Page Nav

HIDE

Pages

Classic Header

{fbt_classic_header}

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΣΚΛΑΒΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ

Breaking News:

latest

F-35 Lighting II για την Ελλάδα και μετασχηματισμός τρόπου διεξαγωγής των επιχειρήσεων

  “Information is power only if you can take action with it. Then, and only then, does it represent knowledge and, consequently, power” – D...

 



“Information is power only if you can take action with it. Then, and only then, does it represent knowledge and, consequently, power” – Daniel Burrus / Πάμε και σε απλά ελληνικά… “Οι πληροφορίες είναι δύναμη μόνο εάν μπορεί να αναληφθεί δράση με [βάση] αυτές. Τότε και μόνο τότε, αντιπροσωπεύουν τη γνώση και κατά συνέπεια, την ισχύ”.

Του Σώζοντα Α. ΛΕΒΕΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (MSc, PhDc)
Managing Director ZONOS SYSTEMS

Το θέμα των αεροσκαφών F-35 Lighting II, έχει απασχολήσει την ελληνική – ειδική και μη – ειδησιογραφία, τουλάχιστον την τελευταία δεκαετία. Πολλοί ήταν εκείνοι που «ανακάλυψαν» το F-35 αφού οι Τουρκία παρέλαβε τα πρώτα δικά της Α/Φ, πριν αποπεμφθεί από το πρόγραμμα λόγω της αγοράς και θέσης σε επιχειρησιακή λειτουργία του οπλικού συστήματος S-400 (τουλάχιστον αυτή είναι η επίσημη θέση). Επίσης, πολλοί ήταν εκείνοι που περιορίστηκαν στο αν και κατά πόσον είναι STEALTH ή όχι και υπό ποια γωνία, παραβλέποντας κρίσιμες παραμέτρους και λεπτομέρειες. Όμως το F-35 είναι κάτι παραπάνω από ένα STEALTH μαχητικό, είναι ένα οπλικό σύστημα – συστημάτων (system of systems), το οποίο φέρνει στο πεδίο των επιχειρήσεων μια πρωτόγνωρη δυνατότητα συλλογής, αποθήκευσης, και επεξεργασίας δεδομένων.

Αλλά ας πάμε αρκετές δεκαετίες πίσω. Το F-35 είναι το αποτέλεσμα του προγράμματος Joint Strike Fighter, το οποίο με τη σειρά του είναι μια μίξη και συλλογή από διάφορα προγράμματα που έτρεξαν από τη δεκαετία του 1980 και μετά (ενδεικτικά αναφέρεται το πρόγραμμα ASTOVL: Advanced Short Take-Off / Vertical Landing της DARPA κ.λπ.). Ανοίγοντας μια παρένθεση, θα πρέπει να τονιστεί ότι οι σοβαρές χώρες, ξεκινούν να ψάχνουν τον αντικαταστάτη ενός οπλικού συστήματος, σχεδόν με την εισαγωγή του σε υπηρεσία! Το 1997 οι κοινοπραξίες των Boeing και Lockheed Martin επιλέχθηκαν για να παρουσιάσουν τα αεροσκάφη επίδειξης (concept demonstrator aircraft), τα οποία ονομάστηκαν Χ-32 και Χ-35 αντίστοιχα.

Το κύριο χαρακτηριστικό του προγράμματος (και ενδεχόμενα η πηγή πολλών από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει μέχρι και σήμερα) ήταν η ενσωμάτωση σε μια βασική σχεδίαση, τριών υποπαραλλαγών – μια για την Αεροπορία, μια για το Ναυτικό, και μια για τους Πεζοναύτες των ΗΠΑ – με την κάθε υποπαραλλαγή να έχει και διαφορετικές (και εν πολλοίς αντικρουόμενες) απαιτήσεις. Την τελευταία φορά που έγινε προσπάθεια για κάτι αντίστοιχο, ήταν την δεκαετία του 1960, επί υπουργίας του Robert McNamara, και η οποία –αν και δημιούργησε το F-111 για την Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) – εν τούτοις δεν έγινε δυνατό να παρουσιαστεί και η αντίστοιχη έκδοση για το Ναυτικό. Αρκετά από τα υποσυστήματα όμως ενσωματώθηκαν σε ένα νέο πρόγραμμα, το οποίο έδωσε το F-14 Tomcat.

