Το ότι τις τελευταίες μέρες έχουμε επιλέξει να μην γράφουμε πολλά για τις διαδικασίες επιλογής νέου πλοίου για το Πολεμικό μας Ναυτικό, δεν...
Το ότι τις τελευταίες μέρες έχουμε επιλέξει να μην γράφουμε πολλά για τις διαδικασίες επιλογής νέου πλοίου για το Πολεμικό μας Ναυτικό, δεν σημαίνει πως στο ΓΕΝ κάποιοι έχουν πάει διακοπές. Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο, υπάρχει υπερ-εργασία, ενώ γίνονται συνεχώς συσκέψεις, είτε από τη ΔΕΞ/ΠΝ, είτε από τη ΓΔΑΕΕ, με συμμετοχή ανωτάτων αξιωματικών.
Το σημερινό άρθρο δεν θα προσφέρει πολλά στη δημόσια συζήτηση, αλλά σίγουρα θα βάλει μια τάξη σε όλα αυτά που κυκλοφορούν “δεξιά κι αριστερά”. Δεν θα συζητήσουμε κάτι για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, που αυτή τη στιγμή προχωρά ανεξάρτητα από την επιλογή των κορβετών, με εκεί μάλλον να προηγείται η πρόταση της TKMS ως Integrator συστημάτων μαζί με τη THALES Netherlands, ως προμηθευτή τους. Ας πάμε όμως στις κορβέτες.
Καταρχάς, το ΠΝ φαίνεται πως μετά από πιέσεις, κατάφερε να αποσπάσει δέσμευση για διάθεση 2 δις για τις κορβέτες, και περίπου 500 εκ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Έτσι, το πρόγραμμα νέων μεγάλων πλοίων επιφανείας θα φτάσει συνολικά σχεδόν τα 6 δις ευρώ, αν προσθέσουμε και τα 3,3 δις ευρώ που δίνουμε για τις 3 φρεγάτες FDI HN.
Θα πάμε “ανάποδα” αυτή τη φορά στην παρουσίαση των προτάσεων. Θα ξεκινήσουμε από το ισχυρότερο πλοίο, το οποίο θεωρούμε πως αν είχε την κατάλληλη πολιτική στήριξη, θα είχε ήδη επιλεγεί. Οι Βρετανοί σίγουρα προσφέρουν την ΑΗ140ΗΝ σε τιμή κορβέτας, και είναι το ικανότερο πλοίο από όσα έχουν προταθεί. Δεν έχουμε κρύψει τη συμπάθειά μας για τη συγκεκριμένη σχεδίαση, που θεωρούμε ως την πιο σωστή και εξελίξιμη λύση, χωρίς να είναι και εκτός προϋπολογισμού.
Η ολλανδική πρόταση για τη Sigma 10514, είναι η απολύτως λογική επιλογή. Με σύστημα διαχείρισης μάχης (CMS) TACTICOS, και δυνατότητα οπλισμού με αντιαεροπορικούς πυραύλους ESSM Block 2, θεωρούμε πως δεν έχει αντίπαλο ως συνδυασμός απόδοσης/συμβατότητας. Το κόστος όμως του πλοίου δεν είναι τόσο ανταγωνιστικό όσο αναμέναμε, και δεν αποκλείεται πως οι Ολλανδοί, μετά την απόφαση του 2021, δεν δείχνουν τη θέρμη που θα θέλαμε για να προωθήσουν το πλοίο. Πάντως, με 4 πλοία, κατασκευή τα 3 στην Ελλάδα, με ESSM & αντιπλοϊκούς πυραύλους NSM, δεν νομίζουμε πως θα έχανε αν η τιμή ήταν στα 2 δις.
Οι Ιταλοί ήρθαν τελευταίοι στην “παρέα” των διεκδικητών, αλλά με τον σωστό partner, επιτέλους. Η συμφωνία με την ΟΝΕΧ τους δίνει την απαραίτητη πολιτική βαρύτητα, ενώ το πλοίο τους είναι πραγματικά ικανότατο. Η τιμή είναι μάλλον η χαμηλότερη, και μάλιστα εξοπλίζουν το FCX-30 με RAM, πυροβόλο STRALES, και πλήρες πακέτο ASW και ECM. Θα τονίσουμε πως το μειονέκτημα του πλοίου είναι το CMS ATHENA, που δεν έχει σχέση ούτε με το TACTICOS ούτε με το SETIS των FDI, παράγοντας πολυτυπία.
