Με την αγωνία και τον φόβο από τις φετινές πυρκαγιές να κυριαρχούν, όπως και ένα μεγάλο αίσθημα απογοήτευσης ότι «για μια ακόμη χρονιά καί...
Με την αγωνία και τον φόβο από τις φετινές πυρκαγιές να κυριαρχούν, όπως και ένα μεγάλο αίσθημα απογοήτευσης ότι «για μια ακόμη χρονιά καίγεται η χώρα και δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα», κυκλοφορούν στη δημόσια σφαίρα μια σειρά από ενστάσεις, δηλώσεις, οργισμένες «προτάσεις» και πολλοί αφορισμοί, που αφορούν κυρίως τα αεροπορικά μέσα πυρόσβεσης. Ελπίζουμε πως θα μπορέσουμε να απαντήσουμε αρκετές από αυτές όπως τις συλλέξαμε διαδικτυακά.
«Γιατί η Ελλάδα δεν έχει αγοράσει τα Canadair 515, που είναι τα καινούργια πυροσβεστικά»;
Απάντηση: Η Ελλάδα θα είναι μαζί με άλλες 5 ευρωπαϊκές χώρες, ο πρώτος πελάτης της εταιρίας De Havilland Canada που θα παράξει τα DHC-515. Οπότε η παραγγελία έχει δρομολογηθεί. Να το αναλύσουμε εδώ: Τα πυροσβεστικά τύπου Canadair τα κατασκεύαζε η καναδική Bombardier. Η παραγωγή τους σταμάτησε, τα σχέδια και τα δικαιώματα παραγωγής τα πήρε η Viking Air, η οποία μαζί με κάποιες άλλες εταιρίες του ίδιου ομίλου μετονομάστηκε πρόσφατα σε De Havilland Canada (DHC). Η εταιρία αυτή έχει κάνει τα σχέδια για το επόμενο μοντέλο Canadair, το DHC-515, το οποίο όμως σήμερα δεν είναι σε παραγωγή, δεν υπάρχει!
«Πότε λοιπόν θα μας παραδοθούν τα 515»;
Απάντηση: Η DHC δήλωσε φέτος στην αεροπορική έκθεση του Παρισιού πως προβλέπει έναρξη παραδόσεων το 2027 (είχε πει παλαιότερα για το 2025) καθώς οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Το ζήτημα εδώ είναι -κατά την εκτίμηση μας- αρκετά περίπλοκο καθώς το αεροσκάφος εμφανίζεται εξελιγμένο αλλά μάλλον όχι ώριμο ως σχεδίαση (περιλαμβάνει «γυάλινο» κόκπιτ, έχει ικανότητα μεταφοράς 7 τόνων νερού αντί για 6 κ.λπ.). Όπως δήλωσε στέλεχος της εταιρίας «το αεροσκάφος απαιτεί σύνθετη μηχανολογική εξέλιξη και χρειαζόμαστε να συμφωνήσουμε με τους ευρωπαίους πελάτες μας σχετικά, για αυτό θα χρειαστούμε περισσότερο χρόνο».
«Έχω ακούσει πως ένα παλιό Canadair 215 κάνει 3-4 εκατομμύρια δολάρια, και ένα 515 θα κάνει από 25 έως 35 εκατ.».
Απάντηση: Λάθος και τα δύο. Αρχικά, μιας και τα Canadair, που είναι εδώ και πολλά χρόνια το μόνο μέσης κατηγορίας βάρους ειδικά εξελιγμένο πυροσβεστικό αεροσκάφος (υπάρχουν μικρότερα όπως το Air Tractor και μεγαλύτερα όπως το Beriev Be-200), δεν παράγονται, είναι περιζήτητα ως μεταχειρισμένα. Ακόμη και να βρεις παλαιό Canadair 215 που να έχει κάποια χρόνια ζωής, η ανακαίνιση του είναι πολύ ακριβή. Φέτος μια τοπική υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας του Καναδά, αυτή της περιφέρειας του Saskatchewan, παρέλαβε ένα Canadair 215T, δηλαδή αναβαθμισμένο με κινητήρες Turboprop (πιο ισχυρούς που επιτρέπουν λειτουργία σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, σε μεγάλη θερμοκρασία περιβάλλοντος κ.λπ.) με κόστος 27,4 εκατ. δολάρια. Την αναβάθμιση έκανε η De Havilland Canada, η οποία προσφέρει τέτοιες υπηρεσίες συντήρησης και ανακαίνισης.
