Την επανεξέταση του φόρου επί του «Επιδόματος Ιδιαιτέρων Συνθηκών» που δίνεται σε στελέχη κυρίως του Πολεμικού Ναυτικού αλλά και όλων των...
Την επανεξέταση του φόρου επί του «Επιδόματος Ιδιαιτέρων Συνθηκών» που δίνεται σε στελέχη κυρίως του Πολεμικού Ναυτικού αλλά και όλων των Κλάδων – όπως της ΔΕΠ – που συμμετέχουν σε αποστολές ανήγγειλε ο Νίκος Δένδιας.
του Χρήστου Μαζανίτη
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Πολεμικό Ναυτικό εδώ και πολλά χρόνια είναι αυτό της χαμηλής επάνδρωσης των πλοίων. Τα αντι-κίνητρα που έδωσε το κράτος, ειδικά μετά την δεκαετή οικονομική κρίση, σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους της καθημερινής διαβίωσης, οδήγησαν πολλούς στην άρνηση συμμετοχής σε αποστολές και αρκετούς στον δρόμο της παραίτησης.
Τα «Πλεύσιμα» που έγιναν «Επίδομα Ιδιαίτερων Συνθηκών Εργασίας» και ως ΚΥΑ αποκαθιστούν μία αδικία ετών, επιβραβεύοντας όλα ανεξαιρέτως τα στελέχη που βρίσκονται στην «πρώτη γραμμή», δίνοντας κίνητρα για αύξηση της επάνδρωσης.
Οι σωστές και ορθολογικές εισηγήσεις του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου εισακούσθηκαν από την πολιτική ηγεσία και έτσι η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για το επίδομα ιδιαίτερων συνθηκών εργασίας στις Ένοπλες Δυνάμεις διαμορφώθηκε κατά τρόπο που «καλύπτει» όχι μόνο το προσωπικό του Στόλου, αλλά το προσωπικό και των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων που εκτελεί ειδική αποστολή.
«Καμία εξαίρεση»
Αν και η αρχική πρόταση του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ) έκανε λόγο αποκλειστικά και μόνο για χορήγηση «επιδόματος Στόλου», ο Στρατηγός Φλώρος στάθηκε στο ύψος του θεσμικού του ρόλου και των περιστάσεων, ζητώντας ως όφειλε να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της χορήγησης του επιδόματος όχι αποσπασματικά και μεροληπτικά, αλλά συνολικά και βάσει των αρχών της δικαιοσύνης και της ισότητας, οι οποίες επιτάσσουν την όμοια μεταχείριση των ομοίων και την ανόμοια μεταχείριση των ανομοίων. Αν το επίδομα ιδιαίτερων συνθηκών εργασίας χορηγείτο αποκλειστικά και μόνο στο προσωπικό των Πολεμικών Πλοίων, όπως αρχικά σχεδιαζόταν, θα ήταν κατάφωρα άδικο για το στρατιωτικό προσωπικό του Στρατού Ξηράς, της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και του προσωπικού του Πολεμικού Ναυτικού το οποίο θα αμειβόταν όχι με βάση την εν πλω απασχόλησή του, που είναι συνυφασμένη με την ίδια του την ύπαρξη, αλλά με δημοσιοϋπαλληλικούς μισθολογικούς όρους.
Αλλά υπάρχει ένας ακόμη ιδιαίτερος λόγος που έκανε επιτακτική την καθοριστική παρέμβαση του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ. Κι αυτό ήταν ότι η αρχική πρόταση οδηγούσε σε έναν τύπο «ιδιωτικής κάστας» μέσα στο ίδιο το Πλοίο αλλά και στο Ναυτικό γενικότερα, αφού δημιουργούσε μεγάλες οικονομικές ανισότητες απολαβών. Κάτι αδιανόητο για τα στελέχη του Ναυτικού, που αυτονόητα διέπονται από τις αρχές της «camaraderie», δηλαδή της «συντροφικότητας εν όπλοις» αλλά και του κοινού για όλους κινδύνου. Για παράδειγμα, η διαφορά του επιδόματος μεταξύ Πλοιάρχου και Υπαξιωματικού του ΠΝ θα ήταν της τάξης των 200 ευρώ, δηλαδή χαοτική όπως και να το δει κάποιος, και μάλιστα γι’ ανθρώπους που εξ ορισμού κινδυνεύουν το ίδιο όταν είναι εν πλω το πλοίο τους. Και θα ήταν μεγάλο λάθος εάν περνούσε κάτι τέτοιο.
