Το μεγάλο αγκάθι για τις μεταγωγικές ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας είναι η διαθεσιμότητα των C-130. Έπειτα από πολλά χρόνια φαίνεται ό...
Το μεγάλο αγκάθι για τις μεταγωγικές ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας είναι η διαθεσιμότητα των C-130. Έπειτα από πολλά χρόνια φαίνεται ότι υπάρχει φως στην άκρη του τούνελ, όμως ο χρόνος πιέζει για τη λήψη αποφάσεων ώστε να κερδηθεί το χαμένο έδαφος.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Όπως ανέφερε ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας στην Βουλή, απαντώντας στην σχετική ερώτηση από τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Δ. Μπιάγκη, με θέμα «Σκανδαλώδεις διαδικασίες ανάθεσης έργου εργοστασιακής συντήρησης και υποστήριξης μεταφορικών αεροσκαφών C-130B/H από την ΕΑΒ», «η διαγωνιστική διαδικασία για την υποστήριξη 4 C-130 στην ΕΑΒ είναι σε εξέλιξη και οι σχετικές αποφάσεις θα ληφθούν από το νέο διοικητικό συμβούλιό της».
Σε ό, τι αφορά το θέμα των πολυετών καθυστερήσεων από την ΕΑΒ, ο Νίκος Δένδιας εξήγησε «πως οι όποιες καθυστερήσεις σχετίζονται κατά κύριο λόγο με θέματα που αφορούν στην εξεύρεση κατάλληλων ανταλλακτικών, στην έλλειψη υποστήριξης των ηλεκτρομηχανικών συστημάτων των αεροσκαφών από τους κατασκευαστές τους, στον αριθμό του διαθέσιμου προσωπικού και στην κατάσταση του υφιστάμενου εξοπλισμού της εταιρείας».
Σε ό, τι αφορά τα 4 C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, που έχει στη διάθεσή της η ΕΑΒ, πρόκειται από εκείνα που το enikos.gr είχε δημοσιεύσει τη σχετική φωτογραφία, που βρίσκονται παρκαρισμένα χρόνια στην πίστα, εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες.
Μάλιστα, η κατασκευάστρια εταιρεία είχε προτείνει στην προηγούμενη διοίκηση να στείλει ειδικό κλιμάκιο εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι θα προχωρούσαν στην αξιολόγηση (evaluation) όλων των αεροσκαφών – δωρεάν – και θα τους παρέδιδαν σχετική μελέτη στην οποία θα περιλαμβάνονταν τα ανταλλακτικά που απαιτούνται για την πλήρη επαναφορά τους σε επιχειρησιακή κατάσταση. Κάτι για το οποίο ουδέποτε έλαβαν απάντηση.
Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε πτητική κατάσταση 3 μεταγωγικά, συν ένα που έχει παραδοθεί προσφάτως από την ΕΑΒ.
Δύο βρίσκονται στην πορτογαλική Αεροπορική Βιομηχανία «OGMA», στην Αεροπορική Βάση Alverca, για τη συντήρησή τους κι αναμένεται – εκτός απροόπτου – να παραδοθούν σταδιακά φέτος και τον επόμενο χρόνο και άλλο ένα που αναμένεται να παραδώσει η ΕΑΒ έως το τέλος του 2024.
Η Πολεμική Αεροπορία είχε έναν στόλο συνολικά 15 αεροπλάνων, 5 C-130B και 10 C-130H.
Ωστόσο, παρατηρείται δυστοκία ως προς το σκέλος της απόκτησης δύο μεταχειρισμένων – πλήρως αναβαθμισμένων C-130H από τις ΗΠΑ. Όπως προέκυψε μετά τη συνάντηση Μητσοτάκη – Μπλίνκεν στα Χανιά άνοιξε ο δρόμος για την απόκτηση νέων μεταγωγικών αεροσκαφών μαζί με φρεγάτες και F-35, που πρώτο αποκάλυψε το enikos.gr.
Στην επιστολή που έστειλε ο ίδιος ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών επιβεβαίωσε την πρόθεση της αμερικανικής κυβέρνησης για την άμεση παραχώρηση στην Ελλάδα 2 αναβαθμισμένων C-130H με τη μέθοδο του HOT TRANFER.
Για ανεξήγητους λόγους, αεροπόροι επεσήμαναν στο enikos.gr τη δυσκαμψία που εμφανίζεται από ελληνικής πλευράς να αξιοποιήσει το momentum και να προχωρήσει με γρήγορες διαδικασίες την ένταξη στον αεροπορικό στόλο των διαθέσιμων αεροπλάνων από τις ΗΠΑ.
Παράλληλα, προχωρά με αργούς ρυθμούς και το πρόγραμμα προμήθειας 6 νέων αεροσκαφών, με 3 παραγγελίες ανά ζεύγη.
Ήδη, στις αρχές Φεβρουαρίου υπήρξε σχετική ενημέρωση από κλιμάκιο Αμερικανών στο ΓΕΑ, το οποίο παρέλαβε και την απάντηση επί του αιτήματος που απέστειλε για διαθεσιμότητες και τιμή (P&A – Price and Availability).
Όπως είχε εξηγήσει στο enikos.gr o Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης των C-130, Tim German, «από τη στιγμή που υπογραφεί το συμβόλαιο μεταξύ Ελλάδας – ΗΠΑ, το πρώτο C-130J θα μπορέσει να προσγειωθεί στην Ελλάδα σε 36 μήνες».
Αυτό σημαίνει ότι η Πολεμική Αεροπορία θα πρέπει να μπει σε μία διαδικασία σταδιακής ανανέωσης του μεταγωγικού στόλου με βάθος δεκαετίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, εσχάτως ακούστηκαν και διάφορες περίεργες εισηγήσεις προς το ΓΕΑ, οι οποίες ευτυχώς δεν έχουν βρει πρόσφορο έδαφος. Κάποιοι έλεγαν ότι θα ήταν προτιμότερο να μην προχωρήσουν όχι μόνο το ζήτημα προμήθειας νέων C-130J Super Hercules αλλά ούτε καν αυτό της προμήθειας των δύο μεταχειρισμένων – αναβαθμισμένων C-130H που προσφέρονται από την αμερικανική κυβέρνηση.
Μία άλλη περίεργη εισήγηση που συζητήθηκε ήταν αυτό της προμήθειας του βραζιλιάνικου C-390, δηλαδή της εισαγωγής τρίτου διαφορετικού τύπου μεταγωγικού στην ΠΑ, παραβλέποντας το γεγονός ότι η Ελλάδα, μέσω της ΕΑΒ, κατασκευάζει το 30% της ατράκτου των νέων C-130J που πωλούνται παγκοσμίως. Ευτυχώς, απ’ ότι πληροφορούμαστε, ούτε αυτή η εισήγηση βρήκε ευήκοα ώτα.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.