Page Nav

HIDE

Pages

Classic Header

{fbt_classic_header}

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΣΚΛΑΒΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ

Breaking News:

latest

«Ηλεκτρονικό καλάθι νοικοκυριού»: Πώς θα λειτουργεί η πλατφόρμα και ποια προϊόντα θα περιλαμβάνει

   Με «ειδικές» ηλεκτρονικές εφαρμογές υπουργείο Ανάπτυξης και σούπερ μάρκετ επιχειρούν να «φρενάρουν» το επερχόμενο κύμα ακρίβειας: Κάθε μ...

  



Με «ειδικές» ηλεκτρονικές εφαρμογές υπουργείο Ανάπτυξης και σούπερ μάρκετ επιχειρούν να «φρενάρουν» το επερχόμενο κύμα ακρίβειας: Κάθε μία από τις αλυσίδες θα διαμορφώνει ηλεκτρονικά ένα τυπικό «καλάθι νοικοκυριού» με προϊόντα πρώτης ανάγκης, το οποίο θα περιλαμβάνει 50 διαφορετικούς κωδικούς. Έτσι, οι καταναλωτές θα μπορούν με αυτή την εφαρμογή να συγκρίνουν και να ελέγχουν τιμές, κάτι όμως που δεν θα είναι τόσο … εύκολο.

Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης

Και αυτό γιατί, κάθε αλυσίδα super market θα παρουσιάζει το… δικό της «καλάθι» με τιμές και δεν θα διευκολύνει σε τέτοιο βαθμό τον έλεγχο, γιατί δεν θα είναι όλα τα προϊόντα ίδια σε κάθε ένα από τα καλάθια που θα παρουσιάζουν τα καταστήματα, σύμφωνα με το enikonomia.gr.

Είναι ξεκάθαρο ωστόσο ότι δεν υπάρχει καμία συμφωνία ανάμεσα στο υπουργείο Ανάπτυξης και τους εκπροσώπους των εγχώριων αλυσίδων για οποιαδήποτε συγκράτηση του άλματος των τιμών στα ράφια.

Τι προβλέπει η συμφωνία ΥΠΑΝ και super market

Η όποια συμφωνία αφορά σε έλεγχο της πορείας των τιμών από πλευράς καταναλωτών μέσα από ένα «ηλεκτρονικό καλάθι» αλλά χωρίς να μπορεί να πει κάποιος ότι οι τιμές θα είναι άμεσα συγκρίσιμες καθώς σε αυτό το «καλάθι» κάθε super market θα τοποθετεί όποια προϊόντα επιθυμεί, μόνον που αυτά θα προέρχονται από ένα «πακέτο» 50 διαφορετικών κωδικών!

Η συγκεκριμένη εφαρμογή θα παρουσιαστεί έως το τέλος του Οκτωβρίου και σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες το «καλάθι» θα περιλαμβάνει προϊόντα, όπως:

  • γάλα,
  • ψωμί,
  • ρύζι,
  • ζυμαρικά,
  • όσπρια,
  • καφέ και ζάχαρη,
  • απορρυπαντικά και
  • χαρτικά.

Έτσι, θα δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να ψάχνουν που θα βρουν την πιο φθηνή τιμή σε κάποια βασικά προϊόντα χωρίς να απαιτείται η φυσική τους παρουσία στα καταστήματα.

Και οι ανατιμήσεις συνεχίζουν να «τρέχουν»

Και ενώ από τέλος του μήνα ενδέχεται να έχουμε ένα αμφιβόλου αποτελέσματος «ηλεκτρονικό καλάθι νοικοκυριού», οι τιμές συνεχίζουν να ανεβαίνουν και σημάδια αποκλικάμωσης δεν φαίνονται στον ορίζοντα, παρά το γεγονός ότι σε κάποια εμπορεύματα καταγράφεται μείωση στις διεθνείς τιμές.

Για τον Σεπτέμβριο η Ευρωπαϊκή Στατιστική Αρχή βλέπει πληθωρισμό στο 12,1% όταν τον Αύγουστο, οι τιμές των τροφίμων και των μη αλκοολούχων ποτών αυξήθηκαν 13,2%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις καταγράφηκαν στο ψωμί και στα δημητριακά (+18,5%), στα κρέατα (+17,1%), στα αυγά και στα γαλακτοκομικά (+18%), στα έλαια και λίπη (25,5%), στον καφέ-κακάο-τσάι (12,5%), αλλά και στα φρούτα και λαχανικά 1,7% και 7,9% αντίστοιχα.

Παρ’ όλα αυτά μπροστά σε νέο κύμα ανατιμήσεων βρίσκεται η αγορά και οι καταναλωτές.