Όσο για το κόστος του 515: Επίσημα δεν έχει ανακοινωθεί, αλλά το προηγούμενο μοντέλο, το 415 πωλείται στη διεθνή αγορά ως μεταχειρισμένο (θυμίζουμε δεν υπάρχει ανοιχτή γραμμή παραγωγής σήμερα για κανένα Canadair) στα 35-37 εκατ. δολάρια. Αν λοιπόν το προηγούμενο μοντέλο, ως μεταχειρισμένο, είναι σε αυτά τα επίπεδα, εκτίμηση μας είναι πως ένα 515 θα «σκαρφαλώσει» αρκετά παραπάνω.
«Τα Canadair 515 κάνουν πυρόσβεση και νύχτα, να τα πάρουμε τώρα»
Απάντηση: Δεν κάνουν πυρόσβεση τη νύχτα. Έχουν γίνει σχετικές δοκιμές από άλλους τύπους αεροσκαφών, αλλά ως πιστοποιημένη-δοκιμασμένη υπηρεσία δεν παρέχεται. Το γιατί είναι εύκολο να το κατανοήσει κανείς: Ήδη την ημέρα, με φως, τα πυροσβεστικά πολλές φορές θα δυσκολευτούν να κάνουν ρίψη πετώντας μέσα στον καπνό, σε απότομες πλαγιές, με ελιγμούς, αποφεύγοντας πυλώνες και καλώδια ρεύματος. Πόσο μάλλον με ανέμους, με ύπαρξη επίγειων πυροσβεστικών τμημάτων που πρέπει να ξέρουν που είναι για να μην τα «βομβαρδίσουν» με τόνους νερού (κάτι πολύ επικίνδυνο που μπορεί να σκοτώσει άνθρωπο στο έδαφος). Φαντάζεται κανείς τον πολλαπλασιασμό της δυσκολίας να γίνει όλο το παραπάνω νύχτα;
Έτσι ξαναλέμε, νυχτερινή πυρόσβεση με αεροσκάφη σταθερής πτέρυγας δεν είναι προς το παρόν διαθέσιμη, ίσως με τεχνολογική εξέλιξη να την δούμε αργότερα. Προσφέρεται όμως από εξειδικευμένα ελικόπτερα, για τα οποία έχουμε γράψει σχετικά. Να πούμε εδώ όμως πως προς τα πυροσβεστικά ελικόπτερα που δρουν στην Ελλάδα δεν έχουν σχετική πιστοποίηση και εξοπλισμό. Άρα αναμένουμε και εδώ.
Γιατί γράφεται ότι τα Canadair 515 θα μπορούν να κάνουν νυχτερινή πυρόσβεση; Μάλλον από παρεξήγηση γιατί η κατασκευάστρια εταιρία έχει ανακοινώσει πως θα έχουν δυνατότητα «νυχτερινής όρασης», δηλαδή συμβατότητα με τις ειδικές διόπτρες νυκτός για τους πιλότους, μαζί με πακέτο ραντάρ/κάμερας στις πτέρυγες. Αυτός όμως ο εξτρά εξοπλισμός είναι για ειδικούς άλλους ρόλους που θα μπορεί να αναλάβει το αεροσκάφος, δηλαδή έρευνα σε θάλασσα, ή για ανεφοδιαστικό. Όχι όμως για τη ριψοκίνδυνη ρίψη νερού.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.