Το υπουργείο Οικονομικών
Έτσι, λοιπόν, με βάση τα παραπάνω διαμορφωνόταν μία νέα και πολλά υποσχόμενη νέα πραγματικότητα, η οποία θα έλυνε το πρόβλημα επάνδρωσης των πλοίων, που πηγαίνουν σε αποστολές.
Εν όψει της αλλαγής στην φιλοσοφία χορήγησης του επιδόματος, το κονδύλι του Υπουργείου Οικονομικών αυξήθηκε ετησίως στα 25 εκατομμύρια ευρώ από τα 19 εκατομμύρια που είχαν προβλεφθεί αρχικά για τον Στόλο, ώστε να καλυφθούν οι ημερήσιες αποζημιώσεις και αυτών που εκτελούν εν τοις πράγμασι κρίσιμης σημασίας «ειδικές αποστολές».
Έτσι, με την υπογραφείσα κοινή υπουργική απόφαση ο στόχος που φαινόταν να επιτυγχάνεται ήταν διπλός. Αφενός να ικανοποιείται το δίκαιο αίτημα του Στόλου για χορήγηση ειδικού επιδόματος σε όσους υπηρετούν στα Πολεμικά Πλοία και ταξιδεύουν με αυτά και όχι όλοι συλλήβδην και οριζόντια, αφετέρου να αναγνωρίζεται η προσφορά του προσωπικού και των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων που εμπλέκεται στην εκτέλεση ειδικών αποστολών.
Τα χρήματα μπορεί να αυξήθηκαν, όμως το να φορολογεί το κράτος τα χρήματα που δίνει για τις δικές του αποστολές, θεωρήθηκε – και δικαίως – από πολλούς ως κοροϊδία.
Την αδικία αυτή, που προκάλεσε το υπουργείο Οικονομικών, επεσήμανε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, κατά τη χθεσινή τελετή παράδοσης παραλαβής Αρχηγού Στόλου, επισημαίνοντας ότι «είναι προφανές στην ηγεσία του Υπουργείου ότι η προσαύξηση του Επιδόματος Ιδιαιτέρων Συνθηκών δια του Επιδόματος Αποστολής, δεν έχει εκπληρώσει τον σκοπό της. Πρέπει λοιπόν να το δούμε πάλι και να φροντίσουμε ώστε αυτό το Επίδομα, ανάλογα ρυθμιζόμενο, να αποδώσει στα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού όχι αντίτιμο για την υπηρεσία που παρέχουν στην πατρίδα – ούτε το απαιτούν ούτε αυτός είναι ο τρόπος να το εκφράσουν- αλλά τη δίκαιη ευγνωμοσύνη της ελληνικής κοινωνίας και της πατρίδας απέναντι στη μεγάλη εκπλήρωση του εθνικού καθήκοντος και της εθνικής αποστολής».
Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, αυτό το οποίο εξετάζεται είναι γενναία μείωση του ποσοστού φορολόγησης αν και το δίκαιο θα ήταν τα χρήματα αυτά να δίνονται εις ολόκληρον χωρίς κρατήσεις, αφού έτσι θα δίνονται πραγματικά κίνητρα για την επάνδρωση των πλοίων ή των αποστολών στο εξωτερικό.
Άλλωστε, τις ειδικές αυτές αποστολές τις καθορίζει εκ των προτέρων το Συμβούλιο των Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) των Ενόπλων Δυνάμεων. Δηλαδή και οι τέσσερις Αρχηγοί συνερχόμενοι στο ΣΑΓΕ με γνώμονα πάντα την επιχειρησιακή τους σπουδαιότητα και δυσκολία. Υπενθυμίζεται ότι η αρχική εισήγηση του ΓΕΕΘΑ ήταν η αμοιβή ανά ημέρα να είναι 60 ευρώ όταν εκτελούνται εντός της Περιοχής Ευθύνης του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, και 100 ευρώ εκτός αυτής.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.