Page Nav

HIDE

Pages

Classic Header

{fbt_classic_header}

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΣΚΛΑΒΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ

Breaking News:

latest

Οι φρεγάτες τύπου CONSTELLATION FFG-62 για το ΠΝ… η προοπτική και η τελευταία εξέλιξη

    defence-point.gr_ Την «περιεκτική αναθεώρηση» των προγραμμάτων των υποβρυχίων βαλλιστικών βλημάτων (SSBN) τύπου Columbia και των φρεγατώ...

  


 defence-point.gr_Την «περιεκτική αναθεώρηση» των προγραμμάτων των υποβρυχίων βαλλιστικών βλημάτων (SSBN) τύπου Columbia και των φρεγατών κατευθυνόμενων βλημάτων τύπου Constellation FFG-62, διέταξε ο υπουργός Ναυτικού των ΗΠΑ Κάρλος Ντελ Τόρο, ώστε να αξιολογηθούν τόσο οι «εθνικές όσο και οι τοπικές αιτίες των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν», σύμφωνα με δημοσίευμα της αμερικανικής δικτυακής πύλης “breakingdefense”.

Γράφει ο ΚΥΝΙΚΟΣ

Η εξέλιξη παρουσιάζει ελληνικό ενδιαφέρον καθώς το τελευταίο διάστημα άρχισαν εκ νέου να διακινούνται πληροφορίες για πιθανή μελλοντική προμήθεια φρεγατών τύπου Constellation FFG-62 για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, σε συνδυασμό με την προμήθεια τεσσάρων πλοίων μάχης παρακτίων LCS (Littoral Combat Ship) τύπου Freedom ως «ενδιάμεση λύση», ώστε να αντιμετωπιστούν τα αδιέξοδα που αντιμετωπίζει η ανανέωση του Στόλου την παρούσα περίοδο.


Σημειώνεται, ότι το Ναυτικό των ΗΠΑ κατατάσσει τις φρεγάτες ως SSC (Small Surface Combatants: μικρά πλοία μάχης επιφανείας), κατηγορία στην οποία επίσης περιλαμβάνονται τα πλοία μάχης παρακτίων (LCS: Littoral Combat Ships), τα πλοία ναρκοπολέμου και τα περιπολικά (τα οποία όμως δεν καταμετρώνται στη δομή δυνάμεων). Γενικά, θεωρεί τα SSC είναι μικρότερου εκτοπίσματος, από ορισμένες απόψεις λιγότερο ικανά επιχειρησιακά και μικρότερου μοναδιαίου κόστους προμήθειας, λειτουργίας και υποστήριξης σε σχέση με τα μεγάλα πλοία μάχης επιφανείας (LSC: Large Surface Combatants), δηλαδή, τα καταδρομικά και τα αντιτορπιλικά.

Η σχεδίαση της πλήρους εκτοπίσματος 7.408 μετρικών τόνων και μήκους 151,8 μέτρων, φρεγάτας τύπου Constellation αποτελεί τροποποίηση της φρεγάτας FREMM που αναπτύχθηκε για λογαριασμό των ναυτικών της Γαλλίας και της Ιταλίας και αυτή η λύση επιλέχθηκε για την ελαχιστοποίηση του τεχνολογικού ρίσκου του προγράμματος. Με βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό του Ναυτικού των ΗΠΑ θα αποκτηθούν συνολικά 20 φρεγάτες του τύπου, εκ των οποίων οι πρώτες 10 έχουν συμβασιοποιηθεί με σύμβαση σταθερής τιμής και παροχής κινήτρου, και πρόκειται να ναυπηγηθούν από τη Fincantieri Marinette Marine, την αμερικανική θυγατρική του ιταλικού ομίλου.


Το Ναυτικό των ΗΠΑ άρχισε την προμήθεια φρεγατών τύπου Constellation FFG-62 το οικονομικό έτος 2020 και μέχρι και το οικονομικό έτος 2023 είχε χρηματοδοτηθεί η προμήθεια τεσσάρων μονάδων με ρυθμό μία ετησίως. Στο σχέδιο προϋπολογισμού για το οικονομικό έτος 2024 το Ναυτικό των ΗΠΑ αιτείται τη διάθεση πιστώσεων ύψους 2.173.200.000 δολαρίων ΗΠΑ (1.982.850.000 ευρώ) για την προμήθεια του πέμπτου και του έκτου πλοίου του προγράμματος και προγραμματίζει την προμήθεια επιπλέον έξι μονάδων τα οικονομικά έτη 2025 – 2028 σε ετήσιες ποσότητες 1 – 2 – 1 – 2.