Όπως αναφέρουν υψηλόβαθμα στελέχη αλυσίδων σούπερ μάρκετ, οι νέοι τιμοκατάλογοι που έχουν λάβει τις τελευταίες ημέρες από τους προμηθευτές τους περιλαμβάνουν νέες μεγάλες ανατιμήσεις σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, που φθάνουν σε κάποιες κατηγορίες το 35%.
Πρωταθλητής στις ανατιμήσεις το… χαρτί υγείας

Πρωταθλητές στο νέο κύμα ανατιμήσεων -τρίτο μεγάλο από τις αρχές του έτους- είναι το χαρτί υγείας, οι χαρτοπετσέτες, τα χαρτομάντιλα, τα ρολά κουζίνας, όπου οι νέοι τιμοκατάλογοι περιλαμβάνουν αυξήσεις που φθάνουν το 35% και το +12-13% στις πάνες για παιδιά και για ενήλικες.

Ήδη από τις αρχές του έτους, οι τιμές λόγω του ενεργειακού κόστους έχουν διπλασιαστεί.

Η βιομηχανία χαρτιού τουαλέτας είναι μια μικρογραφία του πολύ μεγαλύτερου ενεργοβόρου μεταποιητικού τομέα, όπου το κόστος παραγωγής συνεχίζει να εκτοξεύεται στα ύψη.

Η τιμή χονδρικής για το ευρωπαϊκό λεπτό χαρτί έχει αυξηθεί στις 2.200 ευρώ ανά μετρικό τόνο από 900 ευρώ τον Ιανουάριο του 2021.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι παραγωγοί προϊόντων χάρτου εξετάζουν το ενδεχόμενο να μειώσουν την παραγωγή, ενώ κάποιοι άλλοι μεταξύ αυτών και εγχώριοι παίκτες έχουν προχωρήσει ή εξετάζουν να προχωρήσουν σε μείωση του βάρους και των μέτρων του τελικού προϊόντος.

Νέο ράλι ανατιμήσεων αναμένεται και στα έλαια. Οι τιμοκατάλογοι που έχουν στα χέρια τους από τον περασμένο μήνα οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν αυξήσεις 30%.

«Η τιμή λίτρου στο ελαιόλαδο θα αυξηθεί κατά 1 ευρώ. Ο βασικός λόγος είναι το κόστος παραγωγής που έχει αυξηθεί από τα 0,80-0,90 ευρώ στα 2 ευρώ», έλεγαν παράγοντες της αγοράς.
Τι τρέχει με τα τυροκομικά και γαλακτοκομικά προϊόντα

Εκτός όμως από το κόστος παραγωγής και τις υψηλές τιμές παραγωγού, η έλλειψη σε εργάτες γης οδηγεί σε νέες ανατιμήσεις το προϊόν, λόγω μειωμένης προσφοράς.

Μειωμένη προσφορά υπάρχει και στον κλάδο των τυροκομικών – γαλακτοκομικών προϊόντων, οι βιομηχανίες του οποίου ζητούν νέες αυξήσεις 20%.

Η μείωση της προσφοράς εκτός από τη μείωση της πρώτης ύλης συνδέεται με την απόφαση αρκετών γαλακτοβιομηχανιών να κόψουν κωδικούς, να περιορίσουν την γκάμα και σε κάποιες περιπτώσεις να μειώσουν τη συσκευασία. Το τελευταίο εντοπίζεται κυρίως στα προϊόντα βουτύρου.

Διψήφιο ποσοστό ανατιμήσεων +25%-28% ζητούν οι προμηθευτές κρέατος (μοσχάρι, χοιρινό), κυρίως λόγω των υψηλών τιμών που αγοράζουν το προϊόν.

Στην περίπτωση του μοσχαριού και του χοιρινού, η χώρα είναι ελλειμματική και τις μεγαλύτερες ποσότητες που καταναλώνει τις εισάγει από Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, κ.ά.

------------------------------------------


Επιπλέον ανατιμήσεις 25% δεν αποκλείεται να δουν οι Έλληνες καταναλωτές στο αλεύρι, στο σιμιγδάλι και στα υποπροϊόντα αυτών.

Πρόκειται για βασική κατηγορία προϊόντων που μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η οποία έχει διαταράξει σημαντικά τις παγκόσμιες αγορές αφού η Ρωσία και η Ουκρανία ήταν σημαντικοί εξαγωγείς σιτηρών, σιταριού, καλαμποκιού, οδήγησαν το ράλι των ανατιμήσεων από τον περασμένο Φεβρουάριο.

Από το νέο κύμα ανατιμήσεων δεν απουσιάζει ούτε ο καφές. Με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους, οι προμηθευτές ζητούν αυξήσεις +15%.

Οι νέες ανατιμήσεις, που αναμένεται ότι θα πιέσουν το ήδη μειωμένο εισόδημα των καταναλωτών, θα περάσουν τμηματικά μέχρι τα Χριστούγεννα, λένε στελέχη από το λιανεμπόριο τροφίμων που προετοιμάζονται για έναν δύσκολο χειμώνα.


Δεν υπάρχουν σχόλια

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.