Οι Γάλλοι με την Gowind θεωρητικά είναι ακριβότεροι από τους Ιταλούς, και φθηνότεροι από τους άλλους δυο. Eπιμένουμε πως είναι το φαβορί, για πολλούς λόγους. Καταρχάς, η γαλλική πρόταση είχε αρχίσει να φτιάχνεται από το Σεπτέμβριο του 2021, συνεπώς είναι η πλέον ώριμη. Επίσης, το ΠΝ στράφηκε αρχικά στη λύση των Gowind, στα πλαίσια της συμβατότητας με τις FDI HN. Οι άλλες προτάσεις εμφανίστηκαν αργότερα, και λογικό είναι να μην έχουν την ανάλυση των Γάλλων.
Θεωρούμε πως η γαλλική πρόταση έχει ένα μικρό βαρίδι, που λέγεται αντιαεροπορικοί πύραυλοι MICA VL. Βέβαια…
Η συνέχεια στο Naval Defence
Καταρχάς, το ΠΝ φαίνεται πως μετά από πιέσεις, κατάφερε να αποσπάσει δέσμευση για διάθεση 2 δις για τις κορβέτες, και περίπου 500 εκ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Έτσι, το πρόγραμμα νέων μεγάλων πλοίων επιφανείας θα φτάσει συνολικά σχεδόν τα 6 δις ευρώ, αν προσθέσουμε και τα 3,3 δις ευρώ που δίνουμε για τις 3 φρεγάτες FDI HN.
Θα πάμε “ανάποδα” αυτή τη φορά στην παρουσίαση των προτάσεων. Θα ξεκινήσουμε από το ισχυρότερο πλοίο, το οποίο θεωρούμε πως αν είχε την κατάλληλη πολιτική στήριξη, θα είχε ήδη επιλεγεί. Οι Βρετανοί σίγουρα προσφέρουν την ΑΗ140ΗΝ σε τιμή κορβέτας, και είναι το ικανότερο πλοίο από όσα έχουν προταθεί. Δεν έχουμε κρύψει τη συμπάθειά μας για τη συγκεκριμένη σχεδίαση, που θεωρούμε ως την πιο σωστή και εξελίξιμη λύση, χωρίς να είναι και εκτός προϋπολογισμού.
Η ολλανδική πρόταση για τη Sigma 10514, είναι η απολύτως λογική επιλογή. Με σύστημα διαχείρισης μάχης (CMS) TACTICOS, και δυνατότητα οπλισμού με αντιαεροπορικούς πυραύλους ESSM Block 2, θεωρούμε πως δεν έχει αντίπαλο ως συνδυασμός απόδοσης/συμβατότητας. Το κόστος όμως του πλοίου δεν είναι τόσο ανταγωνιστικό όσο αναμέναμε, και δεν αποκλείεται πως οι Ολλανδοί, μετά την απόφαση του 2021, δεν δείχνουν τη θέρμη που θα θέλαμε για να προωθήσουν το πλοίο. Πάντως, με 4 πλοία, κατασκευή τα 3 στην Ελλάδα, με ESSM & αντιπλοϊκούς πυραύλους NSM, δεν νομίζουμε πως θα έχανε αν η τιμή ήταν στα 2 δις.
Οι Ιταλοί ήρθαν τελευταίοι στην “παρέα” των διεκδικητών, αλλά με τον σωστό partner, επιτέλους. Η συμφωνία με την ΟΝΕΧ τους δίνει την απαραίτητη πολιτική βαρύτητα, ενώ το πλοίο τους είναι πραγματικά ικανότατο. Η τιμή είναι μάλλον η χαμηλότερη, και μάλιστα εξοπλίζουν το FCX-30 με RAM, πυροβόλο STRALES, και πλήρες πακέτο ASW και ECM. Θα τονίσουμε πως το μειονέκτημα του πλοίου είναι το CMS ATHENA, που δεν έχει σχέση ούτε με το TACTICOS ούτε με το SETIS των FDI, παράγοντας πολυτυπία.
Οι Γάλλοι με την Gowind θεωρητικά είναι ακριβότεροι από τους Ιταλούς, και φθηνότεροι από τους άλλους δυο. Eπιμένουμε πως είναι το φαβορί, για πολλούς λόγους. Καταρχάς, η γαλλική πρόταση είχε αρχίσει να φτιάχνεται από το Σεπτέμβριο του 2021, συνεπώς είναι η πλέον ώριμη. Επίσης, το ΠΝ στράφηκε αρχικά στη λύση των Gowind, στα πλαίσια της συμβατότητας με τις FDI HN. Οι άλλες προτάσεις εμφανίστηκαν αργότερα, και λογικό είναι να μην έχουν την ανάλυση των Γάλλων.
Θεωρούμε πως η γαλλική πρόταση έχει ένα μικρό βαρίδι, που λέγεται αντιαεροπορικοί πύραυλοι MICA VL. Βέβαια…
Η συνέχεια στο Naval Defence
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.