Στις περιοδικές εκθέσεις της υπηρεσίας ερευνών του Κογκρέσου (CRS: Congressional Research Service) για το πρόγραμμα της νέας φρεγάτας, εκτιμάται ότι ζήτημα για το Κογκρέσο αποτελεί η πιθανή αύξηση του κόστους ιδιαίτερα μετά τις 10 πρώτες μονάδες που έχουν συμβασιοποιηθεί. Μάλιστα, στην πιο πρόσφατη έκδοση της έκθεσης (109 της 20ης Δεκεμβρίου 2023), αναφέρεται ότι έκθεση του Οκτωβρίου 2023 του CBO, του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κογκρέσου (Congressional Budget Office) σχετικά με το κόστος του 30ετούς προγράμματος ναυπηγήσεων του Ναυτικού των ΗΠΑ του οικονομικού έτους 2024, υπολογίζει ότι κατά μέσο όρο οι φρεγάτες τύπου FFG-62 θα κοστίζουν 10% έως 20% περισσότερο σε σχέση με τις εκτιμήσεις του Ναυτικού, με βάση τα επικαιροποιημένα στοιχεία του Ναυτικού και του CBO, του Γραφείου Προϋπολογισμού.

Ως πιθανό ζήτημα για το Κογκρέσο των ΗΠΑ αναφέρεται επίσης ο αριθμός των 32 κελιών του συστήματος κάθετης εκτόξευσης (VLS: Vertical Launch System) Mk. 41 που εξοπλίζει τη φρεγάτα. Το VLS είναι το κύριο μέσο της φρεγάτας για την αποθήκευση και την εκτόξευση κατευθυνόμενων βλημάτων – αν και όχι το μόνο, καθώς επί του καταστρώματος υφίσταται η δυνατότητα τοποθέτησης 16 εκτοξευτών βλημάτων πλεύσης κατά στόχων επιφανείας και ενός εκτοξευτή συστήματος εγγύς αντιαεροπορικής / αντιβληματικής προστασίας RAM με 21 θέσεις εκτόξευσης.

Κατά την έκθεση, για την αύξηση των κελιών στα 48 θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν τα κάτωθι επιχειρήματα:

>με εκτόπισμα κατά 25% μικρότερο και κόστος προμήθειας τουλάχιστον 50% μικρότερο από το αντιτορπιλικό τύπου Arleigh Burke, οι φρεγάτες FFG-62 θα είναι καταλληλότερα εξοπλισμένες με τουλάχιστον 48 κελιά, που αντιστοιχούν στο 50% της δυναμικότητας των Arleigh Burke (96 κελιά).

>η αύξηση από 32 σε 48 κελιά θα απαιτούσε μεν οριακή αύξηση του κόστος προμήθειας κάθε φρεγάτας, αλλά θα ενίσχυε τη δύναμη πυρός του Ναυτικού των ΗΠΑ στον ανταγωνισμό με σχεδόν ισότιμους αντιπάλους (όπως η Κίνα), θα αντιστάθμιζε τη μείωση σε αριθμό κελιών που θα επέλθει λόγω παροπλισμού των καταδρομικών τύπου Ticonderoga CG-47 (122 κελιά ανά καταδρομικό) και θα συνιστούσε χαμηλού κόστους αξιόπιστη επιλογή στην περίπτωση που η σχεδιαζόμενη τοποθέτηση κελιών σε μεγάλα μη επανδρωμένα οχήματα επιφανείας (LUSV: Large Unmanned Surface Vehicles), επιβραδυνθεί ή περιοριστεί για τεχνικούς ή άλλους λόγους.



Αναφορικά με την αύξηση των κελιών από 32 σε 48, η έκθεση επικαλείται ενημερωτικό έγγραφο του Ναυτικού των ΗΠΑ της 14ης Μαΐου 2019 σύμφωνα με το οποίο απαιτείται αύξηση του μήκους του πλοίου και μικρή αύξηση της πλάτους που θα επιφέρουν αύξηση του πλήρους εκτοπίσματος κατά 200 τόνους και συνεπεία αυτών νέες μελέτες ευστάθειας και δυναμικής συμπεριφοράς σε κυματισμούς και φυσικά τροποποιήσεις για την εγκατάσταση των επιπλέον 16 κελιών. Η αύξηση του κόστους εκτιμάτο σε 16 έως 24 εκατ. δολάρια (συμπεριλαμβανομένου και του κόστους των επιπλέον κελιών), που αντιστοιχεί σε ποσοστό αύξησης 1,6% έως 2,4% στο κόστος προμήθειας κάθε φρεγάτας.

Εν κατακλείδι, ως ζήτημα, με βάση τα επιχειρησιακά προφίλ του Ναυτικού των ΗΠΑ, αναφέρεται και το μέγεθος του πληρώματος της φρεγάτας FFG-62 που ανέρχεται σε περίπου 193 αξιωματικούς και ναυτοδιόπους και επιπλέον 27 άτομα που αποτελούν το απόσπασμα για τη χρήση και υποστήριξη των επανδρωμένων και μη επανδρωμένων αεροπορικών μέσων (ένα MH-60R & ένα MQ-8C Fire Scout). «Η επιτυχία και η βιωσιμότητα της αποστολής θα εξαρτηθούν από την αποτελεσματική αυτονομία/αυτοματισμό του συστήματος και τις διεπαφές συστήματος – χρηστών», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση.




Δεν υπάρχουν σχόλια

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.