Το F-35 είναι ένα αεροσκάφος το οποίο έχει σχεδιαστεί με βάση προβλέψεις STEALTH, με γνώμονα τα βασικά ραντάρ με τα οποία προβλέπεται να έρθει αντιμέτωπο. Το κατά πόσο είναι STEALTH και από ποιες γωνίες είναι αντικείμενο αντιπαράθεσης σχεδόν από την αρχή του προγράμματος. Αν και μπορούν να γίνουν σχετικά ασφαλείς εκτιμήσεις, το πόσο STEALTH είναι το F-35 το γνωρίζει μόνο η Lockheed Martin, και μάλιστα ξέρει με εξαιρετική ακρίβεια την ανακλαστική επιφάνεια κάθε –καινούργιου– αεροσκάφους F-35 που αφήνει τη γραμμή παραγωγής της.

Όμως, στην εποχή της πληροφορίας, δεν θα ήταν δυνατόν το F-35 να αποτελεί εξαίρεση. Όπως αναφέραμε και παραπάνω, το F-35 ενσωματώνει πληθώρα αισθητήρων, πέρα από το ραντάρ τύπου AESA, οι οποίοι παρέχουν μια εξαιρετική και πλήρως διευκρινισμένη εικόνα γύρω από το αεροσκάφος. Τα δύο κύρια υποσυστήματα είναι το AN/AAQ-40 Electro-Optical Target System (EOTS) και το AN/AAQ-37 (Electro-Optical) Distributed Aperture System (DAS). Στη διαμόρφωση Block 4 (πιθανότατα αυτή που θα αγοράσει η ΠΑ) τα αεροσκάφη θα φέρουν νέες εκδόσεις αυτών των συστημάτων.




Πριν μερικές ημέρες έγινε γνωστό ότι ένα F-35 Adir των Ισραηλινών Δυνάμεων Άμυνας (IDF) κατάφερε να εγκλωβίσει και να αναχαιτίσει έναν πύραυλο cruise, ο οποίος είχε εκτοξευτεί από δυνάμεις των ανταρτών Χούθι, έχοντας ως πιθανό στόχο τον λιμένα του Eilat στην Ερυθρά θάλασσα. Αυτή, είναι και η πρώτη καταγεγραμμένη κατάρριψη πυραύλου cruise από F-35 (ενδεχόμενα είναι και η πρώτη φορά μετά το Β’ ΠΠ που ένα αεροσκάφος καταφέρνει να καταρρίψει πύραυλο cruise).

Καθώς δεν είναι γνωστές περισσότερες πληροφορίες, μπορούμε να εκτιμήσουμε ότι ο πύραυλος cruise έγινε αντιληπτός είτε από το εξαιρετικό ραντάρ AESA του F-35 το οποίο κατάφερε να ανιχνεύσει και να εγκλωβίσει έναν στόχο ο οποίος «κρυβόνταν» μέσα στο “ground clutter”, είτε από το σύστημα DAS. Το τελευταίο έχει σχεδιαστεί ώστε να καλύπτει περιμετρικά το Α/Φ, παρακολουθώντας και καταγράφοντας κάθε πιθανή απειλή.

Μπορεί έτσι να δράσει σαν Missile Warning Receiver – Δέκτης Προειδοποίησης Εισερχομένου Βλήματος, αλλά και να ανιχνεύσει βαλλιστικούς πυραύλους και βλήματα ΠΒ, δρώντας σαν ένα άτυπο ραντάρ αντιπυροβολικού. Η σχετική δυνατότητα έγινε γνωστή ήδη από το 2010, όταν και η USAF αποδέσμευσε βίντεο όπου το DAS κατέγραψε την εκτόξευση ενός πυραύλου Falcon 9. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν ότι η ανίχνευση έγινε από αρκετές εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά.

Είναι σαφές πλέον ότι ο τρόπος διεξαγωγής των επιχειρήσεων αλλάζει και μετασχηματίζεται. Το κέντρο βάρους μεταφέρεται προς την πληροφορία και στη διασφάλισή και εκμετάλλευσή της. Κάποια στιγμή στο μέλλον, η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα παραλάβει τα δικά της F-35, καθώς σε στραιωτικό και πολιτικό επίπεδο, η απόκτησή τους εμφανίζεται ως ειλημμένη απόφαση. Πέραν από τις επίγειες εγκαταστάσεις θα πρέπει να είναι έτοιμη να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες που θα παρέχει το Α/Φ. Ελπίζουμε ότι μέχρι τότε οι περισσότερες σχετικές πλατφόρμες θα μπορούν να «επικοινωνήσουν» με το F-35.


Δεν υπάρχουν σχόλια

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.