλοίων.
Επίσης, το πρώτο δεκάμηνο του 2021 (Ιαν.-Οκτ.), με τη σταδιακή επανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας από την πανδημία COVID-19, καταγράφηκε σημαντική αύξηση του ναυτιλιακού συναλλάγματος στα 15,2 δισ. ευρώ, αύξηση κατά 30,4% έναντι του 2020, ξεπερνώντας κατά 750 εκατ. ευρώ τα προ της πανδημίας επίπεδα του 2019 στην εισαγωγή συναλλάγματος. Σε σχέση με τα προ COVID έτη 2019, 2018 και 2017, η ποσοστιαία αύξηση, σε επίπεδο πάντα δεκαμήνου, είναι 5,2%, 10,5% και 26,5% αντίστοιχα.
Σύμφωνα με τη Value Vessels, η αξία του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί κατά 32% τα τελευταία τρία χρόνια, φθάνοντας στα 132,58 δισ. δολάρια και αριθμώντας 4.546 πλοία.
Νεότερη έρευνα, αυτή τη φορά από τη Διεθνή Ενωση Ναυτιλιακών Ασφαλίσεων (IUMI), καταδεικνύει ότι επικεφαλής της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας παρέμεινε και το 2021 η ελληνόκτητη ναυτιλία με 17%. Τα κινεζικών συμφερόντων πλοία αντιπροσωπεύουν το 15% και ακολουθούν οι Ιάπωνες με 12%.
Μετά την Ελλάδα, στην Ευρώπη ακολουθεί η Γερμανία με μόλις 4%. Το ελληνικό νηολόγιο αριθμεί 706 πλοία, άνω των 1.000 τόνων το καθένα, των οποίων η oλική χωρητικότητα ανέρχεται σε 39,19 εκατομμύρια. Ο στόλος υπό ελληνική σημαία κατατάσσεται στην 8η θέση διεθνώς και στη 2η θέση στην Ε.Ε. σε όρους μεταφορικής ικανότητας (dwt).
«Πρόκειται για θετικό βήμα, το οποίο όμως δεν είναι αρκετό. Αναμένουμε μεγαλύτερη ανταπόκριση του εφοπλισμού στο νέο, πολύ πιο ανταγωνιστικό πλαίσιο που δημιουργήσαμε. Την ίδια στιγμή, έχουμε δρομολογήσει σειρά πρόσθετων πρωτοβουλιών και δράσεων στην εκπαίδευση, στον ψηφιακό μετασχηματισμό, στη ναυτική εργασία, καθώς και στην εισαγωγή νέων τεχνολογιών στην εξυπηρέτηση της ελληνικής πλοιοκτησίας και του Ελληνα ναυτικού. Επιλογή μας είναι η σταθερή βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας, ώστε το βήμα που έγινε το 2021 να έχει ακόμα καλύτερη συνεχεία, προκειμένου να αντιστραφεί η τάση μείωσης του ελληνικού νηολογίου, που κρατά -δυστυχώς- 30 ολόκληρα χρόνια.
Η δέσμη περιλαμβάνει τα εξής μέτρα:
■ Εφαρμογή των διεθνώς αναγνωρισμένων και εκάστοτε ισχυουσών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (Collective Agreements),σε συγκεκριμένες κατηγορίες του πληρώματος.
Μεταρρυθμίσαμε το καθεστώς ναυτολόγησης στα πλοία υπό ελληνική σημαία καθιστώντας το ελληνικό νηολόγιο πιο ελκυστικό. Παράλληλα οι νέοι μας, που επιζητούν ελκυστικές ευκαιρίες εργασίας και επαγγελματικής αποκατάστασης, μπορούν να έχουν τη ναυτιλία ως βασική επιλογή. Για τον σκοπό αυτό νομοθετήσαμε (Ν. 4714/2020) την εφαρμογή των διεθνώς αναγνωρισμένων και εκάστοτε ισχυουσών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (Collective Agreements) PNO-ITF-TCC ή PNO-IBF, κατά την ελεύθερη κρίση της πλοιοκτήτριας εταιρείας, εξαιρετικά για τις ναυτολογήσεις ειδικοτήτων κατώτερου πληρώματος (σύνολο ειδικοτήτων), καθώς και των ειδικοτήτων του ανθυποπλοιάρχου και γ’ μηχανικού. Κατά μέσο όρο και αναλόγως του τύπου πλοίου, η δυνατότητα αυτή αφορά τα 2/3 του πληρώματος.
Ανταποκρινόμενοι επίσης στις σύγχρονες ανάγκες της ναυτιλίας για άμεση εξεύρεση πληρωμάτων, οι οποίες εντάθηκαν λόγω αδυναμίας αντικατάστασής τους στην εποχή της πανδημίας, δώσαμε τη δυνατότητα ναυτολόγησης αλλοδαπού πλοιάρχου (Ν. 4714/2020), εφόσον αποδεδειγμένα δεν προσφέρεται Ελληνας για τις ανάγκες της πλοιοκτήτριας ή της διαχειρίστριας εταιρείας του πλοίου και εφόσον η διαχείριση του πλοίου γίνεται από την Ελλάδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.